مقام‌های وزارت نفت و نیرو جزئیات تغییر قیمت برق و گاز برای 7 ماهه سال 90 را اعلام کردند که دومین افزایش پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها محسوب می‌شود.به گزارش خبرگزاری‌ها، براساس این اعلام‌ها قیمت برق و گاز برای برخی بخش‌ها افزایش یافته و در برخی بخش‌ها نیز ثابت مانده است.براساس اعلام دولت قیمت‌گذاری برخی حامل‌های انرژی در هدفمندی یارانه‌ها براساس فصول گرم و سرد سال تغییر می‌کند.به عبارت بهتر 7 ماه اول هر سال به عنوان فصل گرم و 5 ماه پایانی آن به عنوان فصل سرد تعیین شده و قیمت‌ها به تناسب این فصول تغییر می‌کند. در همین راستا قیمت برق و گاز که اکنون اعلام شده تا ماه هفتم سال یعنی مهر معتبر است و برای مهر به بعد قیمت‌های جدیدی اعلام خواهد شد. دولت یک بار در زمان آغاز هدفمندی یارانه‌ها قیمت‌ها را افزایش داد و اکنون در آغاز سال 90، این دومین نوبت افزایش قیمت حامل‌های انرژی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۳۹۶۴۱۴

افزایش قیمت برق

وزارت نیرو دیروز جزئیات قیمت‌های جدید برق برای مناطق مختلف کشور را اعلام کرد. وزارت نیرو مشترکان کل برق کشور را به 5 دسته دولتی، تجاری، خانگی، صنعتی و کشاورزی تقسیم می‌کند که هر یک تعرفه‌های خاص خود را دارند.

مشترکان خانگی

مشترکان خانگی برق در کشور مصرف‌کننده بیشترین میزان برق هستند.

وزارت نیرو این مشترکان را به 2 بخش عادی و گرم تقسیم کرده است. مشترکان عادی به مشترکان ساکن مناطقی از کشور که آب و هوای معمولی دارد، اطلاق می‌شود، اما مشترکان گرم به ایرانیان ساکن در استان‌های گرم و بیشتر جنوبی کشور اشاره دارد. روشن است به خاطر گرمای طاقت‌فرسای هوا در این مناطق و بالارفتن مصرف برق در تابستان به خاطر اجتناب‌ناپذیر بودن استفاده از وسایل سرمایشی پرمصرف از جمله کولرهای گازی و روشن بودن مداوم آن، تعرفه‌های برق این مناطق با سایر مناطق عادی کشور متفاوت است.

وزارت نیرو با اشاره به قیمت برق مشترکان عادی می‌گوید قیمت برق در 7 ماهه امسال برای این مشترکان به ازای هر کیلووات ساعت مصرف 30 ریال یا 3 تومان افزایش یافته است.به این ترتیب متوسط تعرفه مصرف برق که قبلا هر کیلووات ساعت 450 ریال بود، به 485 ریال رسیده است.

این گزارش می‌افزاید: نحوه محاسبه صورتحساب‌ها کماکان به صورت پلکانی است. در پله اول مشترکانی هستند که بین صفر تا 100 کیلووات ساعت مصرف می‌کنند. قیمت برق این مشترکان از 27 به 30 تومان رسیده است. پله دوم مشترکانی هستند که از 100 تا 200 کیلووات ساعت مصرف دارند که قیمت برق آنها از 32 به 35 تومان افزایش یافته و پله سوم مشترکانی هستند که بین 200 تا 300 کیلووات ساعت مصرف دارند و قیمت برق آنها از 72 به 75 تومان رسیده است. در خبر وزارت نیرو به پله‌های بعدی یعنی مشترکانی که از 300 کیلووات ساعت به بالا مصرف داشته باشند، اشاره‌ای نشده است؛ اما گفته شده که حداکثر قیمت هر کیلووات ساعت برق برای مشترکان پرمصرف 215 تومان خواهد بود.

البته نکته‌ای که وجود دارد این است که الگوی مصرف برق برای مشترکان خانگی عادی در تابستان 90 از 200 به 300 کیلووات ساعت افزایش یافته است. الگوی مصرف به میزان برق مصرفی ماهانه و استاندارد هر واحد مسکونی اطلاق می‌شود. بر این اساس از این 300 کیلووات ساعت 30 کیلووات ساعت برای روشنایی، 70 کیلووات ساعت برای یخچال و فریزر، 30 کیلووات ساعت تلویزیون و لوازم صوتی، 70 کیلووات ساعت ماشین لباسشویی و جاروبرقی و 100 کیلووات ساعت نیز برای لوازم سرمایشی تابستانه اختصاص یافته است. یعنی آستانه حداقل مصرف استانداردی که هر خانوار می‌تواند داشته باشد، افزایش یافته است.

وزارت نیرو پیش‌بینی کرده است صورتحساب برق 70درصد مشترکان خانگی مناطق عادی ماهانه 675 تومان و 90 درصد مشترکان کل کشور ماهانه یکهزار تومان در مقایسه با صورتحساب‌های 3 ماهه پایانی سال 89 افزایش یابد.

وزارت نیرو اضافه کرده است اگر مشترکان، مصرف برق خود را از ساعت‌های اوج به ساعت‌های کم‌باری منتقل کنند تا 45 تومان در هر کیلووات ساعت به نفعشان تمام خواهد شد.

تعرفه برق مشترکان خانگی مناطق گرم

اما دومین گروه مشترکان خانگی، مشترکان ساکن در استان‌های گرم و شرجی کشور هستند که به خاطر گرما و رشد طبیعی مصرف برق خود، تعرفه قبوضشان کمتر از یک‌سوم مناطق عادی کشور است. وزارت نیرو این گروه از مشترکان را به 4 دسته تقسیم کرده که در هر دسته چند استان قرار می‌گیرند. در گروه اول موسوم به مناطق گرم یک که گرم‌ترین استان‌های کشور شامل آن می‌شوند، استان‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان قرار دارند. الگوی مصرف برق این استان‌ها ماهانه 3000 کیلووات ساعت یعنی 10 برابر الگوی مصرف مشترکان خانگی عادی در نظر گرفته شده است. آنها برای مصارف صفر تا یکهزار کیلووات ساعت هر کیلو وات ساعت 100 ریال، از یکهزار تا 2000 کیلووات ساعت 110 ریال و از 2 تا 3 هزار کیلو وات ساعت 120 ریال به ازای هر کیلو وات ساعت پرداخت می‌کنند.

وزارت نیرو می‌گوید تعرفه برق این مناطق به گونه‌ای است که هر مشترک در شرایط عادی ماهانه به طور متوسط 13 هزار و 300 تومان و 90 درصد مشترکان این مناطق به طور متوسط 21 هزار تومان بابت قبوض برق خود پرداخت می‌کنند.

گرم 2، 3 و 4

براساس روش وزارت نیرو هرقدر از گروه گرم یک به سری گروه‌های بعدی حرکت می‌کنیم، استان‌های کمتر گرم قرار می‌گیرند، لذا از حجم الگوی مصرف آنان کاسته می‌شود.

به این ترتیب، الگوی مصرف مشترکان مناطق «گرم 2» دو هزار کیلووات ساعت در ماه خواهد بود و مشترکان این مناطق برای مصارف صفر تا یکصد کیلووات ساعت به ازای هر کیلووات ساعت 220 ریال پرداخت می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود صورتحساب 72 درصد مشترکان این مناطق به طور متوسط 121 هزار ریال در ماه باشد.الگوی مصرف مشترکان مناطق «گرم 3» نیز یکهزار کیلووات ساعت در ماه پیش‌بینی می‌شود. به طوری که 70درصد مشترکان این مناطق ماهانه به طور متوسط 87هزار ریال بابت صورتحساب برق مصرفی پرداخت کنند.

یک پله صرفه‌جویی در مصرف برق مشترکان این مناطق صورتحساب مصرفی را از 175 هزار ریال به 137 هزار ریال و 2 پله صرفه‌جویی هزینه پرداختی را تا 11 هزار ریال کاهش خواهد داد.وزارت نیرو میزان الگوی مصرف مناطق «گرم 4» را 500 کیلووات ساعت در ماه مقرر و اعلام کرده است: امسال استان‌هایی نظیر مازندران و گیلان نیز به دلیل افزایش استفاده از لوازم سرمایشی در ماه‌های تیر تا شهریور در ردیف این مناطق قرار گرفته‌اند که حدود 70 درصد مشترکان این مناطق به طور متوسط ماهانه حدود 100 هزار ریال صورتحساب دریافت خواهند کرد.

برق دولتی، صنعتی و کشاورزی

محمد بهزاد، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی به تعرفه‌های جدید مصارف برق در بخش‌های دولتی، کشاورزی، صنعت و تجاری اشاره کرد و گفت: تعرفه برق مصرفی در بخش دولتی از 1200 ریال در 3 ماهه پایانی سال گذشته به 1300 ریال در 7 ماهه امسال افزایش یافته، اما تعرفه‌ها در بخش کشاورزی از متوسط 120 ریال به 90 ریال به ازای هر کیلووات ساعت کاهش یافته و برای مصرف برق چاه‌های کشاورزی و پمپ‌های آب نیز 80 ریال به ازای هر کیلووات ساعت منظور شده است.وی افزود: افزون بر این کاهش قیمت، تعرفه برق کشاورزانی که به جای مصرف برق در 4 ساعت پرباری، در 20 ساعت دیگر از این انرژی استفاده کنند، محاسبه قیمت براساس 40 ریال به ازای هر کیلووات ساعت صورت خواهد گرفت.بهزاد تعرفه مصرف برق در بخش صنعت را همان 400 ریال سه ماهه پایانی سال گذشته اعلام کرد و گفت: این تعرفه برای مشترکان صنعتی نیز که علاقه‌ای به محاسبه دیماند قراردادی نباشند، 430 ریال در نظر گرفته شده است.وی لحاظ کردن تخفیف‌های لازم در ولتاژهای مختلف و دریافت 50 درصد (200 ریال) از قیمت هر کیلووات ساعت برق مصرفی به صورت تسهیلات را از دیگر ویژگی‌های لحاظ شده برای مصارف برق بخش صنعت اعلام کرد.

تعرفه‌های برق تجاری

وی درخصوص تعرفه‌های مصرف برق در بخش تجاری نیز گفت: پله‌های مصرف در این بخش از سه پله در سال گذشته به 7 پله در سال جاری افزایش یافته است تا مشترکان این بخش مدیریت بهتری را در مصرف برق اعمال کنند.

به گفته بهزاد، تعرفه‌های این بخش نیز به گونه‌ای طراحی شده است که 85 درصد مغازه‌داران مناطق عادی 225 هزار ریال در ماه بابت صورتحساب پرداخت خواهند کرد، ضمن آن که تعرفه‌های مغازه‌داران مناطق گرم نیز از 1100 ریال به 600 ریال کاهش یافته و حجم مصرف در پله نخست نیز تا 1500 کیلووات ساعت در ماه افزایش یافته است.

تغییر قیمت گاز

از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام تعیین قیمت جدید گاز برای بخش‌های مختلف در 7 ماهه امسال، اعلام کرد: گاز دولتی به ازای هر متر مکعب به 300 تومان افزایش یافت اما قیمت گاز صنایع و سی.ان.جی تغییری نکرد.

جود اوجی دیروز در حاشیه برگزاری افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی در تهران در گفت‌وگو با مهر از مصوبات جدید دولت درباره قیمت جدید گاز برای بخش‌های مختلف خبر داد و گفت: دولت با تغییر قیمت گاز در برخی بخش‌ها برای 7 ماه امسال موافقت کرد.وی افزود: برهمین اساس، قیمت برق دولتی به ازای هر مترمکعب از 100 تومان فصل زمستان سال گذشته به 200 تومان برای 7 ماهه اول امسال افزایش یافت.

معاون وزیر نفت اعلام کرد: گاز صنایع نیز به ازای هر مترمکعب 70 تومان برای 7 ماهه امسال تعیین شد که نسبت به فصل زمستان سال گذشته تغییری نشان نمی‌دهد.به گفته اوجی، قیمت سی.ان.جی نیز بدون تغییر نسبت به فصل زمستان سال گذشته، 260 تومان به علاوه 40 تومان کارمزد تعیین شد. وی در پایان از اعلام تعرفه جدید گازبهای خانگی تا چند روز آینده خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها