عرضه و مصرف مواد غذایی سالم‌تر با فناوری‌های نوین

محاسبه ‌آنلاین‌کالری‌های غذا

اگر بخواهید از میزان کالری‌هایی که قرار است هنگام مصرف خوراکی‌هایی مثل ساندویچ یا برشی از کیک به بدنتان می‌رسد مطلع شوید، لازم نیست خود را به زحمت بیندازید و کافی است با گوشی Iphone جدیدتان تصویری از آن وعده غذایی برداشته و ظرف چند دقیقه از حساب و کتاب کالری‌های آن با خبر شوید. در واقع این کاربرد جدید موسوم به MealSnap به کاربران، امکان عکسبرداری از غذا و گرفتن صورتحساب کالری‌های آن را می‌دهد.
کد خبر: ۴۰۱۱۷۶

معرفی این کاربرد جالب توجه در حالی است که اگرچه شمارش کالری و محاسبه، میزان انرژی مصرفی روزانه موضوع مهمی در رژیم‌های غذایی و تندرستی محسوب می‌شود ولی اکثر افراد به علت زمانبر بودن این کار و کم حوصلگی و مشغله روزانه، رغبت چندانی برای حساب و کتاب کالری وعده‌های غذایی نشان نمی‌دهند. از همین رو، توسعه‌دهندگان برنامه‌های اطلاع‌رسانی در زمینه سلامت مصرف و رژیم غذایی ناگزیر از یافتن راه‌حلی بودند که ساده‌ترین راه ممکن برای آگاه شدن مردم از میزان ورودی و مصرف روزانه بدنشان را فراهم کند. راه‌حل از این قرار است که کاربران با تلفن همراه عکسی از وعده غذایی‌شان می‌گیرند و ظرف چند دقیقه این عکس با مرکز داده MealSnap ـ که مشتمل بر 500 هزار آیتم غذایی است ـ مطابقت داده می‌شود. برنامه نیز پیام هشداری را همراه طیفی از کالری‌های غذای عکسبرداری شده ارسال می‌کند.

با این اوصاف می‌توان با استفاده از این کاربرد ساده و جالب، حال و هوای دیگری به شیوه صرف غذا داد و صورتحساب آنلاین کالری‌های آن را برانداز کرد. خوراک‌هایی مثل گوشت، تخم‌مرغ و مخلوط گوشت و سبزیجات سرخ شده بین 290 تا 436 کالری و سالاد مخلوط با پنیر بین 330 تا 495 کالری دارد. این مرکز داده می‌تواند به شیوه‌ای ساده و البته سریع به شناسایی غذا کمک کند و مواردی همچون میزان کالری موجود در غذا همراه میزان پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین‌های آن و سایر اطلاعاتی که ممکن است مایل به دانستن آن باشید را ارائه کند. جالب‌تر این که کاربران پس از دریافت اطلاعات درخواستی می‌توانند گزینه به شراکت گذاشتن روی شبکه‌های اجتماعی را برای وعده غذایی که صرف کرده‌اند، انتخاب کنند. MealSnap علاوه بر مزایای فوق می‌تواند در نقش یک دفتر خاطرات روزانه از نوع غذایی‌اش نیز عمل کند. کاربران به مجرد نصب و راه‌اندازی این امکان جدید می‌توانند به مرور گزارش ثبت عکس‌ها بپردازند و به صورت بصری مسیر رژیم غذایی‌شان را دنبال کنند.

بسته‌بندی هوشمند با حسگر تاریخ مصرف

در اکثر موارد، تاریخ انقضای روی بسته‌بندی‌های غذایی، نوعی حفاظت و تأمین میان تازگی و فاسد بودن محتوی بسته را فراهم می‌کنند. با وجود این، همواره امکان پارگی و بریدگی گوشه بسته‌بندی‌ها و جعل تاریخ‌ها وجود دارد از طرفی در منازل هم احتمال اشتباه وجود دارد و کمتر کسی در مورد ترتیب قرار دادن بسته‌ها در فریزر و استفاده از بسته قدیمی مرغ و گوشت قبل از بسته‌های جدیدتر توجه دارد. اما اکنون و به لطف فناوری غشای حسگر جدیدی که توسط محققان آلمانی توسعه یافته است، می‌توان تمام پیش‌بینی‌های بدفرجام را موضوعی مربوط به گذشته دانست، چرا که این غشای حسگر جدید با تغییر رنگ خود ـ از زرد به آبی ـ از فساد مواد غذایی خبر می‌دهد. این غشای حسگر در واقع در تماس مستقیم با آمین‌های زیست‌زاد (بایوژنیک) واکنش نشان می‌دهد. آمین‌ها ملکول‌هایی هستند که هنگام فساد و تباهی مواد غذایی بویژه گوشت قرمز و ماهی تولید می‌شوند و علت بوی زننده گوشت فاسد متوجه همین ملکول‌هاست. از همین رو زمانی که آمین‌ها در هوای داخل بسته‌های جدید آزاد می‌شوند، غشای حسگر واکنش نشان داده و رنگ شاخص به آبی تغییر می‌یابد. به بیان دیگر زمانی که دامنه غلظت مشخصی از آمین‌ها فرا برسد، تغییر رنگ غشا به وضوح نمایان می‌شود و وظیفه هشدار دادن به مصرف‌کننده را به عهده می‌گیرد. جالب اینجاست که بر خلاف تاریخ انقضا، اطلاعات روی غشای حسگر نه بر اساس تخمین و برآورد بلکه بر پایه یک کنترل عملی از ناحیه خود ماده غذایی است. در این میان دانشمندان سرگرم توسعه غشای حسگری هستند که از یک پیمانه سنجشگری در بطن خود برخوردار است و پرسنل صنایع غذایی و بسته‌بندی می‌توانند مستقیما تازگی محصولات غذایی را آزمایش کنند. این وسیله اندازه‌گیری قادر است به طور عینی و واقعی، واکنش رنگ غشای حسگر را آنالیز کرده و سطح دقیق‌تری از تازگی را فراهم کند.

دیوارکشی مواد غذایی با آجرهای نانویی

بتازگی گروهی از دانشمندان دانشگاه تگزاس از پیشرفت جالب توجهی در زمینه بسته‌بندی مواد غذایی خبر داده‌اند که می‌تواند به عنوان سرپوشی برای حفظ طولانی‌تر خواص مواد غذایی ازجمله طعم و تازگی آنها عمل کند. ماجرای این فناوری محافظتی از این قرار است که دانشمندان دریافته‌اند با استفاده از غشایی از آجرهای نانویی می‌توان بسته‌بندی‌های موجود را پوشش‌دار و تازگی و عطر و طعم غذاها را برای مدت طولانی‌تری حفظ کرد. این غشای آجری با ضخامتی کمتر از 100 نانومتر از 70 درصد خاک رس و بقیه آن هم از مواد پلیمری گوناگون تشکیل می‌شود و قدرت نفوذناپذیری اکسیژن آن در مقایسه با پوشش‌های اکسید سیلیکونی بسته‌بندی‌های فعلی مواد غذایی 100 برابر بیشتر است.

به‌کمک فناوری‌های جدیدی همچون محاسبه میزان کالری مصرفی توسط تلفن همراه استفاده از بسته‌بندی‌های هوشمند و حفظ طولانی‌تر خواص مواد می‌توان بیش از گذشته به دسترسی به غذای سالم امیدوار بود

به گفته دانشمندان، این فناوری نوین می‌تواند همان خواص ممتاز نگهداری مواد غذایی در شیشه را به ظروف و بسته‌بندی‌های پلاستیکی پیشکش کند و ضمن ارائه مواد غذایی خوش‌طعم و با ماندگاری بیشتر برای مصرف‌کنندگان، به تقویت صنایع بسته‌بندی مواد غذایی کمک کند. مصالح اصلی به کار رفته در این آجرهایی نانویی خاک رس مونت موریلونیت و ماده معمول مورد استفاده در ساخت آجرهای بنایی است. منظره میکروسکوپی ساختار این نانو آجرها شباهت زیادی به آجر و ملات بنایی دارد و همین ساختار باعث می‌شود قدرت استحکامی بالایی به بسته‌بندی‌های غذایی موجود اضافه شود. به اعتقاد دانشمندان این دیواره نانو آجری که ساختاری بسیار سازمان یافته و سدی استثنایی را به ارمغان آورده، حقیقتا نفوذ ناپذیرترین غشای موجود در برابر اکسیژن را معرفی می‌کند. در حال حاضر تولید کنندگان انواع مختلفی از مواد بسته‌بندی را برای نگهداری غذا و آشامیدنی‌ها
به کار می‌بندند که اغلب دارای اشکالات و موانعی هستند. از طرفی بسته‌بندی‌های پلاستیکی که از روکش نازک فلز استفاده می‌کنند، علاوه بر نداشتن قابلیت مایکروویوی برای مصرف‌کنندگانی که می‌خواهند مواد غذایی خریدشان را ببینند نیز می‌تواند ناخوشایند باشد.

جالب اینجاست که کاربردهای این فناوری جدید به پوشش‌گذاری صنایع غذایی و بسته‌بندی ختم نمی‌شود و به ادعای دانشمندان برای استفاده در تجهیزات الکترونیک انعطاف‌پذیر، سطوح مقاوم به خراشیدگی، لاستیک‌ها و کالاهای ورزشی نویدبخش نشان می‌دهد.

مترجم: مهریار میرنیا

منابع: Discovery / wired

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها