سخنگوی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: با لحاظ کردن قوانینی برای تحکیم هرچه بیشتر خانواده و احقاق حقوق حقیقی زنان در طرح لایحه خانواده ، می توان در مسیر عدالت گستری حرکت کرد.
کد خبر: ۳۹۴۸۲۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ستاد خبری دومین همایش ملی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت ، لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تفاوت های موجود در تعریف اسلام از عدالت گفت: در تفکر اسلامی ، در خانواده و در جهان بشری ، زن سالاری ، مرد سالاری و کودک سالاری معنایی ندارد. این تعاریف در جهان غرب در هر برهه از زمان مطرح شده و در این میان عده ای به آنها گرایش پیدا می کنند و شعارها و برنامه هایی را در راستای این نظریات طراحی می کنند، اما پس از چندی از این اقدامات به دلیل عدم رضایت و دستیابی به عدالت سرخورده شده و  راه عکس آن را دنبال می کنند.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی گفت: خداوند در قرآن می فرمایند:«هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ» هیچ سستی و کاستی در جهان خلقت وجود ندارد و «إِنَّا کُلَّ شَیْ ءٍ خَلَقْناهُ بِقَدَرٍ» ما هر چیزى را با مصاحبت قدر توأم با اندازه گیرى خلق کردیم.

وی قرار گرفتن مخلوقات در جایگاه خود را از شاخصه های اصلی عدالت اسلامی برشمرد و افزود: با تعریفی که اسلام از عدالت دارد، اصل بر قرار دادن هرچیز در جایگاه خود است. اساس اسلام در عدالت محوری است؛ یعنی همه موجودات براساس عدالت خلق شده و هرکس حقوق و جایگاه خود را دارد.

افتخاری به مصادیق عدالت محوری در اسلام اشاره کرد و گفت : اگر بخواهیم در جامعه اسلامی در راهی که مطابق اسلام است، حرکت کنیم، باید براساس عدالت رفتار کنیم. همانطور که در روایات آمده است در زمان ظهور ، گیاهان و حیوانات هم در امنیت کامل به سر می برند و از حقوق خود برخوردار می شوند . حرکت ما نیز باید به این سمت باشد.

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس افزود : بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند و سابقه حضور آنان در عرصه های گوناگون بسیار تأثیر گذار و چشم گیر است اما در طول تاریخ بنا به دلایلی نتوانستنند به حقوق حقه خود دست پیدا کنند و معمولاً در هر دوره زمانی به شکلی حقوقشان تضییع شده است.

وی گفت : در زمان جاهلیت با زنده به گور کردن دختران حق حیات را از آنان سلب می کردند و امروز در عصر جاهلیت مدرن نیز ذهن، جسم، روح، دنیا و آخرت زن را لگدمال کرده و به مصداق آیه  «اذا الموعود سوئلت بای ذنب القتلت» ، هویت آنها را نیز زنده به گور می کنند.

افتخاری با تاکید بر ارائه الگویی عدالت محور افزود: در الگویی که بر اساس عدالت ارائه می شود  باید حق افراد در جای خود تبیین شود؛ یعنی نه حقوق زنان را نادیده بگیریم و نه نگاه فمینیستی داشته باشیم که بخواهیم تمام حقوق را به آنها دهیم چرا که این امر هیچگاه در عالم واقعیت هم محقق نخواهد شد . این آرزو سرابی است که خستگی و نا امیدی مضاعف را برای زنان به ارمغان آورده است.

وی تصریح کرد: بنابراین در الگوی اسلامی - ایرانی و براساس نگاه عدالت محوری که رهبر معظم انقلاب برآن تاکید دارند ، باید زن را در جایگاهی که خداوند برایش در نظر گرفته و متناسب با طبیعت ، فطرت، توانمندیهای فیزیکی و روحی اوست ببینیم و اولویت کار او را در همان رسالتی که خداوند برایش قرارداده، یعنی همسری و مادری قرار دهیم و برنامه های توانمندسازی زنان را بر همین محور تنظیم کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس به تاثیر لایحه خانواده در ارائه الگویی اسلامی - ایرانی در زمینه پیشرفت زنان و خانواده اشاره کرد و گفت: با لحاظ کردن قوانینی برای تحکیم هرچه بیشتر خانواده و احقاق حقوق حقیقی زنان در طرح لایحه خانواده ، می توان در مسیر عدالت گستری حرکت کرد.

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ، به تاثیر برگزاری همایش الگوی اسلامی- ایرانی در تحقق عدالت در کشور اشاره کرد و گفت : قطعا همایشی که براساس نظرات رهبری و مطابق با منویات ایشان برگزار می شود، از برنامه های شعاری و حاشیه ای به دور است و بیشتر به اصل و بطن و متن مطلب می پردازد. یک همایش در این صورت است که می تواند تاثیر گذار باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها