طی سال‌های اخیر منابع آبی این استان با کاهش شدیدی روبه‌رو شده به نحوی که در صحبت‌های مسئولان این امر به عنوان ورود به بحران کم‌آبی به ویژه در بخش کشاورزی یاد می‌شود.
کد خبر: ۴۰۰۹۸۵

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در گفت‌وگو با فارس در بندرعباس، از کاهش 46 درصدی حجم آورد رودخانه‌های هرمزگان در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه خبر داد و گفت: حجم آورد رودخانه‌های استان در نیمه نخست سال آبی جاری 998 میلیون مترمکعب بوده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته یک‌هزار و 878 میلیون مترمکعب بود.

جعفر زیرراهی همچنین از کاهش 27 درصدی بارندگی استان در نیمه نخست سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: نتایج و بررسی‌های انجام شده بر روی اطلاعات بارش ایستگاه‌های باران‌سنجی استان در سال آبی 89-88، بیانگر افزایش 24 درصدی بارندگی در مقایسه با سال آبی قبل از آن و کاهش 11 درصدی نسبت به میانگین دراز مدت 30 ساله است.

زیرراهی ادامه داد: بر اساس محاسبات انجام شده بر روی آمار 140 ایستگاه در سطح استان، میانگین بارش در سال آبی 89-88 حدود 170 میلی‌متر بود که این مقدار در سال آبی 88-87 برابر 136 میلی‌متر و میانگین درازمدت 149 میلی‌متر بوده است.

وی با اشاره به اینکه توزیع مکانی بارش در سطح استان یکنواخت نیست، بیان داشت: ارقام بارندگی در سال آبی 89-88 در نوار شمالی استان از وضعیت بهتری برخوردار بوده در حالی که جزایر استان کمترین میزان بارش را داشته‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، رودخانه‌های شاخص استان را رودخانه سدیچ، گابریک، جگین، گز، زرانی، میناب، حسنلنگی، جلابی، شور، کل، رسول و مهران عنوان کرد و بیان داشت: بیشترین حجم آورد رودخانه‌ها در سال آبی جاری مربوط به رودخانه حسنلنگی و جلابی با 325 میلیون مترمکعب حجم آب است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات پیشگیرانه برای حمایت از منایع آبی و جلوگیری از بحرانی‌تر شدن وضعیت این منابع در استان اشاره کرد و بیان داشت: امسال برای صیانت از منابع آبی استان و سفره‌های زیرزمینی اجرای تعادل بخشی، نصب کنتورهای هوشمند کشاورزی به منظور مدیریت مصرف آب و انسداد چاه‌های غیر مجاز در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای قرار دارد.

زیرراهی با بیان اینکه در حال حاضر 418 حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد که حکم انسداد 56 چاه غیر مجاز صادر شده است، بیان داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تمام چاه‌های غیرمجاز تا پایان سال‌ جاری مسدود می‌شوند.

زیرراهی گفت: در حال حاضر نیز به دلیل کاهش شدید سطح آب‌های زیرزمینی و به منظور حفظ این منابع، هیچگونه مجوز حفر چاه جدید صادر نمی‌شود.

وی در این راستا از انسداد 12 حلقه چاه غیر مجاز در هفته‌های گذشته خبر داد و افزود: با انسداد این تعداد حلقه چاه غیرمجاز در استان از برداشت غیرقانونی حدود یک میلیون و 200 هزار مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی جلوگیری به عمل آمده است.

به گفته وی‌ تعداد دشت‌های دارای شبکه "رفتاسنجی " استان 54 دشت است که 90 درصد آنها دارای افت شدید سطح آب هستند و فقط دشت‌های فین و مارم افت چندانی نداشته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها