گفت‌وگو با هادی شریفی مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمانشاه

شبکه زاگرس، پربیننده‌ترین شبکه استانی

هادی شریفی متولد 1342 در ایلام و فوق‌لیسانس علوم ارتباطات است. او در سازمان صداوسیما مسوولیت‌هایی چون مدیریت پخش سیما، مدیریت تولید سیما، معاونت سیما، معاونت اطلاعات و اخبار و قائم‌مقامی مرکز ایلام و مدیرکلی صداوسیمای استان مرکزی را به عهده داشته و از تاریخ 3/9/89 مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمانشاه است. گفت‌وگوی ما با وی درخصوص فعالیت‌های رسانه‌ای شبکه استانی زاگرس پیش روی شماست.
کد خبر: ۴۰۰۰۰۴

صداوسیمای مرکز کرمانشاه از کی شروع به کار کرده است؟

صدای مرکز کرمانشاه از جمله قدیمی ترین مراکز رادیویی کشور است که فعالیت آن در سال 1336 آغاز شد. این رادیو با قدرت یک کیلو وات صرفا دوشنبه‌شب‌ها و به مدت یک ساعت برنامه پخش می‌کرد و با گسترش دامنه فعالیت رادیو و به دنـبال آن بهره‌گیری از هنرمندان موسیقی و تئاتر کرمانشاه، در سال 1339، قدرت این فرستنده از یک کیلووات به 10 کیلووات ارتقاء پیدا کرد و مناطق بیشتری از شهرستان کرمانشاه و حومه زیر پوشش صدای مرکز کرمانشاه قرار گرفتند. با راه‌اندازی شبکه استانی صدای مرکز کرمانشاه در سال 1375 برنامه‌های رادیوی استانی از هنگام اذان صبح شروع و تا ساعـت 24 ادامه دارد.

تلویزیون استان نیز در شهر کرمانشاه در سال 1349 با نصب یک دستگاه فرستنده 50 واتی که فقط شهر کرمانشاه را تحت پوشش قرار می‌داد، آغاز به کار کرد. ساعات پخش در 2 نوبت و جمعا 9 ساعت در روز بود. نوبت اول از ساعت 12 الی 30/15 و نوبت دوم از ساعت 17 الی 24.

در سال 1379 سیمای مرکز کرمانشاه تحت عنوان شبکه زاگرس افتتاح شد که بیش از 10 ساعت برنامه در روز پخش می‌کند و با تمهیداتی که اندیشیده شده بناست میزان تولید و پخش برنامه‌های این شبکه به 20 ساعت در روز برسد که از ساعت 6 صبح شروع و در ساعت 2 بامداد به پایان برسد.

شبکه استانی زاگرس در سال 89 پربیننده‌ترین شبکه استانی کشور بود، درخصوص این موفقیت و عوامل موثر برآن توضیح دهید؟

میل، نیاز و مصلحت مخاطب 3 رکن اساسی رسانه ملی هستند و در بعد استانی، توجه به هویت بومی و محلی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و استعدادهای استان مهم‌ترین رسالت شبکه‌های استانی صداوسیما ست. در صداوسیمای مرکز کرمانشاه، میل و نیاز مخاطبان، از طریق نظرسنجی‌های علمی مرتبا سنجیده می‌شود، به تماس‌های مردمی توجه می‌شود. بازخورد برنامه‌های شبکه بررسی می‌شود و در جلسات طرح و برنامه، اتاق‌های فکر و جلسات ارزیابی تحلیل می‌شود و تصمیم‌گیرندگان در شبکه استانی از نخبگان، کارشناسان و مسوولان استان دعوت می‌نمایند.

در چنین بستری که براساس فراست مخاطبان تصمیم گرفته می‌شود، ارتباط دوسویه مخاطب ـ رسانه و برنامه ـ مخاطب وجود دارد و از نظرات علمی و کارشناسی برای مهندسی پیام بهره گرفته می‌شود، بدون تردید مخاطب نسبت به رسانه احساس تعلق می‌کند و جذب آن می‌شود. در طراحی برنامه‌ها ما به جوان بودن استان، تنوع قومیت‌ها و آداب و رسوم، خرده‌فرهنگ‌ها، پتانسیل‌های ارزنده استانی چه در بعد تاریخی و طبیعی و چه در بعد استانی آن توجه ویژه داریم. اعتماد مخاطبان نیز یکی دیگر از سرمایه‌های ما محسوب می‌شود که آن را از طریق طرح مطالبات مردمی در برنامه‌های چالشی و خبری به دست آورده‌ایم. سرعت عمل بالا، رعایت اصل بی‌طرفی، موثق بودن و منطبق بودن اخبار و گزارش‌های خبری با نیازهای مردمی از عوامل مهم علاقه و توجه مردم به شبکه استانی است. این موفقیت و جذب 76 درصدی مخاطب حاصل همت و تلاش کارکنان و توجه به مطالبات و مقتضیات استانی است.

چه برنامه‌هایی برای حفظ این جایگاه و تداوم این موفقیت‌ها دارید؟

ما برای حفظ جایگاه خود در بین مخاطبان عزم جدی داریم، چراکه چنین جایگـاهی به آسانی حاصل نشده است. ما با صرف ساعت‌ها وقت و برگزاری جلسات کارشناسی و بهره‌مندی از نظرات متخصصان حوزه‌های مختلف ارتباطات، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و... برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت داده‌ایم تا ضمن حفظ این جایگاه برتر، میزان مخاطبان خود را نیز افزایش دهیم. لذا یکی از مهم‌ترین تصمیمات ما برای سال 90 افزایش ساعات تولید و پخش برنامه‌های استانی از 6 صبح تا 2 بامداد است. از دیگر اولویت‌های ما تکمیل پوشش تصویری تا دورترین نقاط مرزی استان، حساسیت بیشتر در چینش زمانی برنامه‌ها، انعکاس هرچه بیشتر دیدگاه‌ها و مطالبات مردمی و بهره‌گیری از شیوه‌های نوین برنامه‌سازی، افزایش تولیدات هنری اعم از انیمیشن، تله‌فیلم و سریال، تولید آثار نمایشی فاخر بویژه در حوزه ادبیات بومی و توجه بیشتر به خرده فرهنگ‌های موجود در سطح استان، جذب هرچه بیشتر پیشکسوتان هنری و ادبی استان و استفاده از تجارب آنان، توجه خاص به امر مستندسازی براساس اقبال عمومی به تولیدات مستند، بهره‌مندی بیشتر از آثار باستانی و طبیعی و گردشگری استان و بهره‌گیری از برنامه‌سازان متخصص و آشنا به نیازهای رسانه و نیازهای طیف‌های مختلف سنی، جنسی و تحصیلی است.

دیگر موفقیت‌های مرکز در سال 89 چه بوده است؟

در پاسخ به این سوال باید بگویم خوشبختانه صداوسیمای مرکز کرمانشاه از پتانسیل بالایی در زمینه خلق آثار ارزشمند و فاخری که بتوانند در جشنواره‌های مختلف بدرخشند، برخوردار است و با استفاده از این ظرفیت‌ها در سال 89 موفقیت‌هایی نصیب مرکز شده که کسب 5 جایزه در جشنواره داخلی و بین‌المللی، کسب عنوان مرکز برتر در نخستین هم‌اندیشی طنز رادیویی کشور، کسب جایزه بهترین آرم استیشن در اولین جشنواره محیط زیست کشور در حوزه صدا و کسب عنوان برترین خبرنگار کشور در اسفندماه گذشته، کسب جایگاه سوم کشوری در بخش گزارش خبری در بهمن ماه، کسب 33 عنوان گزارش برتر از دی ماه سال گذشته تاکنون و کسب رتبه سوم کشوری در حوزه خبر و همچنین کسب مقام اول بخش انیمیشن در جشنواره رویش، کسب بهترین کارگردانی در جشنواره رویش، کسب بهترین کارگردانی در جشنواره فیلم 8، کسب جایزه بهترین ایده در جشنواره اصلاح الگوی مصرف، کسب لوح جوان‌ترین شرکت‌کننده در جشنواره الوند آبادان، کسب رتبه سوم کشوری در جشنواره بیمه و رسانه و کسب عنوان بهترین فیلم جشنواره 100 ثانیه‌ای گوشه‌ای از موفقیت‌های سال گذشته همکاران مرکز بوده است.

تجارب شما در تولید و پخش تا چه حد توانسته در ارتباط شما با برنامه‌سازان و تولیدکنندگان موثر باشد؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مدیر بنا بر آموزه‌های علم مدیریت، داشتن احاطه و اشراف بر حوزه‌های تخصصی زیرمجموعه خود است. آشنایی بنده با حوزه‌های مختلف تولید و پخش از آن جهت اهمیت دارد که به مشکلات، کاستی‌ها و نیازهای این حوزه‌ها آشنا هستم و سختی کار را تجربه کرده‌ام. آشنایی با زوایای کار و ظرایف تولید باعث می‌شود درک بهتری از ضرورت‌ها و نیازهای برنامه‌سازی چه در بعد سخت‌افزاری و چه در بعد نرم‌افزاری آن داشته باشیم. بالطبع هماهنگی و همفکری و احساس تعلق متقابل حوزه مدیریت و حوزه تولید منجر به ایجاد فضایی پویا و بانشاط خواهد شد.

مهم‌ترین اولویت‌هایی که در حال حاضر در برنامه‌سازی استان باید مورد توجه قرار گیرد، چیست؟

صداوسیمای مرکز کرمانشاه با نصب‌العین قرار دادن فرمایشات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اولویت‌های برنامه‌سازی خود را براساس 4 محور دین، اخلاق، امید و آگاهی طراحی کرده و با در نظر داشتن ویژگی‌های خاص این استان، به لحاظ مرزی بودن، تنوع قومیت‌ها، هجمه شبکه‌های ماهواره‌ای، جوان بودن استان و سایر مختصات ویژه این استان، این اولویت‌ها را در راستای برنامه‌سازی در دستور کار قرار داده است:

1 ـ افزایش تولید و پخش برنامه به زبان کردی و لحاظ کردن انواع گویش‌ها در برنامه‌ها برحسب میزان پراکندگی و توجه مخاطبان.

2 ـ توجه خاص به امر مستندسازی بویژه مستندهای اجتماعی.

3 ـ تولید و پخش موسیقی‌های محلی و نغمات آئینی.

4 ـ معرفی آداب و رسوم و سنت‌ها، صنایع دستی، پوشش‌ها و گویش‌ها، تاریخچه و افتخارات مردم نواحی مختلف استان.

5 ـ توجه به امر ورزش و فعالان این حوزه.

6 ـ برنامه‌سازی از مفاخر علمی، دینی، ادبی، فرهنگی و هنری استان و نیز پاسخ به مطالبات قشر فرهیخته استان.

7 ـ اختصاص جایگاه ویژه به شهدای پرافتخار استان، خانواده‌های معزز آنان بویژه الگوسازی از همسران و فرزندان شهدا.

8 ـ بهره‌مندی از تنوع اقلیمی استان و مستندسازی از نقاط منحصر به فرد طبیعی، تاریخی و گردشگری استان به نحوی که قابلیت پخش از شبکه‌های سراسری را نیز داشته باشد.

9 ـ یادآوری افتخارات بی‌شمار استان در دوران دفاع مقدس، معرفی سرداران استان و برنامه‌سازی به شیوه جذاب و بدیع برای جوانان نسل سوم استان برای ممانعت از انفکاک بین این نسل و نسل پرافتخار دفاع مقدس.

10 ـ معرفی ظرفیت‌های ویژه استان در بخش‌های کشاورزی، نفت و پتروشیمی، مبادلات بازرگانی و بازارچه‌های مرزی و موقعیت ترانزیتی استان.

11 ـ برنامه‌سازی براساس داستان‌های کهن، ادبیات فولکلور و ضرب‌المثل‌های خاص استان.

بتازگی شاهد افتتاح تلویزیون دیجیتال استان بوده‌ایم در مورد تعداد شبکه‌های قابل دریافت و درصد پوششی آنها توضیح دهید؟

پروژه راه‌اندازی فرستنده دیجیتال شهر کرمانشاه جزو مصوبات دور دوم سفر رئیس محترم جمهور به استان است. با دیجیتالی شدن این شبکه، 14 شبکه تلویزیونی ازجمله شبکه سیمای استانی زاگرس قابل دریافت است. همچنین 11 شبکه رادیویی ازجمله شبکه صدای استــانی قابـل دریافت است. که با افتتاح این پروژه، حدود 45 درصد جمعیت استان تحت پوشش 25 شبکه تلویزیونی و رادیویی دیجیتال قرار گرفته‌اند.

استان کرمانشاه دارای شرایط خاصی در زمینه پراکندگی قومی و فرهنگی است چه تمهیداتی در این خصوص اندیشیده‌اید؟

ما به تنوع قومی و فرهنگی در استان به چشم یک فرصت می‌نگریم. همان گونه که شاهدید بخش قابل توجهی از برنامه‌های تولیدی مرکز چه در صدا و چه در سیما با گویش محلی تولیــد و پخش می‌شود. توجه به انواع قومیت‌ها، ایلات و طوایف، آداب و رسوم آنها، پوشش‌ها و گویش‌ها، تاریخچه و افتخارات آنها اکنون درصد بالایی از برنامه‌های مرکز را به خود اختصاص داده و در دستور کار برنامه‌سازان مرکز قرار گرفته است. اگر شبکه زاگرس در سال 89 پربیننده‌ترین شبکه استانی کشور بوده است، نشان از جلب رضایت اقشار مختلف مردم استان و رویگردانی آنها از شبکه‌های ماهواره‌ای دارد. ما این شیوه را با قوت بیشتری پی خواهیم گرفت و با شناخت کاملی که از ظرفیت‌ها و استعدادهای اقوام و مذاهب مختلف استان داریم برای جلب اعتماد هر چه بیشتر آنها، در مورد آنها برنامه‌سازی خواهیم کرد و این ویژگی را برای ایجاد وحدت و انسجام و همدلی در سطح استان غنیمت خواهیم شمرد.

با توجه به جایگاه ویژه موسیقی در میان مردم کرمانشاه، درخصوص ساخت موسیقی‌های باکلام و بی‌کلام و بازسازی و حفظ ملودی‌های اصیل سنتی چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

واحد موسیقی و سرود صداوسیمای مرکز کرمانشاه براساس علاقه و اقبال مردم شریف کرمانشاه به موسیقی محلی و نیز براساس رسالت شبکه‌های استانی صداوسیما مبنی بر تقویت فرهنگ بومی و محلی، بیشترین توان خود را صرف تولید موسیقی محلی نموده است، به نحوی که از 20 قطعه موسیقی تولیدی در سال تقریبا 16 قطعه (50 دقیقـه) موسیــقی با تم و بنمایه محلی تولید و مابقی نیز با بهره‌گیری از نیروهای توانمند استان در ژانر سنتی تهیه و آماده می‌شود. در این راستا هنرمندانی توانمند شورای شعر و موسیقی صداوسیمای مرکز کرمانشاه را در تولید هرچه بهتر یاری می‌نمایند.

هنرمندانی که هر کدام به نوبه خود از جایگاه هنری مقبولی در سطح استان و کشور برخوردار هستند. همچنین شورای شعر نیز به عنوان بازوهای علمی و عملی واحد موسیقی، ما را در تولیدات موسیقی مرکز یاری می‌دهد. در این حوزه تاکنون تولیدات موسیقی مرکز کرمانشاه بدون استثناء با بالاترین امتیاز و با هدف پخش از شبکه‌های سراسری تصویب شده‌اند.

حمید حیدرپناه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها