اژدهای کومودو بازدم آتشین ندارد ولی بزرگ‌ترین مارمولک شناخته شده دنیا است و می‌تواند حیوانی به‌بزرگی یک بوفالو را از پای درآورد و البته نباید فراموش کرد که این مارمولک توانایی کشتن هر انسانی که از محدوده امن مشخص شده در مناطق زیست این موجود خارج شود را دارد.
کد خبر: ۳۸۰۷۴۴

مایکل لین یکی از بازدیدکنندگان جزیره کومودو (زیستگاه طبیعی این مارمولک‌ها) می‌گوید: «احساس می‌کنم در پارک ژوراسیک و در اعماق جنگل‌های آن قرار گرفته‌ام».

این مکان که پس از طی دوران مختلف زمین‌شناسی به‌این شکل درآمده، جزیره‌ای کوهستانی با درختان نخل است که در نزدیکی ساحل دریای آزور قرار گرفته.

سوالی که لین از سرپرست و راهنمای گروه جانی بنگر می‌پرسد، سوال بسیاری از جهانگردان دیگر نیز می‌باشد: «اگر به صورت ناگهانی با یک اژدهای کومودو برخورد کنیم چه باید کرد؟» جانی بنگر که سابقه طولانی در زمینه سرپرستی گروه‌های جهانگردی دارد در جمله‌ای کوتاه پاسخ این پرسش را می‌دهد: «از مسیرهای علامت‌گذاری شده خارج نشوید و به هیچ وجه از گروه جدا نشده تا ریسک ملاقات با یک اژدها را بالا نبرید».

اژدهای کومودو با 3 متر طول و 70 کیلوگرم وزن، حیوانی است با قدم‌هایی سنگین که به دلیل داشتن توانایی فرو‌بردن و بلعیدن هر جسم و حیوانی حتی همنوع خود شهرت ترسناکی دارند.

این موجودات ترجیح می‌دهند تا برای تغذیه خود به دنبال لاشه حیوانات فاسد شده بروند، ولی اگر فرصتی پیدا کنند، موجودات زنده را نیز به عنوان طعمه کشته و می‌بلعند.

سابقا دانشمندان بر این باور بودند که بزاق دهان فراوان این حیوانات دارای باکتری است که برای ضعیف و فلج کردن طعمه خود از آن استفاده می‌کردند، اما تحقیقات جدید نشان داده است که مارمولک‌ها دارای غدد عروقی سمی می‌باشند. یک گاز این اژدها باعث مرگ انسان نمی‌شود ولی انسان را ضعیف کرده و در نهایت توانایی دفاع از خود را از فرد می‌گیرد.

در سال 2007 یک پسربچه 9 ساله از روی کنجکاوی وارد بوته‌های مناطق ناامن این جزیره شد و از آن زمان تا به حال پیدا نشد. همچنین در سال 1974 یک توریست سوئیسی هنگامی که در حال تماشای پرندگان منطقه بود، ناپدید گشت و تنها چیزی که از او یافت شد عینک و دوربین عکاسی‌اش بود.

اژدهای کومودو ویژگی‌ها و خصوصیات رفتاری ترسناکی دارد ولی همیشه غذای خود را به صورت کامل و بدون به جا گذاشتن هیچ اثری از آن خورده و به عبارتی می‌بلعد و حتی یک تکه استخوان غذای خود را نیز برای ردیابی دیگر افراد باقی نمی‌گذارد.

بنگر می‌گوید که یک اژدهای کومودو می‌تواند در یک وعده غذایی، لقمه‌ای در حدود نیمی از وزن خود را ببلعد و بیشتر به سراغ بوفالوها، آهوی کوهی و گرازهای وحشی می‌رود و در نتیجه خطر احتمالی برای حمله آنها به انسان کمتر است، اما این مهم به این معنا نیست که توریست‌ها در معرض هیچ گونه خطری نیستند.

در حدود 2500 اژدهای کومودو در جزیره کومودو و جزیره همسایه آن رنیکا زندگی می‌کنند که زیستگاه طبیعی این حیوان می‌باشد و باعث شده تا در سال 1980 این منطقه به عنوان پارک ملی کومودو شناخته شود تا از این حیوانات باستانی حمایت لازم به عمل آید.

جمعیت ساکن این جزیره حدود 2000 نفر می‌باشد که همانند اژدهای کومودو به شکار آهو و گراز وحشی مشغول هستند و در حال حاضر نگهبانان اژدهای کومودو هستند.

مدیر پارک ملی کومودو، مولیانا آتمادجا اظهار کرد: در این جزیره انسان‌ها و اژدهای کومودو در آرامش در نزدیکی هم زندگی می‌کنند و هیچ خطری نیز این دو گروه (انسان و اژدها) را تهدید نمی‌کند.

البته به تازگی اهالی ساکن به ماهیگیری پرداخته زیرا شکار حیوانات توسط اهالی جزیره باعث شده بود تا یافتن غذا برای این مارمولک‌ها دشوار شود و مسوولان پارک به این موجودات غذا می‌رساندند ولی اکنون دیگر نیازی به این اقدام نبوده و از سال 1990 با ممنوع کردن شکار حیوانات برای انسان، اژدهای کومودو دیگر نیازی به کمک انسانی برای یافتن غذای خود ندارد.

جهانگردانی که به این منطقه سفر می‌کنند همیشه به‌صورت گروهی و تحت نظارت راهنمایان تور به مناطق زیستی اژدها می‌روند و در حدود 90 درصد از کسانی که به این منطقه آمدند جهانگردان خارجی بوده‌اند. به صورت کلی سالانه حدود 40 هزار جهانگرد وارد این منطقه می‌شود.

این تعداد بالای توریست مدیران تور را وا می‌دارد تا تمام جوانب امنیتی را در نظر بگیرند زیرا خطای یک توریست می‌تواند جان بقیه گروه را به خطر بیندازد. جزیره کومودو به عنوان میراث جهانی زیست محیطی در سازمان ملل ثبت گشته و مسوولان در حال تلاش برای ثبت نام این مکان در فهرست عجایب هفتگانه طبیعی هستند.

سایت science daily
مترجم : آریاناز محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها