موبایل وسیله‌ای است که به آن گیرنده‌ها و فرستنده‌های مختلفی ازجمله اینفرارد، بلوتوث، وایرلس و... افزوده شده است. شما با استفاده از این تکنولوژی‌ها می‌توانید با وسایل دیگر که دارای سخت‌افزار مشابه هستند ارتباط برقرار کنید. همین امکانات بالقوه موجود در گوشی‌های موبایل امروزی به برنامه‌نویسان این امکان را داد که بتوانند برای این گوشی‌ها برنامه‌هایی طراحی کنند که علاوه بر رد و بدل کردن فایل و تصویر و صدا و... با دیگر وسایل ارتباط مستقیم برقرار کند، به صورتی که یا آنها را تحت کنترل خود درآورد یا خود تحت کنترل آنها درآید.
کد خبر: ۳۸۴۴۶۹

اگر از دیرباز با برنامه‌های موبایل سر و کار داشته باشید، می‌دانید که در گذشته‌ای نه‌چندان دور نرم‌افزار‌هایی عرضه شد که می‌توانست گوشی‌های موبایل را به ریموت‌کنترل‌های وسایل مختلف ازجمله تلویزیون، ضبط‌صوت، ویدئو و... تبدیل کند تا شما بتوانید با استفاده از سیستم اینفرارد گوشی، وسایل خود را کنترل کنید. حال می‌خواهیم با استفاده از وایرلس یا Wi-f i گوشی‌های موبایل این بار کنترل کامپیوتر خود را در دست بگیریم؛ به صورتی که محیط آن را روی گوشی خود داشته باشیم.

برای این کار شما نیاز به یک کامپیوتر و موبایل دارای تکنولوژی وایرلس دارید و البته سیستم عامل کد باز مائمو (maemo) که مبحث آموزشی ما، امروز حول محور این سیستم عامل خواهد بود. البته شایان ذکر است که این برنامه صرفا مخصوص این گوشی و سیستم عامل نمی‌باشد و برای سیستم عامل‌های دیگر مطمئنا برنامه‌های مشابهی وجود دارد که شما می‌توانید از آن استفاده کنید.

آموزش کنترل کردن دسکتاپ ویندوز XP به بالا

در ابتدا باید برنامه Rdesktop را از طریق مخازن فایل‌های موجود در کتابخانه گوشی خود نصب کنید (اگر برای اولین بار است که اسم مخازن فایل‌ها را می‌شنوید بد نیست یادآور شویم که سیستم عامل مائمو که بر پایه لینوکس است، همانند خود لینوکس دارای مخازن فایل‌های کد باز و مجانی است که سازندگان برنامه آنها را به رایگان در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهند و از قسمت App Manager در دسترس همگان می‌باشد). پس از نصب این نرم‌افزار، آیکون آن در قسمت برنامه‌های گوشی شما اضافه خواهد شد. همه چیز را در اینجا رها‌کرده و به سراغ کامپیوتر خود بروید.

برای این که بتوانید از این برنامه استفاده کنید، باید برای ویندوز خود یک نام کاربری به همراه کلمه عبور تهیه کنید. برای این کار می‌توانید از قسمت کنترل‌پنل ویندوز خود، بخش افزودن و حذف یک نام کاربری جدید (Add/Remove user account) را انتخاب کنید. در اینجا شما نام کاربری خود را دارید که با دسترسی Administrator قابل رویت است. شما می‌توانید برای همین اکانت، کلمه عبور ایجاد کنید یا یک دسترسی جدید بسازید که فرقی نمی‌کند.

پس از ساخت به سراغ خط فرمان ویندوز خود رفته و کلمه CMD را تایپ کنید. (این خط فرمان در قسمت Start Menu قرار دارد و شما با تایپ دستورات ویندوز می‌توانید آنها را به اجرا در آورید). CMD شما را به محیط داس ویندوزتان می‌برد. در محیط داس و در خط فرمان کلمه IPconfig را بزنید تا آی‌پی و مشخصات اینترنتی شما به نمایش در بیاید. البته در اینجا باید به این نکته توجه کنید که قبل از اجرای این دستور، سیستم وایرلس کامپیوتر شما می‌بایست فعال باشد تا به شما آی‌پی کامپیوترتان را بدهد.

پس از اجرا به دنبال خطی به اسم IPv4 Address بگردید. در جلوی این خط یک آی‌پی وجود دارد که به طور مثال به این شکل است (192.168.1.10). رنج آی‌پی شما نیز معمولا در همین حدود است. یعنی رقم‌های جایگاه سوم و چهارم ممکن است فرق کند، اما جایگاه‌های اول و دوم معمولا همین اعداد است که حال کاری با آن نداریم. این عدد را یادداشت کرده و تمامی پنجره‌هایی را که تا به حال باز کرده‌اید، ببندید.

حال به سراغ گوشی خود رفته و برنامه مذکور را اجرا کنید. خواهید دید که از شما اطلاعاتی را می‌خواهد که باید به آن بدهید. در قسمت اول Server آی‌پی را که دارید، وارد کنید. در قسمت دوم و سوم نیز نام کاربر و کلمه عبور ویندوز خود را که ساخته‌اید، وارد کرده و دکمه Connect را بزنید. پس از چند ثانیه شما صفحه دسکتاپ خود را روی صفحه گوشی خود خواهید داشت که می‌توانید با آن کار کنید و برنامه‌های مختلف را به اجرا دربیاورید.

قابل ذکر است که این برنامه و روش، دارای ایرادات و اشکالاتی نیز است. اولین مورد این که قادر به پخش فایل‌های صوتی نخواهید بود؛ یعنی اگر فایل صوتی را به اجرا در‌بیاورید، صدایی از گوشی شما در نخواهد آمد. همچنین سرعت پخش فایل‌های ویدئویی و باز شدن عکس‌ها و... به سرعت ارتباطی وایرلس‌های شما بستگی دارد؛ یعنی ممکن است با تاخیر و پرش همراه باشد. حال که روش فوق را فرا گرفتید، بد نیست خود یک بار به امتحان آن بپردازید تا از نزدیک با آن روبه‌رو شوید. در آخر نیز یادآور می‌شوم که برنامه هیچ گونه منو و تنظیمات دیگری ندارد و به سادگی هرچه تمام‌تر می‌توانید از آن بهره ببرید.

نویسنده: پژمان عاملی‌فرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها