دبیر انجمن متخصصان بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران، نسبت به مصرف فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه هشدار داد و گفت: بیماری تب مالت تنها از طریق فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه منتقل می‌شود. دکتر مینو محرز با اعلام این خبر افزود: تولیدکنندگان شیر، ماست، پنیر، بستنی، سرشیر و سایر فرآورده‌های لبنی سنتی به دلیل صرفه اقتصادی، کاهش هزینه‌های تولید و سود بیشتر در تولیدات خود از شیر غیر پاستوریزه استفاده می‌کنند که همین امر سبب انتقال بیماری تب مالت به مصرف‌کنندگان می‌شود. وی با اشاره به این‌که در فرآیند حرارت‌دهی محصولات پاستوریزه، تمامی میکروب‌های مضر و بیماری‌زا از جمله میکروب بیماری تب مالت (بروسلوز) نابود می‌شود، یادآور شد: امکان انتقال بیماری تب مالت از طریق محصولات پاستوریزه منتفی است.
کد خبر: ۳۷۵۹۱۲

در فرآیند پاستوریزاسیون شیر تا 75 درجه سانتی‌گراد به‌مدت‌15 ثانیه و در فرآیند استریلیزه کردن شیر از 135 تا 145 درجه سانتی‌گراد به مدت 2 تا 4 ثانیه حرارت داده می‌شود. در حالی که میکروب بیماری تب مالت در دمای 57 درجه سانتی‌گراد به طور کامل نابود می‌شود.

به گفته دکتر محرز به غیر از بستنی‌های سنتی غیر پاستوریزه، بستنی‌های قیفی نیز از شیر فله‌ای و غیر پاستوریزه تولید می‌شوند. وی با اشاره به این‌که در صورت تمایل افراد به خرید پنیر‌های سنتی، خریداران می‌بایست فرآورده‌های لبنی پاستوریزه را خریداری کنند، اظهار کرد: تولید پنیر در این کارخانه‌ها که دارای مجوز از وزارت صنایع و موسسه استاندارد هستند با آزمایش کنترل کیفیت صورت می‌گیرد.

دکتر محرز گفت: برای از بین رفتن میکروب بیماری تب مالت در پنیرهای غیر پاستوریزه، پنیر می‌بایست 3 ماه در آب نمک باقی بماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها