اول اردیبهشت در تقویم فرهنگی کشور روز مهمی است؛ روزی که مصادف با درگذشت 3 شاعر تاثیرگذار و پرمخاطب زبان فارسی یعنی اقبال لاهوری، سهراب سپهری و ملک‌الشعرای بهار است و در کنار آن، این روز به نام یکی از مفاخر جهانی فرهنگ و ادب ایران، سعدی شیرازی هم نامگذاری شده است. امروز 2 شهر کاشان و شیراز، میزبان علاقه‌مندان به ادبیات فارسی هستند؛ گرچه مراسمی که در شیراز و برای بزرگداشت سعدی برپا می‌شود، شکوه و جلوه‌ای ویژه دارد و بزرگداشت استاد سخن در مقایسه با همتای معاصرش سهراب، ابعادی گسترده‌تر، رسمی‌تر و البته جهانی دارد.
کد خبر: ۳۹۷۷۰۶

غریبی بهار

شامگاه گذشته سعدیه شیراز و مشهد اردهال کاشان با حضور مردم و جمعی از مدیران استانی و کشوری گلباران شد و عاشقان سهراب و سعدی در مزار آنها حضور یافتند؛ گرچه در این میان به نظر می‌رسد ملک‌الشعرای بهار در ظهیرالدوله پایتخت از همه غریب‌تر بود.

سال 90 پنجمین سال از دهه سعدی‌شناسی است؛ دهه‌ای که توسط مرکز سعدی‌شناسی ایران برنامه‌هایش در سال 85 آغاز شد و تا سال 95 هم ادامه دارد و بر این اساس هر سال با یک رویکرد خاص به شخصیت و آثار سعدی پرداخته می‌شود که امسال به قصاید او اختصاص دارد.

انتشار حدود 3 میلیون جلد کتاب

در همین رابطه، کورش کمالی سروستانی، مدیر مرکز سعدی‌شناسی در گفت‌وگو با «جام‌جم» از حضور استادانی همچون اصغر دادبه، ضیاء موحد، میرجلال‌الدین کزازی، حسن بلخاری، محمود فتوحی و... در همایش بزرگداشت سعدی خبر داد و گفت: نشست‌های علمی امروز در تالار همایش‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار می‌شود.

وی به ارائه نتایج و آمار یک پژوهش درباره آثار سعدی اشاره کرد و گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته در دهه گذشته یعنی از سال 79 تا 89 آمار چاپ کتاب‌های سعدی را در تقسیم‌بندی‌های مختلف شعری‌اش به دست آورده‌ایم که در مجموع 2 میلیون و 778 هزار جلد کتاب در رابطه با آثار سعدی منتشر شده است.

کمالی سروستانی افزود: پرچاپ‌ترین کتاب‌ها کلیات سعدی بوده است و پس از آن، بوستان و غزلیات این شاعر جای گرفته‌اند.

تولید 2 سریال درباره سعدی

امسال صداوسیمای مرکز فارس هم با دست پر به بزرگداشت شیخ اجل می‌آید و قرار است 2 مجموعه تلویزیونی درباره سعدی شیرازی بزودی آماده پخش شود.

آن‌طور که خبرگزاری مهر گزارش کرده است، این دو مجموعه انیمیشن با عنوان‌های «سفرهای سعدی» و «حکایات سعدی؛ شیرین‌تر از قند» از سوی شبکه فارس در دست تولید قرار دارند.

مجموعه انیمیشن سفرهای سعدی با تکنیک دوبعدی دستی و مخاطب آن نیز نوجوانان و بزرگسالان است. این مجموعه در 30 قسمت 22 دقیقه‌ای با ساختاری داستانی طراحی شده است. به این ترتیب که زندگی سعدی به عنوان شخصیت اصلی داستان در هر قصه که دربرگیرنده دوران کودکی، نوجوانی، جوانی و بزرگسالی او و سفرهای 30ساله‌اش است، روایت می‌شود.

مجموعه حکایات سعدی؛ شیرین‌تر از قند هم از تولیدات فاخر انیمیشن محسوب می‌شود که شامل حکایت‌های شیرین و پندآموز گلستان سعدی است که در 26 قسمت 12 دقیقه‌ای (سه‌بعدی رایانه‌ای) در مرکز فارس تولید شده است.

متوقف ماندن مجتمع فرهنگی سعدی

اما در این روز از کنار متوقف ماندن مجتمع فرهنگی سعدی در شیراز هم نمی‌شود بسادگی گذشت؛‌ پروژه‌ای که کتابخانه تخصصی، موزه سعدی و... را دربر می‌گیرد و از 3سال پیش وارد فاز اجرایی شد اما همچنان در مراحل اولیه اجرای کار قرار دارد.

اعتبار اولیه این پروژه در زمان تصویب حدود 700میلیون تومان بود که پس از آن با افزایشی دو برابری به 5/1 میلیارد تومان هم رسید.

به گفته معاون عمرانی استاندار فارس، تذکر لازم برای تسریع در مراحل ساخت مجتمع فرهنگی سعدی داده شده است و بزودی ضمن کنترل مجدد قراردادها، زمان نهایی کار اطلاع‌رسانی خواهد شد.

عبدالله حسینی گفته است: آرامگاه سعدی در حجم عظیمی از محرومیت‌ها روزگار می‌گذراند که باید با تخصیص اعتبارات ملی برای رفع مشکلات اطراف آرامگاه و توسعه همه‌جانبه محدوده آرامگاه سعدی اقدام شود.

سینا علی‌محمدی /‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها