محسنی اژه ای در نشست خبری:

نباید حکم قاضی را کم ارزش کرد

سخنگوی قوه قضائیه با اعلام اینکه در این هفته به پرونده چهار شرور در سیستان و بلوچستان که متهم به آدم ربایی بوده و سه گروگان و یک مامور نیروی انتظامی را کشته‌ و در ملاء عام تیراندازی کرده‌ بودند رسیدگی شد افزود: این افراد محارب و مخل امنیت شناخته شده و به مجازات رسیده‌اند.
کد خبر: ۳۷۶۹۵۷

به گزارش مهر، غلامحسین محسنی اژه‌ای بعد از ظهر دوشنبه در نشست خبری عصر روز دوشنبه با بیان اینکه قوه قضائیه مستقل مطلوب همه است گفت: تلاش می کنیم در این مسیر قدم برداریم و تفاوتی میان افراد در برابر اجرای قانون قائل نشویم.

وی با بیان اینکه امر قضائی امری سخت و دشوار است، گفت: تا از نزدیک وارد این موضوع نشویم اهمیت آن را متوجه نخواهیم شد چرا که فشار سنگینی بر روی قضات از لحاظ حجم و نوع کار وجود دارد و اگر همه به قوه قضائیه کمک کنیم باز هم جا دارد.

وی همچنین با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: باید یک خدا قوت جدی به دولت که در طول این مدت با تلاش شبانه‌روزی و مجاهدت تا به اینجا کار این طرح را به خوبی پیش برده‌اند و امیدوارم در ادامه این طرح نیز به خوبی عمل کند.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین از مردم که تشکر کرد و گفت: همراهی مردم موثر و مفید بوده و اگر همکاری آنها و سایر قوا و دستگاههای دیگر نبود اجرای طرح به این خوبی پیش نمی‌رفت.

وی با بیان اینکه بداخلاقی، توهین، افترا، نشر اکاذیب و شایعه که موجب بدبینی مردم به یکدیگر شود و آب به آسیاب به دشمن بریزد از هر کس و علیه هر کس دیگری باشد بد است، تصریح کرد: به خصوص اگر این موارد از جانب کسانی باشد که به نظام تعلق دارند.

محسنی اژه‌ای در ادامه افزود: قوه قضائیه در این دوره و به خصوص در سال جاری موظف شد در مواردی که جرم امنیت مردم را مخاطره می اندازد همچون شرارت و اقدام علیه امنیت کشور، تجاوز به عنف، قدرت‌نمایی با سلاح سرد و گرم در ملاء عام، کیف قاپی و زورگیری و سرقت‌های مسلحانه و مواد مخدر اعم از تولید و توزیع با قاطعیت بیشتر و سریعتر رسیدگی کند که هم اکنون این موارد به ثمر رسیده است.

مجازات چهار شرور در سیستان و بلوچستان

وی با بیان اینکه در این هفته به پرونده چهار نفر در سیستان و بلوچستان که شرارت سنگین داشته و متهم به آدم ربایی بوده و سه گروگان و یک مامور نیروی انتظامی را کشته‌اند و در ملاء عام تیراندازی کرده‌اند رسیدگی شده افزود: این افراد محارب و مخل امنیت شناخته شده و به مجازات رسیده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین به پرونده مردی که چندین قتل در استان قزوین داشته است اشاره کرد و گفت: این پرونده نیز زودتر از پرونده‌های مشابه خود تکمیل شده و حکم علیه متهم نیز صادر و اجرا شده است.

وی ادامه داد: همچنین شروری که طی سالهای گذشته در استان گلستان امنیت مردم را دچار اختلال کرده بود با کمک نیروی انتظامی شناسایی و البته در درگیری با ماموران کشته شد. همچنین شروری در ملکشاهی ایلام نیز وجود داشت که دستگیر شد و به زودی حکم علیه او صادر می‌شود.

محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه قوه قضائیه در حوزه مواد مخدر هم اکنون جدی‌تر برخورد می‌کند، گفت: امیدواریم با چنین اقداماتی که با همکاری نیروی انتظامی صورت می‌گیرد بتوانیم در زمینه کاهش جرایم مربوط به مواد مخدر پیشرفت کنیم.

وی با اشاره به ورود مواد مخدر به زندان‌های کشور نیز گفت: افرادی هستند که مواد مخدر را با اشکال مختلف وارد زندان می‌کردند که هم اکنون نیز وجود دارند اما توانسته‌ایم در این زمینه افرادی را در کرج و تهران دستگیر کنیم که پرونده‌های آنان تکمیل و حکمشان نیز صادر شده است.

وی از خانواده‌های زندانیان خواست که در این زمینه دقت کنند و هیچ بسته‌ای را از کسی برای تحویل به زندانی که وی را نمی‌شناسند قبول نکنند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: همچنین از مردم می خواهیم مواردی را که در گوشه و کنار شهر خود می‌بینند از طریق تلفن 129 یا دفتر سخنگو و یا پست الکترونیک به ما اطلاع دهند و در این موارد دستگاه قضائی را یاری کنند.

اسمی از افراد تا زمانی که حکم صادر نشده برده نشود

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به اینکه آیا معاون اول رئیس جمهور برای حضور در دادگاه رسیدگی به اتهاماتش باید از سمت خود استعفا کند گفت: از نظر قانونی تا زمانی که حکم صادر نشده بهتر است نام اشخاص برده نشود. در جلسه گذشته با اینکه من نام کسی را نبرده بودم ولی نام این شخص تیتر رسانه‌ها شد.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که آیا دادستان تهران می‌تواند پشت تریبون نماز جمعه از موضع سیاسی سخنرانی کند گفت: اگر دادستان در دفتر کار خود باشد در جایگاه دادستان و براساس قانون می‌تواند صحبت کند ولی در بیرون از محل دادستان از جایگاه خود فاصله گرفته و می‌تواند فارغ از حوزه کاری خود اظهار نظر کند ولی تا جایی که ممکن است باید این افراد در کلامشان دقت نظر داشته باشند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آقای فضائلی یکی از اعضای هیئت منصفه مطبوعات به دلیل رد حکم هیئت منصفه توسط قاضی استعفا کرد گفت: براساس ماده 43 قانون مطبوعات هیئت منصفه بعد از جلسه رسیدگی باید وارد شور شود و محل دادگاه را ترک نکند و براساس بند 1 و 2 این ماده قانونی نظر هیئت منصفه باید به عنوان نظر افکار جامعه بیان شود که آیا فرد متهم بزهکار است یا نه و آیا مستحق تخفیف است و وقتی هم نظر آنها اعلام شد قاضی می‌تواند حکم خود را صادر کند.

وی افزود: حال اینجا یک سئوال مطرح می‌شود که اگر هیئت منصفه شخصی را مجرم (بزهکار) اعلام کرد آیا قاضی هم باید او را مجرم بداند؟ پاسخ به این سئوال این است که براساس قانون اگر هیئت منصفه شخص را مجرم دانست و قاضی علم به مجرم نبودن متهم داشت، متهم تبرئه می‌شود و یا اینکه هیئت منصفه شخص را متهم ندانست ولی قاضی علم به مجرم بودن شخص داشت، مجرم مجازات می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: شاید این پرسش مطرح شود که بر این اساس نقش هیئت منصفه در دادگاه چیست که باید پاسخ داد نظر هیئت منصفه نظر مشورتی است و به قاضی کمک می‌کند راحت‌تر تصمیم گیری کند که هم اکنون در استان تهران 21 نفر عضو هیئت منصفه و در استانهای دیگر هر استان 14 عضو هیئت منصفه داریم ولی اینکه یکی از اعضای هیئت منصفه تهران استعفا داده است حق طبیعی اوست.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که چرا با افراد خاکستری که در اتاق فکر جای سران فتنه را پر کرده و خط‌ دهی می کنند برخورد نمی‌شود، گفت: جرم و اتهام زدن به کسی در دو قالب مشهود و غیرمشهود بودن تعریف می‌شود که در جریان مشهود نیروی انتظامی می‌تواند بدون حکم قاضی عمل کند و فرد مجرم را دستگیر کند ولی اگر جرم مشهود نبود دادستان می‌تواند براساس گزارش مراجع رسمی و یا نیروهای امنیتی و اظهارات شاکی یا متهم پرونده را تشکیل دهد. همچنین اگر خبر یا مطلبی نه مشهود بود و نه غیرمشهود و به صورت پنهانی اعلام شد در این زمینه دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی موضوع را پیگیری می‌کنند و اگر به صحت این خبر رسیدند این افراد را به دستگاه قضائی معرفی می‌کنند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا آقای خاتمی (رئیس دولت هشتم) جزو سران فتنه است یا نه و چرا با وی برخورد نمی‌کنید، گفت: قوه قضائیه به اتهام افراد رسیدگی می‌ کند که این اتهامات یا از طرف نماینده مدعی‌العموم یا مرجع رسمی اعلام می‌شود.

وی در مورد علت حضور رسانه‌های خارجی برای مصاحبه با رئیس قوه قضائیه در مورد پرونده سکینه آشتیانی گفت: دستگاه قضائی برای مصاحبه از کسی دعوت نمی‌کند و این رسانه‌ها از مدت‌ها پیش درخواست مصاحبه کرده‌اند و از طریق وزارت امور خارجه به دستگاه قضائی اعلام و دستگاه قضائی برگزاری نشست خبری را پذیرفت ولی اینکه می گویید چرا رسانه‌های داخلی را دعوت نکرده‌اید باید بگویم که این نشست اختصاصی نبوده و رسانه‌های داخلی هم می توانستند شرکت کنند.

محسنی اژه‌ای در مورد سوء استفاده رسانه‌های غربی از این نشست خبری گفت: سوء استفاده از گفته‌های رئیس دستگاه قضا در مورد پرونده سکینه آشتیانی توسط رسانه‌های غربی امری طبیعی است زیرا امروز دشمن با ابزار تبلیغاتی سرمایه گذاری عظیمی را علیه نظام انجام داده است ولی این اخبار و شایعات از طریق رسانه‌های غربی زیاد قابل توجه نیست.

وی افزود: از خود من هم درخواست برای مصاحبه شده است که یک مورد آن از طریق وزارت ارشاد به من اعلام شده و شاید بپذیرم و با آن رسانه‌ها مصاحبه کنم.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش که چرا آقای هومن پروین مجرم بزرگترین پرونده قاچاق سوخت کشور آزاد است، گفت: متاسفانه در برخی از رسانه‌ها اعلام شد که بزرگترین قاچاقچی سوخت کشور فرار کرد در حالی که این شخص توسط دادگاه جلب شده و همراه با وثیقه آزاد و در وقت دادگاه حاضر شد ولی اینکه حکم قطعی است یا خیر اطلاعی ندارم.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در زمان دادگاه پرونده معاون اول رئیس جمهور لازم است که وی رحیمی استعفا دهد گفت: از نظر قانونی تا زمانی که حکم صادر نشده بهتر است نام اشخاص برده نشود و از رسانه‌ها هم درخواست دارم نام افراد را اعلام نکنند که در جلسه گذشته با این که من نام شخص را نبرده بودم ولی نام این شخص تیتر رسانه‌ها شد.

وی در مورد آخرین وضعیت دستگیرشدگان حرمت‌شکنان عاشورای سال گذشته گفت: این افراد پس از حادثه روز عاشورا دستگیر و حکمشان صادر شد و در حال تحمل کیفر هستند. برخی هم اعلام کردند که جبران می‌کنند و پشیمان شده‌اند و گروهی دیگر با دستگاههای امنیتی همکاری کردند و تعدادی هم در حال رسیدگی به پرونده آنها هستیم ولی تنها سه مورد از این افراد به لحاظ وضعیت جسمی با نظر پزشک در زندان نیستند.

محسنی اژه‌ای در مورد انتشار خبر زندانی شدن شهرام امیری گفت: شهرام امیری در زندان نیست.

حکم سکینه آشتیانی شامل تخفیف نمی‌شود

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در پرونده قصاص خانم سکینه آشتیانی اولیای دم تاکید دارند که قصاص انجام شود و اینکه گفته شده این حکم شامل تخفیف می شود اشتباه است.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در پاسخ به این پرسش که در برخی از رسانه ها اعلام شده حکم نهایی سکینه آشتیانی شامل تخفیف می شود گفت: این متهم دارای دو پرونده مستقل در مورد قصاص و همچنین انجام جرم خلاف عفت عمومی است که در هر دو پرونده حکم صادر شده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در پرونده قصاص خانم آشتیانی اولیای دم تاکید دارند که قصاص انجام شود و اینکه گفته شده این حکم شامل تخفیف می شود اشتباه است زیرا  این موضوع که حکم بر اساس موازین شرعی صادر شده و قابل اعاده دادرسی هست یا نه در حال بررسی است.

وی در مورد پرونده زمین خواری در سیرجان افزود: متهم این پرونده پرونده اش در دادگاه ویژه روحانیت است و تمام مراحل آن طی شده است.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه پرونده علی عسگری اکنون از سوی وزارت خارجه و سایر دستگاههای ذیربط در حال پیگیری است گفت: قوه قضائیه در مورد آتش سوزی جنگلهای گلستان افرادی را تحت تعقیب قرار داده و به شکل موردی تعدادی را دستگیر کرده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به اینکه با توجه به اتهام وارد شده به معاون اول رئیس جمهور آیا تا کنون احضاریه‌ای برای وی ارسال شده است گفت: خیر احضاریه‌ای در این زمینه برای وی ارسال نشده است.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه یک نهاد آماری که مدعی است مستقل عمل می‌کند جدولی را درباره وضعیت دموکراسی در جهان منتشر کرده که طبق آن ایران رتبه 157 را در قعر جدول و پس از افغانستان و قطر قرار دارد، نظر قوه قضائیه در این باره چیست، گفت: انتشار چنین رتبه بندیهایی از سوی نهادهایی که به دولتهای غربی وابسته‌اند اصل ماجرا را روشن می‌کند. همچنین امروزه حقوق بشر ابزاری در دست قدرتهای بزرگ شده و متاسفانه به وسیله آن هجمه‌های سنگینی را علیه جمهوری اسلامی وارد می‌ کند اما این اقدامات مغرضانه طی 32 سال گذشته علیه ایران وجود داشته که هرگز این کشورها موفق نشده اند و هر روز رسواتر می‌شوند.

وی تصریح کرد: به نظر دستگاه قوه قضائیه این لیست غلط است اما اینکه تا چه میزانی بتوانیم چنین هجمه‌هایی را خنثی کنیم مشخص نیست چرا که فعالیت آنها بسیار حجیم و عظیم است.

از شکایت آیت الله هاشمی رفسنجانی از مدیرمسئول روزنامه ایران بی خبرم

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه مدیر مسئول روزنامه ایران اظهار نظر کرده بود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از وی شکایت کرده و هم اکنون قوه قضائیه پرونده‌ای برای وی تشکیل داده و حتی این امکان را داده بود که حکم وی از قبل صادر شده باشد گفت: اینکه حکمی از قبل صادر شده باشد درست نیست ولی درباره شکایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از مدیر مسئول روزنامه ایران اطلاعی ندارم.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به خبرنگاری که پرسید پیش‌بینی شما از رای دادگاه شکایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از مدیر مسئول روزنامه ایران چیست گفت: بنده طالع‌بین نیستم، اما اگر چنین پرونده‌ای وجود داشته باشد مانند سایر پرونده‌های دیگر رسیدگی می‌شود.

پیگیری سرنوشت رضا عسگری

وی درباره پیگیری قوه قضائیه در زمینه ربوده شدن رضا عسگری که عنوان شده وی در زندان رژیم صهیونیستی کشته شده است نیز گفت: این پرونده هم اکنون از سوی وزارت خارجه و سایر دستگاه‌های ذیربط پیگیری می‌شود البته پیش از این نیز دستگاه‌های دیپلماسی و نهادهای مربوطه در این زمینه اقدامات لازم را انجام می‌دادند.

افزایش تعرفه های قضائی

محسنی اژه‌ای درباره علت افزایش تعرفه‌های قضائی نیز گفت: قانون به قوه قضائیه اجازه داده در مواردی که لازم است تعرفه‌ها افزایش پیدا کند.

وی درباره محاکمه زهرا رهنورد نیز گفت: کسانی که متهم هستند بنا به اقتضا به دادگاه فرا خوانده می‌شوند و پرونده آنها رسیدگی می‌شود.

دستگیری چند نفر در پرونده آتش سوزی گلستان

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر ورود قوه قضائیه در پرونده آتش‌سوزی‌های جنگلهای گلستان نیز گفت: قوه قضائیه در این زمینه افرادی را تحت تعقیب قرار داده و به شکل موردی تعدادی را دستگیر کرده است اما به شکل کلی وارد این پرونده نشده است.

حکم متهم حادثه سعادت آباد درآستانه اجرا

سخنگوی قوه قضائیه گفت: پرونده متهم حادثه سعادت آباد از لحاظ سپری کردن تشریفات قانونی به اتمام رسیده و حکمش بر اساس درخواست اولیای دم اجرا می شود.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای با اشاره به اظهارت آقای لاریجانی در خصوص رصدجریانهای انحرافی در کشور گفت: ایشان عنوان نکردند که به زودی با این جریانها برخورد و فساد مالی شان افشا می شود بلکه عنوان کردند که ما از این جریانها غافل نیستیم و آنان را رصد می کنیم.

وی ادامه داد: اگر جرایم مشهود نباشند توسط ضابطان و نیروهای اطلاعاتی مورد بررسی قرار گرفته و پس از جمع آوری اطلاعات و تحقیقات میدانی در مورد آنها اظهار نظر می شود.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: جریانات انحرافی در کشور وجود دارد که پس از تکمیل تحقیقات دستگاههای ذیربط و دادستانی اعلام می شود.

محسنی اژه ای با اشاره به اجرای حکم متهم حادثه سعادت آباد گفت: پرونده این متهم از لحاظ طی تشریفات قانونی به اتمام رسیده و حکمش بر اساس درخواست اولیای دم اجرا می شود.

وی گفت: اگر اولیای دم درخواست قصاص داشته باشند حکم وی به زودی اجرا می شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: این پرونده با دقت و حضور وکلا با سرعت پیگیری شد و اکنون حکم آن آماده اجراست.

محسنی اژه ای با اشاره به اینکه اگر اولیای دم حکم قصاص ندهند وی به عنوان محارب محاکمه می شود گفت: نمونه افرادی را که هم مرتکب قتل شده و هم محارب شناخته شده اند در کشور کم نداشتیم که به طور مثال متهمان زاهدان که با سلاح گرم اقدام به رعب و وحشت کرده بودند و گروگانها را به قتل رسانده بودند از این دست پرونده هاست.

وی گفت: برای محارب و مفسدان فی الارض چهار مجازات تعیین شده که یکی از آنها اعدام است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: برای افراد محاربی که مرتکب قتل شده اند ضمن صدور حکم اعدام، مجازاتهای دیگری از جمله بیش از یک اعدام صادر می شود.

محسنی اژه ای گفت: قاضی پرونده سعادت آباد این متهم را به عنوان محارب تشخیص نداده و تنها حکم قصاص برای وی صادر کرده است اما اگر اولیای دم تقاضای قصاص وی را نداشته باشند این متهم به علت ارتکاب جرم در ملاء عام مجازات می شود.

نباید حکم قاضی را کم ارزش کرد

وی با اشاره به حکم  صادر شده برای مدیر مسئول روزنامه ایران خاطرنشان کرد: حکم حبس و شلاق صادر شده برای وی صادر شده و قاضی استناداتش را در پرونده مهدی هاشمی نپذیرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اگر فردی نقد حقوقی و یا سیاسی داشته باشد اشکالی ندارد اما نباید حکم قاضی را کم ارزش کرد چرا که این به نفع جامعه نیست.

محسنی اژه ای افزود: اگر دستگاه قضایی را با نقد حقوقی تضعیف کنیم جامعه نفعی از آن نمی برد.

وی ادامه داد: یک داور در بازی فوتبال حرف آخر را می زند حتی اگر نظر وی اشتباه باشد بر همین اساس موظفیم از قوه قضائیه نیز حمایت کنیم .

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: دستگاه قضایی از قوه قضائیه باید حمایت کند اما این به معنای تایید تمامی احکام صادره از سوی قضات نیست بلکه ممکن است اشتباهی نیز در این زمینه صورت گیرد.

محسنی اژه ای گفت: حکم شلاق و حبس صادر شده برای مدیر مسئول روزنامه ایران تعلیقی است و هر حکم تعلیقی قابل اعتراض است و می تواند مجددا بررسی شود.

وی گفت: مرجع اعتراض هم می تواند شاکی باشد هم نماینده حقوقی وی و هم دادستان به نحوی که در مواردی که ممکن است دادستان حکم را متناسب صادر نکرده باشد افراد می توانند اعتراض کنند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: قاضی این پرونده مستندات ارائه شده از سوی مدیر مسئول روزنامه ایران را نپذیرفت.

محسنی اژه ای با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت کشور در خصوص آزاد نشدن باغ انگلیس و پیگیری پرونده در قوه قضائیه گفت: هنوز حکمی در این خصوص صادر نشده و بنده از مطرح شدن این پرونده در دستگاه قضایی بی اطلاع هستم.

وی با اشاره به نامه کروبی در خصوص آمادگی وی برای حضور در دادگاه گفت: اگر شرایط اقتضا کند ایشان را محاکمه می کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها