زهره نیلی / جام جم

فرصتی که هدر می‌رود

امسال بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود. جشنواره فجر، فرصت مناسبی برای شناخت گروه‌های شرکت‌‌کننده و نقد و داوری آنهاست و بی‌گمان می‌تواند به پشتیبانی از گروه‌های برگزیده بپردازد و امکاناتی را در اختیارشان بگذارد. اما همه این فرصت‌ها به هدر می‌رود.
کد خبر: ۳۸۸۳۶۸

به این معنی که حتی گروه‌ها امکان حضور کامل در جشنواره را نمی‌یابند، تنها به اجرای برنامه خود می‌پردازند و می‌روند، بدون آن که مجال داشته باشند با گروه‌های دیگر آشنا شوند و به مقایسه خود با دیگران بپردازند. مساله دیگری که وجود دارد تمرکززدایی جشنواره موسیقی فجر است که به شناخت بهتر گروه‌ها و فعالیت بیشتر آنها کمک می‌کند. چه اشکالی دارد بخش اصلی این جشنواره، هر سال در یکی از شهرها برگزار شود؟ چرا بیشتر امکانات را در تهران متمرکز کرده‌اند؟

از سوی دیگر، گروه‌هایی که کمتر شناخته شده‌اند به انگیزه و پشتیبانی‌های مالی و معنوی سازمان‌های دولتی نیاز دارند. جشنواره موسیقی فجر، فرصت بسیار خوبی است تا مسوولان، گروه‌های مختلف را بشناسند و از برگزیده‌ها حمایت کنند و حداقل امکاناتی را در اختیار برگزیدگان جشنواره موسیقی بگذارند. برای مثال این گروه‌ها براحتی بتوانند مجوز برگزاری کنسرت دریافت کنند. اما برگزارکنندگان جشنواره موسیقی فجر، هیچ‌ کدام از این بستر‌ها را فراهم نکرده‌اند؛ تنها هزینه اقامت را در اختیار گروه‌های شهرستانی گذاشته‌اند در حالی ‌که می‌توانستند و همچنان می‌توانند تسهیلاتی را حداقل برای برگزیدگان جشنواره فراهم کنند.

نکته بسیار مهمی که برگزارکنندگان جشنواره‌ موسیقی فجر به آن توجه نکرده‌اند، قابلیت این جشنواره در جذب گردشگر، بویژه گردشگر خارجی است. موسیقی زبانی بدون مرز است و همه انسان‌ها با هر زبان و ملیتی، ظرافت‌های آن را درمی‌یابند و با این هنر آسمانی ارتباط برقرار می‌کنند اما مسوولان وزارت ارشاد تا چه‌ اندازه از این امکان بهره گرفته‌اند؟!

در هر حال، جشنواره موسیقی فجر، یک رویداد مهم فرهنگی است و می‌تواند گردشگران بسیاری را از کشورهای مختلف به ایران فرا خواند. در نقاط مختلف جهان، هستند کسانی که دلشان می‌خواهد با موسیقی نواحی دیگر آشنا شوند و این‌گونه از موسیقی با ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند برای گردشگران ، جالب و جذاب باشد. اما در جشنواره موسیقی فجر، هیچ مکان و زمانی برای موسیقی‌های محلی در نظر گرفته نشده است؛ در صورتی که گروه‌های موسیقی بومی، نمایندگان فرهنگ، زبان و تاریخ مردم ایران هستند و می‌توانند ایران را به مردم جهان معرفی کنند آن هم در روزگاری که همه جهان به موسیقی ویژه هر منطقه توجه می‌کند و می‌کوشد تا با آن آشنا شود.تنها گروه محلی که در جشنواره بیست‌ و ششم موسیقی فجر شرکت کرده، گروه لیان به سرپرستی محسن شریفیان است، اما آیا یک گل می‌تواند آمدن بهار را مژده دهد؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها