بعد از همه‌گیر شدن وب و برنامه‌هایش کم‌کم برنامه‌نویسی تحت ویندوز رنگ باخته و خیلی از کاربران علاقه‌مندند که کارهای خود را تحت وب انجام دهند. اما آیا وب جوابگوی‌ تمام نیاز‌های شما‌ست؟ جواب این سوال خیر است. یکی دیگر از مدل‌های توسعه برنامه‌های کاربردی، برنامه‌‌های موبایل هستند، با همه‌گیر شدن اینترنت و شبکه‌های 3G و اخیرا هم !4G خیلی از کاربران علاقه‌مند هستند که برنامه‌های خود را به جای این‌که همیشه از روی اینترنت و وب اجرا کنند، با دستگاه‌ موبایل اجرا کنند. برای مثال هنگام سفر نیاز دارید که با دستگاه موبایل خود پرداخت بانکی خود را انجام دهید و مواردی از این دست.
کد خبر: ۳۸۸۵۱۷

با ظهور نسل جدید دستگاه‌های تلفن همراه، سیستم‌عامل‌های این دستگاه‌ها رشد روزافزونی داشته‌اند و شرکت مایکروسافت به عنوان بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری دنیا از این قافله عقب نمانده و سیستم عامل Windows Mobile که نسل جدید سیستم‌عامل‌های مایکروسافت برای دستگاه‌های قابل حمل است را توسعه داد، اما مایکروسافت در این زمینه آنقدر که در سیستم‌های خانگی یا همان PC موفق عمل‌ کرد، نتوانست موفق باشد و بعد از ارائه نسخه 5/6 از سیستم‌عامل ویندوز موبایل خود، عملا تبدیل به یک شکست خورده بزرگ شد.

این سیستم‌عامل در مقابل سیستم‌عامل‌های دیگر دستگاه‌های موبایل عملا حرفی برای گفتن نداشت و سیستم‌عامل‌های دیگر مثل آندروید و سیمبین توانستند گوی سبقت را از مایکروسافت بربایند و تبدیل به سیستم‌عامل‌های محبوب دستگاه‌های همراه شوند، اما مایکروسافت بی‌کار ننشست و با توسعه سیستم‌عامل جدید خود به نام Windows Phone، برای دستگاه‌‌های موبایل وارد بازار شد. این سیستم‌عامل که پیش از ارائه نسخه رسمی آن در 21 نوامبر 2010 با اسم رمز Metro شناخته می‌شد، تحولی در نسل جدید سیستم‌عامل‌های موبایل به وجود آورد، مطابق معمول مایکروسافت یک رابط کاربری بسیار خوب و روان را برای آن طراحی کرد که در عین سادگی پاسخگوی تمامی نیاز‌های کاربران خود نیز باشد. اما نقطه ضعف سیستم‌عامل این است که همه‌گیر نبوده و ‌روی تمامی دستگاه‌های تلفن همراه قابل نصب نیست و فقط یک‌سری از مدل‌های خاص برند‌های خاص را پشتیبانی می‌کند.

این سیستم‌عامل یک سیستم‌عامل نوظهور از نسل جدید سیستم‌عامل‌های مایکروسافت برای دستگاه‌های تلفن همراه است و طبیعی است که مشکلاتی داشته باشد و باید منتظر ماند و دید که نگاه کاربران به این سیستم‌عامل چگونه‌ خواهد بود و این‌که مایکروسافت می‌تواند با این سیستم‌عامل با سیستم‌عامل‌های دیگر مثل آندروید و سیمبین و... مقابله کند؟ و آیا در این بازار موفق خواهد بود؟

این سیستم‌عامل برای برنامه‌نویسان دستگاه‌های موبایل نیز جذاب است، برنامه‌های تحت این سیستم‌عامل همخوانی بیشتری با برنامه‌های نوشته شده تحت دات‌نت دارد و شما می‌توانید برنامه‌های نوشته شده با استفاده از تکنولوژی سیلورلایت مایکروسافت را با تغییر کوچکی در این سیستم‌عامل توسعه دهید. از طرفی تکنولوژی سیلورلایت با WPF که چارچوب کاری برای نسل جدید برنامه‌های تحت ویندوز است همخوانی دارد. با این اوصاف می‌توانید برنامه‌های نوشته شده در سیستم‌عامل ویندوز خود را براحتی با یک مقدار تغییر در دستگاه موبایل اجرا کنید، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که این سیستم‌عامل تمام قابلیت‌های سیستم‌عامل ویندوزی را که برای PC است، ندارد و شما یک‌سری محدودیت‌هایی دارید.

اما چگونه برنامه‌نویسی برای این سیستم‌عامل را آغاز کنیم؟

بـــرای این کار شما احتیاج به نصب Windows Phone Developer Tools دارید و می‌توانید آن را از سایت مایکروسافت دانلود کنید. سپس یک‌سری قالب برای توسعه پروژه‌های تحت سیستم‌عامل Windows Phone روی ویژوال استودیو نصب می‌شود که می‌توانید از آنها استفاده کنید و برنامه خود را برای این سیستم‌عامل توسعه دهید. علاوه بر این قالب‌ها یک Emulator نیز برای شما نصب می‌شود که از آن می‌توان به عنوان یک شبیه‌ساز استفاده کرد و برای تست و رفع اشکال و همین‌طور پیش نمایش برنامه خود روی این سیستم‌عامل استفاده کرد.

مانند سیلورلایت و WPF برای طراحی رابط‌کاربری می‌توانید از برنامه Microsoft Expression Blend استفاده کنید. برای این‌کار می‌توانید افزونه آن را دانلود و نصب کنید و از این برنامه‌ به عنوان یک ابزار قدرتمند برای توسعه برنامه‌های خود استفاده کنید.

مورد دیگر که برای برنامه‌نویسان جالب است، می‌توان به استفاده از چارچوب کاری XNA برای توسعه برنامه‌ها و بازی‌ها تحت این سیستم‌عامل اشاره کرد. شما از این چارچوب کاری برای توسعه بازی‌های خود تحت PC و کنسول بازی XBOX می‌توانید استفاده کنید.

امیر‌بهاالدین سبط‌الشیخ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها