گفت وگو با غضنفر رکن‌آبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت

ایران خواهان کشف حقیقت در لبنان است

امروزه کمتر کسی را در ایران می توان یافت که از لبنان و حزب الله آن نداند و رسانه ای در جهان نیست که از این کشور خاورمیانه سخن نگوید. تازه ترین موضوعی هم که این روزها لبنان را به سوژه خبری رسانه های منطقه و جهان تبدیل کرده، موضوع صدور رای دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان است.
کد خبر: ۳۸۱۷۲۴

این در حالی است که لبنان فقط 10 هزار و 452 کیلومتر مربع – یعنی به اندازه یکی از استانهای کوچک ایران- مساحت دارد و جمعیت ساکن در آن نیز به پنج میلیون نفر نمی رسد. پس، چرا این همه از لبنان سخن گفته می شود؟ اهمیت آن برای ایران چیست؟ و روابط ما با آنان چه سمت و سویی دارد؟ دادگاه حریری در چه مرحله ای است و فرجام آن چه خواهد شد؟

اینها پرسشهایی است که خبرنگار جام جم در جریان سفر اخیر هیات مطبوعاتی ایران به لبنان، با دکتر غضنفر رکن آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت مطرح کرده است. رکن آبادی از کارشناسان برجسته خاورمیانه و دیپلماتهای باسابقه وزارت امور خارجه است که به دلیل فعالیتهای گسترده و تحرک سیاسی اش، امروز چهره ای شناخته شده در لبنان به شمار می رود و در هر محفل و گفتگویی که ما با اصحاب رسانه و سیاست در لبنان داشتیم، از او به نیکی یاد می کردند.

لبنان همواره برای ایران مهم بوده است. پس از انقلاب همواره نام لبنان برای ایرانی‌ها یک واژه آشنا بوده است، اما پرسش اصلی برای برخی از مردم این است که چرا لبنان برای ما تا این اندازه اهمیت دارد؟

اگر بخواهیم به صورت خلاصه به این موارد اشاره کنیم یک بخش از مساله به اصول جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد که در قانون اساسی نیز مورد تاکید قرار گرفته است. اساس این اصول که در چند ماده نیز تکرار شده، موضوع حمایت از مسائل عادلانه در صحنه بین‌المللی و جهانی است. اسلامی بودن نظام جمهوری اسلامی ایجاب می‌کند که ما نسبت به سرنوشت مظلومان در جهان بویژه مسلمانان بی‌تفاوت نباشیم و حمایت سیاسی و معنوی خود را از آنها در صحنه جهانی داشته باشیم. بنابراین این اصل مهم قانون اساسی اولین نکته‌ای را که به ذهن متبادر می‌کند این است که اکنون عادلانه‌ترین و مهم‌ترین مساله در راستای حمایت از مظلومین چیست؟
بدون تردید در ابتدا رژیم اشغالگر صهیونیستی بعنوان    که بیشترین ظلمها را در حق ملت فلسطین و آزادیخواهان بعمل آورده ا ست به ذهن متبادر می گردد و مقاومت فلسطین و مقاومت لبنان در حال مبارزه و رویارویی با این رژیم بوده و هستند. این اصل مترقی قانون اساسی وظیفه سنگینی را روی دوش ما گذاشته و ایجاب می‌کند که اجرای آن به صورت دقیق  صورت گیرد.

بنابراین یک عامل اهمیت به تحکیم و گسترش همکاری‌ها با لبنان به خاطر این است که این کشور در همجواری فلسطین اشغالی و در خط مقدم مصاف و مبارزه با رژیم اشغالگر صهیونیستی قرار دارد. در این ارتباط، طبیعی است که تمامی تلاش‌های خود را برای حمایت از لبنانی‌ها و فلسطین و فلسطینی‌ها معطوف کنیم و همچنین به عنوان یک کشور مسلمان و براساس قانون اساسی از همه کشورها بویژه کشورهای جهان اسلام بخواهیم که این نقش را به صورت بسیار برجسته و خوب ایفا کنند.

نکته دوم اهمیت، به قدرت روابط و همکاری‌های فرهنگی ایران و لبنان و زمینه‌های تمدن و فرصت‌های مشترک برمی‌گردد که از سه هزار سال قبل تا به امروز وجود داشته است. به دلیل روابط گسترده‌ای که در طول تاریخ میان ایرانی‌ها و لبنانی‌ها وجود داشته، ، هم مردم ایران به لبنانی‌ها عشق می‌ورزند و هم مردم لبنان دید بسیار مثبت و خوبی از ایران و ایرانی‌ها در ذهن دارند و همواره نسبت به ایران ابراز علاقه می‌کنند.

آیا روابط با لبنان از نظر اقتصادی هم برای ایران مهم است؟

بله. بُعد دیگر اهمیت لبنان در بخش اقتصادی و تجاری است. جایگاه و موقعیتی که لبنان در ساحل دریای مدیترانه و منطقه خاورمیانه دارد و نیز نقش گسترده‌ای که لبنانی‌ها در عرصه تجارت بین‌المللی دارند و می‌توانند بازوی بسیار قوی، محکم و خوبی برای بخش خصوصی و دولتی جمهوری اسلامی ایران باشند. لبنان، کشوری است که روی کره زمین یک کشور استثنایی است و با همه کشورهای جهان تفاوت دارد. ما در دنیا کشوری نداریم که 4 میلیون جمعیت آن در داخل و 15 میلیون جمعیت آن در خارج از کشور زندگی کنند. مخصوصا لبنانی‌ها در جهان به یک ویژگی خاص شهرت دارند و آن بحث تجارت آنها در عرصه بین‌المللی است. آنها تجار بسیار خوبی هستند و ارتباطات بسیار خوب و طرح‌ها و پروژه‌های مهم و بسیار گسترده‌ای  در جهان از جمله در منطقه خاورمیانه، آمریکای لاتین،آمریکای شمالی  اروپا و آفریقا دارند و فعالیت‌های اقتصادی بسیاری در این کشورها انجام می‌دهند. این عامل، عامل بسیار خوبی برای تقویت روابط دو کشور ایران و لبنان است هر چند متاسفانه به رغم آن که از نظر سیاسی روابط بسیار خوبی در دهه‌های گذشته با لبنان داشته‌ایم به دلایل مختلف در بحث اقتصادی و تجاری از این ظرفیت بسیار بالای لبنانی‌ها استفاده نکرده‌ایم.

آیا تاکنون برای این موضوع فکری شده است؟

ما با توجه به شبکه گسترده تجار لبنانی در خارج از کشور، شرایط را بسیار مساعد می‌بینیم تا بخش خصوصی و دولتی ما وارد این عرصه همکاری شوند. کلیدهای این کار زده شده و الحمدالله، طی مدت 6 ماه گذشته ما موفق شدیم 2 نشست بزرگ تجار ایرانی با تجار لبنانی در داخل لبنان و همین طور کسانی که در خارج از لبنان بودند، برگزار کنیم. این جلسات در بیروت طرابلس شمال لبنان و صیدا جنوب لبنان  برگزار شد. نشست اول، اعضای اتاق بازرگانی ایران و لبنان بودند و در جلسه دوم نمایندگان اتاق بازرگانی و بخش‌های خصوصی دیگر حضور داشتند. در نشست اول 40 نفر و در نشست دوم 50 نفر از ایران آمدند. نشست دوم را با استفاده از فرصت سفر رئیس‌جمهوری به لبنان برگزار کردیم که نشست بسیار موفقی بود. این نشست 2 روز قبل از ورود رئیس‌جمهور برگزار شد و جلسه نهایی و جمع‌بندی نیز در حضور آقای دکتر احمدی‌نژاد و وزرای مربوطه لبنانی انجام گرفت. شخصیت‌های برجسته هم آمدند و خود تجار ایرانی هم به این نتیجه رسیدند که فرصت‌های بسیار خوبی در لبنان وجود دارد که تا به حال مورد استفاده قرار نگرفته اما حالا کلید این کار زده شده است.

دستاورد این دو نشست اقتصادی چه بود؟

ما موفق شدیم در زمینه فعال کردن تجارت میان ایران و لبنان 2 سند مهم را امضا کنیم. سند اول مربوط به گسترش همکاری‌های تجاری میان 2 کشور و دیگری، سند تشکیل شورای مشترک بازرگانان ایران و لبنان است که 15 نفر از لبنان و 15 نفر از ایران به عنوان اعضای شورای مشترک و روسای گروه از هر طرف انتخاب شده‌اند و ظرف روزهای آینده شورای مشترک تجار لبنانی به تهران سفر می‌کنند. با توجه به حضوری که آقای نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی ایران در لبنان داشت و پیگیری‌هایی که صورت گرفت، اتاق ایران میزبان تجار لبنانی در تهران است. این یک فرصت طلایی است که می‌توان از آن استفاده کرد.هم چنین با توجه به اینکه آقای عدنان قصار بعنوان یک وزیر لبنانی ریاست اتحادیه اتاقهای بازرگانی کشورهای عربی را نیز عهده دار میباشد جلسات بسیار مفید و مثمر ثمری میان تجار و فعالان بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران و این اتحادیه برگزار شده و بزودی طی سفر وی و هیاتی از اتحادیه تجار جهان عرب به تهران شاهد گسترش همکاریهای تجاری و اقتصادی فیمابین با استفاده از  ظرفیتهای بالای طرفین خواهیم بود .

علاوه بر موضوع تجارت، آیا ایران با توجه به توان و ظرفیت خود قصد ندارد طرح‌های اقتصادی در لبنان اجرا کند؟

در کنار تجارت، بحث نیاز لبنان به اجرای پروژه‌های اقتصادی بسیار بزرگ هم مطرح است. با توجه به این که کشور در مرحله بازسازی و پیشرفت اقتصادی قرار دارد، هدف ما گسترش همکاری‌های دوجانبه و رسمی میان دو دولت در بخش‌های مختلف و با استفاده از شرکت‌‌ها به عنوان بازوان اجرایی است. در این زمینه با توجه به این که در سفرهای دکتر احمدی‌نژاد به لبنان 16  سند همکاری و در سفر نخست‌وزیر لبنان  در راس هیاتی متشکل از هفت تن از وزراء به تهران 9 سند همکاری امضا شد. پایه‌های بسیار محکم و برجسته‌ای در همین مدت کوتاه برای افزایش سطح همکاری‌های دو کشور گذاشته شده و بستر بسیار مناسبی اکنون فراهم شده است.

خوشبختانه در حال حاضر ما شاهد یک تحرک گسترده میان  دو کشور، بخش‌های خصوصی، سازمان‌های مختلف دولتی و غیردولتی، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک اقتصادی و تبادل هیات‌های تجاری، رسانه‌ای، فرهنگی و سیاسی هستیم. هیات‌ها از بخش‌های مختلف در حال رفت و آمد هستند و این حرکت گسترده شروع شده است. ما امیدواریم بزودی شاهد نتایج و آثار عملی و ملموس این روند هم برای ایرانی‌ها وهم برای  لبنانی‌ها باشیم.

به طور مشخص، ایران چه پروژه‌هایی را می‌خواهد در لبنان دنبال کند؟

در میان پروژه‌هایی که می‌شود اشاره کرد، پروژه‌های برق و انرژی بسیار مهم است. تفاهمنامه‌های مهمی را در این زمینه با طرف لبنانی امضاء کرده‌ایم. احداث پست و نیروگاه برق در لبنان و همین‌طور انتقال برق از ایران به لبنان، بحث آب و احداث سدها از مهم‌ترین این پروژه‌ها است.

در زمینه اکتشاف نیز با توجه به تجربیات بسیار بالایی که متخصصان و شرکت‌های ما دارند و در لبنان نیز میدان گازی و نفتی بسیار گسترده‌ا‌ی شناخته شده است، درصدد هستیم همکاری کنیم. البته، این میدان مشترک میان لبنانی‌ها و اسرائیلی‌ها است و همین موضوع همکاری، حساسیت صهیونیست‌ها را بشدت برانگیخته است، اما به محض این که شنیدیم چنین میدانی در لبنان وجود دارد به مسوولان لبنانی اعلام کردیم حاضریم برای شما استخراج از زیر دریا را انجام دهیم. این موضوع اکنون مطرح است و مذاکرات در این باره ادامه دارد.

همان‌طور که گفتم این میدان مشترک است و رژیم صهیونیستی نیز اقدام به انجام  امور مقدماتی جهت  بهره‌برداری از آن کرده و لبنانی‌ها در تلاش هستند که به حق خود در این زمینه برسند.

ما آمادگی خود را هم برای مرحله مطالعات و هم مرحله اجرایی و استخراج از این میدان اعلام کرده‌ایم و آماده‌ایم باتوجه به تجربیات ایران در این خصوص این کار را انجام دهیم.

آیا فکر می‌کنید شرایط به گونه‌ای باشد که بتوان چنین قرارداد همکاری را اجرا کرد؟

باتوجه به سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به لبنان و متقابلا سفر هیاتی از وزرای لبنانی به ریاست نخست وزیر لبنان به تهران و گفتگوهای صورت گرفته و اسناد امضاء شده میان دو کشور و تاکید طرفین بر ضرورت گسترش همکاریها   ما به این نتیجه رسیده‌ایم که این اراده سیاسی نزد لبنان وجود دارد و گسترش همکاری‌ها با توجه به رکودی که طی سال‌های گذشته در بخش اقتصادی بوده و عمدتا لبنان با کشورهای دیگر بویژه غربی‌ها کار می‌کرد میسر است. خوشبختانه، این تغییر رویکرد و نگرش در توسعه روابط لبنان و ایران بخوبی مشهود و ملموس است و نخست وزیر لبنان پیشنهاد کرد کمیسیون مشترک اقتصادی که مسوولیت آن با وزیران 2 کشور است ( از سوی ایران وزیر مسکن و شهرسازی و از سوی لبنان وزیر اقتصاد و بازرگانی )، به سطح کمیته عالی ارتقاء پیدا کند و مسوولیت آن از طرف لبنان برعهده نخست‌وزیر و از طرف ایران، برعهده معاون اول رئیس‌جمهور باشد و این پیشنهاد طرف لبنانی مورد موافقت دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت . بعد از مذاکرات خیلی خوبی که در تهران صورت گرفت، یک جلسه کارشناسی بسیار فشرده و دقیق نیز بین نماینده نخست‌وزیر لبنان و نماینده معاون‌اول رئیس‌جمهور کشورمان برگزار شدو مواردی که بایستی بمرحله اجرا گذاشته شود بصورت تفصیلی تدوین گردید  . در این جلسه عصاره نکاتی که باید اجرا شود طرح شد و بعد از آن سفارت جمهوری اسلامی ایران با دولت لبنان جلسات مشترک تشکیل داده و ما به طور مستمر با مسوولان اقتصادی و تجاری و مشاوران امور تجاری نخست وزیری برای اجرایی کردن توافقنامه‌های امضاشده و آنچه که علاوه بر توافقنامه‌ها، در جلسات مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت،مسائل را دنبال می نماییم   . علی‌رغم آن‌که فضای لبنان از نظر سیاسی، فضای ملتهبی است و در این مرحله بحث دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری مطرح است و مسائلی که باعث شده است هیات دولت نتواند به صورت مرتب تشکیل جلسه بدهد و نهایتا با استعفای یک سوم بعلاوه یک وزرا دولت لبنان و کلیه وزرا مستعفی شناخته شدند و دولت بصورت کابینه خدمات رسانی مشغول فعالیت است اما همکاریهای مشترک دو کشور در زمینه های مختلف  همچنان دنبال میشود  .

آقای دکتر، مهم‌ترین بحث روز لبنان، موضوع حکم دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری نخست‌وزیر پیشین لبنان است و به طوری که به نظر می‌رسد آینده لبنان با این موضوع گره خورده است. تحلیل کلی شما از روند این دادگاه و علت سقوط کابینه حریری چیست؟

کمیته تحقیق این دادگاه از زمان تشکیل دادگاه  در سال 2007 تاکنون اقداماتی را انجام داده است که باتوجه به نحوه عملکرد موجب ابهامات زیادی نسبت به اهداف آن گردیده است و بنظر میرسد صهیونیستها و هم پیمانان آنان در صحنه بین المللی بنا دارند با حربه دادگاه و سیاسی کردن و سو استفاده از آن استقرار و وحدت ملی لبنانیها را بهم بریزند . یعنی کمیته تحقیق دادگاه  با رفتار و عملکردش موجب شده است تا با نگاه خوشبینانه، بر اثر اشتباهاتی که داشته و با نگاه بدبینانه، به دلیل تعمدی که داشته، نزد افکار عمومی، طرف‌های مختلف و حتی برخی طرف‌هایی که خودشان بشدت حامی دادگاه بودند نسبت به هدف اصلی تشکیل  آن یعنی حقیقت یابی و شناسایی مجرمان واقعی و مجازات آنان  علامت سوال ایجاد شود.بدون تردید جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر کشف حقیقت شناسایی مجرمان محاکمه و مجازات آنان بدور از هرگونه سیاسی کاری و سوء استفاده تاکید داشته است .

در راستای فعالیتهای کمیته تحقیق 4 تن از افسران ارشد لبنانی  به عنوان متهم در ماجرای ترور آقای  رفیق حریری به زندان افتادند  اما بعد گفتند که شما بی‌گناهید و آنها را آزاد کردند یا در بحث سوریه، در همان ابتدا انگشت اتهام را به سوی دولت سوریه گرفتند و بعد خود آقای سعد حریری اعلام کرد سوریه در این زمینه بری است و دمشق را تبرئه کرد. الان هم بر اساس آنچه در رسانه های منتشر می گردد گفته میشود که اگر لایحه اتهامی صادر شود ممکن است انگشت اتهام نسبت به یک یا دو نفر از نیروهای حزب الله نشانه رود.  مساله مهم در این  خصوص سوءاستفاده‌ای است که اسرائیلی‌ها و هم‌پیمانان آنها از این دادگاه می کنند .

چه سوءاستفاده‌ای؟

ابتدا دادگاه بین‌المللی رسیدگی به ترور حریری داشت کار خودش را می‌کرد تا این که اشکنازی رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد شهریور ماه قرار است کیفرخواست اتهامی دادگاه صادر شود و در آن عناصری از حزب‌الله متهم خواهند شد و بعد، منطقه دچار جنگ و آشوب خواهد شد. یعنی آنها به دنبال این هستند که اوضاع لبنان را به هم بریزند تا وقتی صحنه داخلی این کشور خراب شد، آنها بتوانند جنگ خودشان را علیه لبنان آغاز کنند. درواقع، صهیونیست‌ها به دنبال سوءاستفاده از فرصت دادگاه هستند. حتی مجلات لوفیگارو و دراشپیگل و دیگر رسانه‌های غربی نیز مطالبی را در همین جهت نوشته‌اند.

آیا این روند برای رژیم صهیونیستی و متحدانش ادامه خواهد یافت؟

بعد از این مسائل که موجب تنش در صحنه لبنان شد، حزب‌الله به میدان آمد و سیدحسن نصرالله دبیرکل آن جلسات و سخنرانی‌های روشنگرانه‌ای در این زمینه داشت. ایشان با ارائه اسناد مستند گفت قراینی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی در ترورهای لبنان بویژه ترور رفیق حریری دست داشته است و بعد یک سوال منطقی مطرح کرد...

منظورتان همان موضوع شنود مخابرات لبنان از سوی اسرائیل است؟

بله. این موضوع دو بعد داشت. اول، موضوع هواپیماها و ردیابی‌هایی که صهیونیست‌ها انجام داده بودند. در این زمینه تصاویر ماهواره‌ای که وجود دارد و همین‌طور، اسنادی درباره مزدورانی که روزهای قبل از انجام عملیات در خاک لبنان حضور داشتند و بعد آنجا را ترک کرده‌اند، ارائه شد. حزب‌الله حتی اسامی این مزدوران رژیم صهیونیستی را آورد و مساله بعدی، این بود که در بحث ارتباطات نیز وزیر ارتباطات لبنان به تلویزیون آمد و توضیح داد که این امکان از نظر فنی وجود دارد که هر کس وارد تلفن همراه فردی دیگر شود و بدون این که فرد صاحب تلفن اطلاع داشته باشد به هر کس می‌‌خواهد زنگ بزند. علاوه بر اینها، مزدورانی که در زندان‌های لبنان هستند نیز اعتراف کردند که چند سال قبل رژیم صهیونیستی کاملا سوار بر مخابرات و ارتباطات و تجهیزات مخابراتی و اتصالاتی لبنان بوده است.

علاوه بر همه این‌ها، اخیرا نیز در مناطق  ظنین و باروک، دو منطقه خاص در لبنان، تجهیزات و وسایل شنود جاسوسی رژیم صهیونیستی با کمک ارتش و حزب‌الله کشف شده است.

در کدام منطقه لبنان؟

در مناطق ضنین و باروک ، این تجهیزات در نقاط کوهستانی و در دل کوه در حالی که در میان سنگ‌ها جاسازی شده بود، کشف شد. این‌ها تجهیزات بسیار گسترده‌ای بود که برای پوشش دادن تحرکات لبنانی‌ها مخصوصا ارتباطات مخابراتی آنها فعالیت می‌کرد.مساله دیگری نیز که مورد تاکید حزب الله است، باز کردن پرونده کسانی است که شهادت دروغ داده اند. و نوار صوتی که اخیرا از شبکه تلویزیون الجدید لبنان در این خصوص   ارائه گردید و توضیحات مفصلی که دبیرکل حزب الله یکشنبه شب در این خصوص ارائه داد.

واکنش گروه 14 مارس در این باره چگونه بوده است؟

واکنش‌هایی که تا حالا صورت گرفته، در هیات دولت، وزرای حزب‌الله و هم‌پیمانان آن همواره تاکید داشته اند که  باید به این موضوع رسیدگی شود و پیشنهاد آنان این بوده است که موضوع به شورای دادگستری احاطه شود تا پرونده را آن شورا بررسی کند.

البته ابتدا مطرح شد که خود دادگاه بین‌المللی پرونده این موضوع را بررسی کند، اما دادگاه گفت که این موضوع به من ربطی ندارد. وقتی دادگاه چنین می‌گوید چه کسی باید به پرونده رسیدگی کند؟ در نتیجه، حزب‌الله و احزاب سیاسی هم پیمان با آن  پیشنهاد دادند موضوع در سطح لبنانی و توسط شورای دادگستری  پیگیری شود .

اما دسته دیگر نظرشان این است که موضوع به شورای دادگستری نرود و در سیستم قضایی لبنان در یک دادگاه عادی و به صورت عادی به موضوع رسیدگی کند.

اینها چه فرقی با هم دارند؟

در صورتی که موضوع به شورای دادگستری برود دیگر قابل استیناف نیست و سریعا و صریحا حکم صادر خواهد شد درباره متهمان و مجرمان، اما در صورت رسیدگی به آن در دادگاه عادی موضوع می‌تواند مشمول مرور زمان شود و تغییراتی در فاصله زمانی آن رخ دهد. به همین دلیل، نحوه رسیدگی به این موضوع از سوی دولت لبنان همچنان معلق مانده است.البته اکنون با توجه به استفعای دولت و انتشار گزارش خاص در این مورد و با توجه به سخنان یکشنبه شب دبیرکل حزب الله این مساله وارد مرحله ایی متفاوت با قبل گردیده است .

همزمان با این موضوع، به نظر می‌رسید روند سوری ـ‌ سعودی هم در جریان بود اما این روند گویا به بن بست خورده است چون وزیران حزب الله و متحدان آن (جناح 8 مارس) در دولت هفته گذشته استعفا دادند و کابینه حریری سقوط کرد؟

بله، روند سوری ـ سعودی علیرغم آنکه روند خوبی را طی کرده بود و می توانست راهکار مناسبی برای خروج لبنان از بحران باشد در آخرین لحظات با دخالت آشکار آمریکاییها به نیابت از اسراییلیها متوقف گردید و اساسا استعفای 11وزیر هم در اعتراض به دخالت خارجی آمریکا و اسراییل نسبت به مقدرات داخلی لبنان و نیز چنانکه دبیرکل حزب الله اعلام کرد عدم پیگیری پرونده شاهدان دروغین انجام شد .

این طرح بطور مشخص چه بود و چه چیزی را دنبال می کرد؟

جزئیات این طرح فاش نشده بود اما سید حسن نصرالله در سخنان اخیر خود به برخی از موارد این طرح اشاره کرد و آن اینکه قرار شده بود برای نجات لبنان از هرگونه توطئه و تعرض خارجی و بر هم زدن ثبات و استقرار آن دولت لبنان با اعلام سه مطلب ذیل پوشش لبنانی را از دادگاه بردارد : 1)فراخوانی قضات لبنانی از دادگاه 2)متوقف ساختن کمک مالی به دادگاه 3) لغو توافقنامه همکاری لبنان با دادگاه  و در مقابل هم حزب الله  برخی موارد را به مرحله اجرا بگذارد که یکی از این موارد بستن پرونده شاهدان دروغین بود.

ما به عنوان ایران چه موضوعی در قبال این روند و وضعیت کنونی لبنان داریم؟

ما از روند سوری ـ سعودی استقبال و از آن حمایت کردیم.اما اکنون با توجه به متوقف شدن این روند توسط آمریکاییها به نیابت از اسرائیلیها، ضمن تبیین و روشنگری این اقدام برای افکار عمومی  از همه لبنانیها می خواهیم در برابر توطئه های رژیم صهیونیستی هشیار بوده و اجازه ندهند به هیچ بهایی تفاهم و وحدت ملی آنان تحت عناوین و بهانه های مختلف و سوء استفاده از عامل دین و مذهب خدشه دار گردد.شایان ذکر است  ما نه  تنها از روند سوری ـ‌ سعودی  بلکه از هر روند و تلاش از سوی هر کشوری که باعث برون‌رفت لبنان از این مرحله شود، استقبال کرده ایم.

به عقیده شما، شکست طرح سوری ـ‌ سعودی چه پیامدهایی در لبنان و منطقه به همراه خواهد داشت؟

هدف آمریکاو رژیم صهیونیستی بهم ریختن اوضاع در صحنه داخلی لبنان و سپس سوء استفاده جهت عملی نمودن نقشه های شوم خود در منطقه بشکل کلی و در لبنان بشکل خاص میباشد ولی با درایت تمامی جریانهای سیاسی این نقشه آنها نقش بر آب خواهد شد و در واقع متضرر اصلی خود آنان خواهند بود .

با این وضعیت، فرجام دادگاه بین‌المللی رسیدگی به ترور رفیق حریری به کجا می انجامد؟

چنانکه در رسانه ها اعلام کرده اند قرار است بلمار دادستان دادگاه قرار اتهامی را  روز چهارشنبه به فرانسین قاضی دادگاه تحویل بدهد .و وی نیز طی برهه زمانی مناسب اقدام به بررسی قرار و قرائن ارائه شده نماید و سپس در مورد صدور آن تصمیم بگیرد.

در این زمینه، دیدگاه جریان 14 مارس چیست؟ آیا از دادگاه بین‌المللی حمایت می‌کند؟

بله .خواسته اصلی آنان خواستار صدور حکم دادگاه هستند

اخیرا هواپیماهای جنگنده رژیم صهیونیستی تجاوزاتی به حریم لبنان داشته‌اند و میشل سلیمان، رئیس‌جمهور لبنان نیز از مرز این کشور با فلسطین اشغالی دیدن کرده است. آیا بین دادگاه و تحولاتی که در ارتباط با آن رخ می‌دهد با این تجاوز هواپیماها و بازدید رئیس‌جمهور لبنان از مرز ارتباطی وجود دارد؟

اسرائیلی‌ها همواره دنبال این بوده‌اند تا از هر موضوعی سوءاستفاده کنند تا ثبات و استقرار لبنان به هم بریزد. وقتی  در ابتدای ماموریت حدود هفت ماه قبل وارد لبنان شدم در حالی که مردم لبنان در حال برگزاری جشن مقاومت و آزادی سرزمینهای اشغالی لبنان  در سالروز پیروزی بر رژیم صهیونیستی در سال 2000 بودند، در آن سوی مرز، رژیم صهیونیستی، مانور نظامی  بمنظور ایجاد خوف و وحشت برگزار می کرد.

طبیعی است با چنین وضعیتی، آنها نمی‌توانند شاهد ثبات و آرامش در لبنان باشند و به دنبال هر زمینه‌ای هستند تا استقرار و آرامش لبنان را بهم ریخته و به لبنان حمله کنند. برای چنین کاری نیز به 2 عامل نیاز دارند. بی‌ثباتی در صحنه داخلی و ایجاد فتنه در درون لبنان و دیگر این‌که باید در هر اقدامی آمریکایی‌ها همراه آنها باشند. البته، همراهی آمریکا را در هر زمانی دارند، اما زمان دقیق کلید زدن کار مهم است که باید مورد توافق قرار بگیرد و دیگر این‌که در صحنه داخلی لبنان شرایط به نفع آنان باشد.

محمدرضا نادری / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها