رئیس قوه قضائیه اعلام کرد: مشروعیت دینی و سیاسی تمام مسئولان نظام به التزام به ولایت فقیه است و سرپیچی و عصیان در مقابل ولی فقیه خلاف شرع و خلاف نص قانون اساسی است.
کد خبر: ۴۰۰۳۴۴
به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله صادق آملی لاریجانی صبح چهارشنبه در جلسه مسئولان عالی قضایی با تسلیت فرا رسیدن ایام فاطمیه و با اشاره به نگاه خیزشهای منطقه به جمهوری اسلامی ایران گفت: در حالیکه نظام، با صلابت و استواری به پیش می رود و خیزشهای اسلامی جهان اسلام، ایران را الگوی خود قرار داده اند، همه باید با اتحاد بر محور ولایت به انسجام و صلابت و قدرت کشور کمک کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به ایام سوگواری شهادت حضرت صدیقه کبری (س)، ایام فاطمیه و شهادت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) را ایام حزن اهل بیت و حزن شیعیان اهل بیت و محبان اهل بیت دانسته و اظهار داشت: فاطمه زهرا (س) عصاره دو گیتی بود پیامبر حسب روایت منقول فرموده اند که «من آذاها فقد آذانی» و این تعبیر، بسیار تعبیر عمیق و عجیبی است  و نوعی وحدت روحی و نوری را بین پیامبر و فاطمه زهرا (س) نشان می دهد. روح بلندی که انبیاء الهی نسبت به آن سر تعظیم فرود آورده اند.
 
ایشان با بیان این نکته که شناخت حضرت فاطمه زهرا (س) در حد وسع و قدرت ما نیست افزود: شناخت شخصیت حضرت فاطمه (س) کی برای ما میسر است، آنچه هست اعتراف به عجز از ادراک است. خداوند انواری را در ارواح طیبه اهل بیت به ودیعت نهاده است که همه آسمانها و زمین از آن انوار  نورانیند. آن وقت برای ما که اخلاد الی ارض داریم، عمده توجه مان به بدن و زندگی مادی است، چگونه میسر است که آن روح بلند ملکوتی را بشناسیم. حقیقت این انوار الهی در همه عوالم حاضر و ناظر بر اعمال ما هستند.
 
آیت الله آملی لاریجانی با استغاثه از مقام والای حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار داشت: به این بانوی بزرگوار عرض می کنیم یا  سیدتی و مولاتی اگر معرفتمان ناقص است و اگر ادب حضور را رعایت نکرده ایم اما محبیم و حب شما باز هم به نظر و رحمت واسعه شما در قلوب ما نسلاً بعد نسل مستقر گردیده است. پس این قلوب را دریابید و این فقرا را دستگیری کنید که سخت محتاجیم. به خداوند هم عرض می کنیم اللهم نور قلوبنا به انوار محمد و آل محمد واجعلنا من خلص شیعتهم و اعوانهم و انصارهم به حول منک و قوتک.
 
رئیس قوه قضائیه با اشاره به جایگاه و مبانی اصل ولایت فقیه در فقه و قانون اساسی، اجرای عملی نظریه ولایت فقیه را از جمله ویژگی های نظام جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: حضرت امام قدس الله نفسه زکیه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در عملی ساختن این نظریه با تمام وجود به صحنه آمدند و مقام معظم رهبری با اندوختن تجربیات گذشته آن راه را ادامه دادند. ولایت فقیه نظریه ای است مستند به کتاب و سنت و عقل و البته تقریر و تقریب هر یک نیازمند تفسیری است که باید در جای خود طرح گردد. ما فقیهی نداریم که اصل ولایت فقیه را نپذیرفته باشد، منتها گاه در سعه و ضیق آن بحث کرده اند و آن هم بحث ظریف و فنی است  که بسیاری اوقات رهزن کوته نظران شده است.
 
آیت الله آملی لاریجانی عدم پذیرش ولایت مطلقه فقیه از ناحیه برخی فقها را به معنای مشروع بودن تصرفات غیر فقیه در نظام اسلامی ندانسته و تأکید نمود: ممکن است فقیهی ولایت مطلقه را نپذیرفته باشد ولی این نپذیرفتن، معنای خاصی دارد و به هیچ وجه معنایش این نیست که تصرفات غیر فقیه در نظام اسلامی مشروع است. برخی از بزرگان که ولایت مطلقه فقیه را نپذیرفته اند، اذن او را در جمیع تصرفات حکومتی لازم می دانند و روشن است که از منظر سیاسی و از منظر فلسفه سیاسی فرقی بین ولایت و بین لزوم استیذان از فقیه وجود ندارد. گر چه به لحاظ فقهی فوارق ظریفی بین دو نظر وجود دارد این نکته از آن جهت اهمیت دارد  که برخی از مدعیان روشن فکری گمان کرده اند نفی ولایت مطلقه در کلام پاره ای از فقها  به معنای دموکراسی غربی است و این اشتباه فاحشی است.
 
رئیس قوه قضائیه با اشاره به اصول قانون اساسی، تأکید نمود: همه قوای کشور تحت نظارت  ولایت فقیه است و در جمهوری اسلامی ایران بالاخره با همه دقتها و تلاشهای خبرگان قانون اساسی و با تأکیدات امام راحل نظامی استوار گردید که بر اساس نص قانون اساسی بر محور ولایت فقیه اداره می شود و در اصل 57 قانون اساسی پس از بازنگری آمده است که همه قوا در جمهوری اسلامی ایران زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت بر طبق اصول قانون اساسی کار می کنند. بنابراین همه مسئولان نظام  از بالاترین سطوح  تا سطوح پایین تر باید بدانند مشروعیت دینی و مشروعیت سیاسی کارشان به التزام به ولایت فقیه است.
 
آیت الله آملی لاریجانی سرپیچی از اوامر رهبری و عصیان در مقابل ایشان را خلاف شرع و خلاف نص قانون اساسی دانسته و تأکید نمود: از هیچ کس پذیرفته نیست در فضایی که جمهوری  اسلامی با صلابت و استواری به پیش می رود  و به قله های کمال نزدیک می گردد و در فضایی که خیزش اسلامی جهان اسلام، ایران را الگویی برای خود انتخاب کرده است، از اوامر رهبری سرپیچی شود، عصیان در مقابل ایشان خلاف شرع و قانون اساسی است.
 
رئیس قوه قضاییه اظهار امیدواری نمود همه با اتحاد در محور ولایت به انسجام کشور و قدرت و صلابت آن کمک کنند و همه مسئولان با همدلی و هماهنگی راهی را که امام راحل با قاطعیت و مجاهدت درجهان گشودند و مقام معظم رهبری مقتدرانه ادامه داده اند، مسیر روشن خود ببینند و با حرکت صحیح و مستقیم خود موجبات سربلندی بیشتر کشور را فراهم آورند.
 
آیت الله آملی لاریجانی مسئله امروز جهان اسلام را مظلومیت خیزشهای مردمی در جهان اسلام دانسته و افزود: هر روز شاهد اعمال ظالمانه حکام فاسد این کشورها علیه مردم خود هستیم. گناه مسلمانان بحرین چیست؟ گناه مسلمانان یمن و لیبی چیست؟ ما در عین حمایت قاطع از مردم مسلمان این کشورها به حکام جائر آنها اخطار می کنیم که بیش از این موجب هتک حرمت مسلمانان نگردند و بر مردم خود جور روا ندارند. اینها زمانی حسابرسی خواهد شد و جز ندامت و حسرت برای آنان چیزی باقی نخواهد گذاشت.
 
در ادامه این جلسه قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی بررسی و مقرر شد به ادعای اعسار محکومان مهریه دیه و سایر محکومان مالی خارج از نوبت رسیدگی شود و محکومان مالی مهریه و دیه که اعسار آنان احراز می‌گردد از زندان آزاد گردند. همچنین مقرر شد آیین نامه اجرایی رسیدگی به دعوای اعسار از سوی کار گروهی حقوقی تدوین و پس از تصویب ابلاغ شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها