14 فوریه در سالهای اخیر روزی مهم برای لبنان می‌باشد که تاثیرات بسیاری بر تحولات داخلی و بین المللی این کشور داشته است. در 14 فوریه سال 2005 (25بهمن ) رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان به همراه 20 نفر دیگر در انفجاری مشکوک به قتل رسید.
کد خبر: ۳۸۵۵۸۳

هر چند که این ترور بخشی از تحولات داخلی لبنان بود اما فتنه گران فرامنطقه‌ای به کمک برخی عوامل داخلی در لبنان با بین المللی کردن پرونده ترور حریری با قطعنامه 1757 برای رسیدن به اهداف ضد لبنانی خویش گام برداشتند.

هر چند که با بیداری مقاومت و مواضع گروههای سیاسی و مردم لبنان تاکنون فتنه انگیزی غرب با دادگاه ترور حریری به نتیجه دلخواه فتنه گران نرسیده اما مجموعه‌ای از برخی جریان‌های وابسته به غرب در لبنان، اروپا، آمریکا و صهیونیست‌ها همچنان برآنند تا از این دادگاه برای رسیدن به اهداف خود بهره برداری کنند چنانکه در آخرین موضع گیری اوباما رئیس جمهور آمریکا صراحتا از تلاش آمریکا برای اجرایی شدن این دادگاه خبر داد.

این ادعا در حالی مطرح شده که در قبال این دادگاه همچنان چندین سوال باقی مانده که غرب از پاسخگویی به آن خودداری کرده است. سوالاتی نظیر چرا دادگاه از مطرح کردن نام رژیم صهیونیستی به عنوان متهم ترور حریری خودداری کرده؟ چرا شاهدان ادعایی هرگز مورد بازخواست قرار نگرفته‌اند؟ چرا غرب از پذیرش بررسی مدارک حزب الله درباره نقش صهیونیست‌ها در ترور حریری خودداری می‌کند؟ چرا غرب صلاحیت دادگاه داخلی لبنان برای بررسی پرونده ترور حریری را نادیده می‌گیرد؟ چرا غرب که از بازگشایی پرونده صهیونیست‌ها و صدها جنایت ضد بشری اجرا شده توسط ارتش آمریکا و ناتو در افغانستان و عراق در دادگاههای جهانی خودداری می‌کند پرونده یک ترور یک فرد را بین المللی می‌سازد؟ این چراها و دهها چرای دیگر شواهدی بر فتنه بودن دادگاه ترور حریری هستند.

بررسی پرونده 6 ساله لبنان ( از زمان ترور حریری ) تاکنون نشان می‌دهد که بانیان دادگاه ترور حریری که همان عوامل ترور می‌باشند با بهره‌گیری از پرونده حریری تلاش کرده‌اند تا اهدافی خاص را اجرایی سازند.

الف ) کشورهای غربی بویژه آمریکا با ادعای بررسی پرونده ترور حریری مداخله سیاسی در امور داخلی لبنان را اجرا کرده‌اند که اساس آن را تقابل‌های گروههای سیاسی و تنشهای قومی و قبیله‌ای تشکیل می‌دهد. نمود عینی این روند را در دوران نخست وزیری سنیوره می‌توان مشاهده کرد که لبنان را در آستانه جنگ داخلی قرار داد. در دوران نخست وزیری سعد حریری نیز به رغم حمایت‌های همه جانبه گروههای لبنانی از وحدت ملی ، حریری و جریان 14 مارس در مسیر خواست واشنگتن گام برداشتند که در نهایت نیز با بیداری گروههای لبنانی و پایان دادن به نخست وزیری حریری این فتنه انگیزی خنثی شد.

ب) از دیگر اهداف غرب در قبال دادگاه ترور حریری استفاده از آن در جهت تامین منافع صهیونیست‌ها با محوریت حذف مقاومت و بحران سازی در لبنان می‌باشد. آنها تلاش کردند تا با استفاده از شاهدان دروغین، ادعاهایی را علیه مقاومت مطرح کنند که با افشاگری شخص سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله این توطئه نیز با ناکامی همراه شد هر چند که غرب همچنان با ادعاهای واهی به دنبال اجرای طرح‌های شکست خورده خود علیه مقاومت در چارچوب منافع صهیونیست‌ها است.

ج) بحران سازی در منطقه با مطرح کردن ادعاهایی علیه سوریه و نیز تحریک کشورها به موضع گیری‌های چند جانبه در قبال دادگاه ترور حریری از جمله اهداف غرب و صهیونیست‌ها در دادگاه حریری بوده است. در این میان همگرایی منطقه‌ای برای مقابله با فتنه طراحی شده علیه اتحاد منطقه در دادگاه ترور حریری به سدی در برابر این توطئه مبدل شد هر چند که غرب با فریب برخی کشورها نظیر عربستان همچنان پروژه خود را پیگیری می‌کند.

به هر تقدیر در بررسی کارنامه 6 ساله لبنان از زمان ترور حریری تاکنون می‌توان گفت که عوامل این دادگاه شامل صهیونیست‌ها، غرب ، آمریکا و برخی جریان‌های فریب خورده داخلی لبنان همچنان برآنند تا از این پرونده برای اجرای فتنه‌های خود علیه لبنان و منطقه بهره برداری کنند در حالی که بیداری لبنانی‌ها بویژه مقاومت و همگرایی منطقه در مقابله با فتنه‌های این دادگاه تاکنون مانع از تحقق اهداف دشمنان لبنان در لوای این دادگاه شده است.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها