نمایش فریبکارانه قذافی در طرابلس

دیکتاتور لیبی که عوامل و مزدورانش این روزها از هرجنایتی علیه مردم شهرهای مختلف این کشور فروگذار نمی‌کنند و در تازه‌ترین اقدامات خود طی دو روز گذشته حمام خون در مصراته به راه انداختند، روز پنجشنبه با ظاهری عجیب در خیابان‌های طرابلس مانور داد تا ادعا کند ترسی از حملات ناتو ندارد. به گزارش الجزیره، تلویزیون رژیم لیبی تصاویری از معمر قذافی پخش کرد که سوار بر خودروی ضد گلوله و در حلقه محافظان و نیروهای ویژه خود در خیابان‌های طرابلس سرگرم دست تکان دادن برای گروهی از هوادارانش بود. طبق این تصاویر، معمر قذافی سوار بر خودرو در حالی که عینک دودی به چشم داشت و کلاه ماهیگیری گذاشته بود، با مشتانی گره کرده به هوادارانش اشاره می‌کرد و البته هوادارانش که از پول‌ها و هدایای دیکتاتور بی‌نصیب نمانده‌اند، برایش هورا می‌کشیدند.
کد خبر: ۳۹۶۳۶۱

از آغاز اعتراضات مردمی در لیبی، قذافی بارها در تلویزیون رسمی این کشور حاضر شده و خود را رهبری محبوب و مورد علاقه جوانان و مردم این کشور معرفی کرده است. اقدام روز پنجشنبه او را نیز می‌توان در راستای همین کارها دانست البته در همان ساعاتی که دیکتاتور لیبی در حال اجرای نمایش فریبکارانه خود بود، مردم شهر بندری مصراته مورد حمله 200 موشک گراد از طرف نیروهای رهبر خود قرار گرفتند. مصطفی عبد الرحمن، سخنگوی انقلابیون ضمن اعلام کشته شدن 47 نفر در این حملات، اظهار کرد: اجساد زیادی نیز زیر آوار مانده‌اند و جستجو برای بیرون آوردن آنها ادامه دارد. روز جمعه نیز به دنبال حمله نیروهای قذافی به این شهر 8 نفر دیگر کشته شدند. انقلابیون لیبی هشدار دادند، در صورتی که ناتو اقدامی برای رفع محاصره مصراته ننماید و گلوله‌باران این شهر توسط نیروهای قذافی ادامه داشته باشد، باید در انتظار کشتار و قتل‌عامی واقعی در این شهر بود. همچنین منابع خبری دیروز از آغاز حملات نیروهای قذافی به مواضع انقلابیون در شهر اجدابیا خبر دادند.

حملات نیروهای قذافی در حالی انجام می‌شد که نیروهای ناتو نیز سه نوبت به طرابلس حمله کردند. بنا به گزارش تلویزیون لیبی، چند نفر طی این حملات زخمی شدند. شاهدان عینی به الجزیره گفتند: این حملات منطقه باب‌العزیزیه را هدف قرار داده بود که مقر قذافی در آن واقع است. ساکنان طرابلس نیز به الجزیره تصریح کردند: تدابیر امنیتی شدیدی در شهر طرابلس از سوی نیروهای قذافی اتخاذ شده و اوضاع طرابلس بسیار وحشتناک است. با این حال، برخی خبرها حاکی از انجام حملات ناتو به شهرک‌های اطراف طرابلس است.

در بحبوحه این درگیری‌ها باراک اوباما، دیوید کامرون و نیکولا سارکوزی، رهبران3 کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس در مقاله‌ای مشترک که در روزنامه تایمز انگلیس به چاپ رسید، اعلام کردند هر گونه حضور قذافی در آینده سیاسی لیبی غیر قابل پذیرش است و عملیات ناتو در این کشور تا سرنگونی قذافی ادامه خواهد یافت. آنها در این مقاله نوشتند که اگر جهان باقی ماندن رهبر لیبی در قدرت را بپذیرد، ساکنان شجاع شهرهایی که در برابر نیروهای قذافی مقاومت کرده‌اند با انتقامی هولناک مواجه خواهند شد و این خیانتی بزرگ خواهد بود.

از سوی دیگر در نشست دو روزه وزرای خارجه عضو ناتو که از روز پنجشنبه آغاز شد، بر ادامه حملات هوایی علیه رژیم معمر قذافی تا زمان برکناری وی از قدرت تاکید‌شد. مجله آلمانی اشپیگل نیز گزارش داد: آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو در آغاز نشست برلین با اشاره به اختلاف مواضع برخی اعضای ناتو در خصوص مسائلی همچون تحریم‌ تسلیحاتی و یا منطقه پرواز ممنوع که انگلیس، آمریکا و فرانسه با آن موافقند اما آلمان در آن حضور ندارد، خواستار وحدت رویه اعضای ناتو شد. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس، آلن ژوپه وزیر امور خارجه فرانسه و راسموسن در نشست برلین برای اولین بار از دیگر متحدان خود در ناتو خواستار اعزام جت‌های جنگی شدند تا بتوانند به حملات هوایی خود علیه نیروهای قذافی بیفزایند. این در حالی است که این درخواست با پاسخ مثبت دیگر اعضای ناتو همراه نبود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها