معاون اول رئیس‌جمهور از اقدام پزشکان مبنی بر نگارش جواب آزمایش‌ها به زبان انگلیسی انتقاد کرد و خطاب به آنها گفت: حتی این استدلال که برخی از خبرها برای بیمار ناخوشایند است نیز نباید موجب نگارش جواب آزمایش به زبان انگلیسی شود، مگر انگلیسی‌ها خبرهای ناخوشایند خود برای بیمار را به فارسی می‌نویسند؟
کد خبر: ۳۹۵۰۰۰

به گزارش ایسنا، محمدرضا رحیمی در مراسم «جشن سلامت» که در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد، افزود: ما ایرانی هستیم و حق داریم که بدانیم در جواب آزمایش چه چیزی ذکر شده است، از پزشکان درخواست می‌کنیم که به خاطر خدا، فارسی بنویسند.

به اعتقاد رحیمی، این اقدام پزشکان ظلم به زبان فارسی و فرهنگ اسلامی و حتی هفته جهانی بهداشت است.

وی در عین حال با بیان این‌که آنچه عنوان شد، تنها خواهش و تقاضا از پزشکان است، در عین حال خطاب به وزیر بهداشت گفت: آقایان وزیر پیش از این چنین اقدامی نکرده‌اند و امیدوارم که شما مردانه‌تر از آنها این موضوع را اصلاح کنید.

در همین خصوص وزیر بهداشت نیز در جمع خبرنگاران گفت: طرح فارسی کردن برگه‌های جواب آزمایشگاه‌های پزشکی را که معاون اول رئیس‌جمهور پیشنهاد داده، برای سهولت خواندن آزمایش توسط بیماران و مردم اجرا می‌کنیم.

مرضیه وحیددستجردی در حاشیه مراسم روز جهانی بهداشت افزود: طرح فارسی کردن برگه‌های آزمایشگاه‌ها را آغاز می‌کنیم و هرجا که به مشکل برمی‌خوریم با معاون اول ریاست جمهوری مشورت خواهیم کرد.

این مساله در حالی مطرح می‌شود که دکتر ایرج خسرونیا با انتقاد از این موضوع و غیرعملی دانستن آن به «جام‌جم» گفت: زبان طب یک زبان بین‌المللی است تا اگر بیماری بخواهد نتایج آزمایش خود را به خارج از کشور ببرد، دچار مشکل نشده و در آنجا آزمایش‌هایش قابل بررسی باشد.

وی افزود: در زمان‌های خیلی دور زبان طب عربی بود و طب ابن‌سینایی با زبان عربی مطرح شد؛ اما در حال حاضر به زبان انگلیسی است و این مشکلی محسوب نمی‌شود.

به گفته خسرونیا، همه چیت‌های آزمایشگاهی (شاخص اصلی تعیین آزمایش) به زبان انگلیسی هستند و به نظر می‌رسد امکان تغییر آنها ممکن نباشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها