رییس جمهوری تاکید کرد:

ضرورت برخورد قاطع با زمین خواران

بازپس گیری 140 هزار هکتار زمین‌های ملی از چنگال زمین‌خواران

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: حدود 140 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی کشور را که در چنگال زمین خواران قرار داشت به منابع طبیعی کشور بازگرداندیم.
کد خبر: ۳۹۰۴۰۶

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی سلاجقه به عنوان نخستین سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران افزود: در برخورد با متخلفان و متصرفان منابع ملی کارهای بسیار خوبی انجام شده است به نحوی که منابع ملی را از دست متصرفان انفال و سرمایه های حیاتی کشور خارج خواهیم کرد.

وی گفت: برای 125 میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور سند دریافت کرده‌ایم و بر اساس برنامه پنج ساله پنجم توسعه، مکلف به صدور سند برای 15 میلیون هکتار دیگر نیز از این منابع هستیم.

سلاجقه افزود: با استفاده از فن آوری حد نگاری، حقوق مردم و مستثنیات را از منابع طبیعی تفکیک می کنیم و تدابیر لازم را برای برخورد با متصرفان منابع طبیعی کشور اندیشیده ایم.

وی گفت: در استان تهران برحفاظت از منابع طبیعی دامنه جنوبی البرز، کنترل ریزگردها و آلاینده ها در ده ماه اخیر 180 هکتار اراضی را از چنگال متجاوزان بیرون آورده ایم.

سلاجقه افزود: 65 هکتار از این زمین ها در دامنه جنوبی البرز و مشرف به شهر تهران است.

وی گفت: در چهار سال گذشته در استان تهران 2800 هکتار از اراضی و منابع ملی را به دامن طبیعت بازگردانده ایم.

سلاجقه افزود: از 120 هزار هکتار اراضی و منابع ملی که در دامنه جنوبی البرز و مشرف به شهر تهران قرار دارد 110 هزار هکتار آن به نام دولت جمهوری اسلامی سند صادر شده است.

وی گفت: طرح جنگل کاری دامنه جنوبی البرز در قالب مدیریت جامع حوزه آبخیزداری در دستور کار قرار گرفته است.

سلاجقه افزود: امسال حدود دو هزار هکتار از عرصه های دامنه جنوبی البرز را با استفاده از روش های علمی جنگل کاری می کنیم.

وی همچنین با اشاره به تجربه تلخ جنگل سوزی های کشور در سال گذشته اضافه کرد: طرح جامع ناوگان پیش بینی و اطفای حریق کشور را در دستور کار قرار داده ایم.

سلاجقه افزود: طرح تأمین و تجهیز یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را به عنوان پاسداران عرصه منابع طبیعی در دستور کار داریم.

وی گفت: طرح کاشت 500 میلیون اصله نهال و برش های استانی در کشور آغاز شده است و 15 اسفند به یاد لاله های گلگون کفن انقلاب و دفاع مقدس به تعداد شهیدان، نهال کاشته ایم و پلاک این عزیزان را بر این نهال ها آویخته ایم.

سلاجقه با تأکید بر کنترل ریزگردها و کاهش آنها افزود: اگر منابع مالی لازم تخصیص یابد، این طرح به ویژه در 18 استان که کانون اصلی فرسایش بادی کشور است اجرا می شود.

وی اضافه کرد: طرحی ده ساله در این زمینه تهیه شده است تا برای کنترل ریزگردها و مهار کردن آن به شکل علمی اقدام کنیم.

سلاجقه از تولید مالج بیولوژیک برای مهار کردن ریزگردها خبر داد و افزود: تا کنون از مشتقات نفتی برای تولید این مالچ برای حفاظت از شن های روان و تپه های ماسه ای استفاده می شد که تبعات زیست محیطی در پی داشت اما اخیراً استفاده از مالج بیولوژیک را در دستور کار قرار داده ایم.

وی گفت: اگر این مالج آثار زیست محیطی نداشته باشد می توانیم از آن برای خدمات دهی به دیگر کشورهای خاورمیانه نیز استفاده کنیم.

سلاجقه همچنین از تولید ماده ضد حریق برای استفاده در جنگل های کشور خبر داد و افزود: این ماده با موفقیت آزمایش شده است و امیدواریم از نظر زیست محیطی مشکلی نداشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی کاشت سالانه 600 هزار هکتار جنگل در کشور را از دیگر اقدامات سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها