جدول تغییرات قیمتی برخی حامل‌های انرژی در «جام‌جم» امروز

جزئیات کامل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی

همزمان با آغاز اجرای اصلاح قیمت‌ها در راستای هدفمندی یارانه‌ها، دولت جزئیات قیمتی برخی حامل‌های انرژی در بخش‌های مختلف خانگی، صنعتی، حمل‌ونقل و... را اعلام کرد. به گزارش جام‌جم، پس از این که رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود خبر از آغاز اصلاح قیمت حامل‌های انرژی داد، افکار عمومی دیروز و امروز در جستجوی پاسخ این پرسش است که وضعیت قیمت حامل‌های انرژی چگونه خواهد بود و مقدار افزایش آن چقدر است. همچنین این قیمت‌های افزایش یافته به نسبت میزان بین‌المللی ذکر شده در متن قانون هدفمندی یارانه‌ها که همان «فوب خلیج‌فارس» است، چقدر رشد پیدا کرده است و لذا وضعیت این قیمت‌ها در سال دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که حدود 3 ماه دیگر فرامی‌رسد، چگونه خواهد بود. به عبارت بهتر، چون در متن قانون هدفمندی یارانه‌ها آمده است که رسیدن قیمت حامل‌های انرژی به فوب خلیج‌فارس باید با شیب ملایم و در طول 5 سال صورت گیرد، پرسش این است که در محاسبه قیمت‌های جدید اعلام شده این ملاحظه مهم صورت گرفته است یا خیر.
کد خبر: ۳۷۴۳۵۱

قیمت‌های جدید

بر اساس قیمت‌های جدیدی که دیروز از منابع مختلف خبری از جمله معاون وزیر اقتصاد و سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی برای برخی حامل‌های انرژی دریافت شد، به نسبت هر حامل انرژی ضوابط خاصی در کشور حاکم خواهد شد که این ضوابط بنابر ویژگی هر حامل انرژی فرق خواهد کرد.

قیمت بنزین

بر این اساس، قیمت هر لیتر بنزین معمولی از 100 تومان به 400 تومان برای مصارف یارانه‌ای رسیده، اما قیمت هر لیتر بنزین آزاد به 700 تومان رسیده است.

قیمت بنزین سوپر نیز از 150 تومان به 500تومان برای مصارف یارانه‌ای و به 800 تومان برای مصارف آزاد رسیده است.

گاز خانگی

قیمت هر مترمکعب گاز خانگی نیز از 13 تومان به 70 تومان رسیده است. به عبارت دیگر قیمت این حامل انرژی 3/5‌ برابر رشد یافته است.

گازوئیل

قیمت هر لیتر گازوئیل برای مصارف حمل‌ونقل یارانه‌ای نیز از 5/16 تومان به 150 تومان رسید. حال اگر قیمت هر لیتر گازوئیل را به طور آزاد محاسبه کنیم، خواهیم دید با 5/333 تومان افزایش به هر لیتر 350 تومان رسیده است.

از سوی دیگر در آخرین قیمت‌گیری دیروز، قیمت هر لیتر گازوئیل به نرخ فوب خلیج‌فارس 658تومان محاسبه شد که با مقایسه این قیمت با نرخ گازوئیل آزاد 350 تومانی می‌بینیم که تقریبا نصف نرخ بین‌المللی آن است که قانون اجازه رسیدن به آن را به دولت داده است. به این ترتیب، دولت هم‌اکنون حدود 45 درصد به قیمت گازوئیل آزاد هم یارانه‌ پرداخت می‌کند.

نفت سفید

دولت قیمت جدید هر لیتر نفت سفید برای مصارف خانگی را 100 تومان اعلام کرده که در مقایسه با نرخ 5/16 تومانی قبلی معادل 5/83 تومان افزایش نشان می‌دهد. با این حال آخرین قیمت‌گیری فوب خلیج‌فارس دراین‌باره نشان می‌دهد که قیمت بین‌المللی هر لیتر نفت سفید 487 تومان است.

نفت کوره

دولت قیمت جدید هر لیتر نفت کوره که بیشتر مصارف نیروگاهی یا صنعتی دارد را 200 تومان تعیین کرده که به نسبت قیمت 8‌/‌9 تومانی قبلی، 2‌/‌190 تومان افزایش نشان می‌دهد. در آخرین قیمت‌گیری قیمت فوب خلیج فارس هر لیتر نفت کوره 661 تومان است که با احتساب افزایش 2‌/‌190‌تومانی، باید گفت: شیب حرکتی دولت منطقی به نظر می‌رسد.

آب

آب از آن دسته حامل‌های انرژی است که محاسبه قیمت آن باید با توضیحات جانبی زیادی همراه باشد. چرا که قیمت آب در بخش خانگی، کشاورزی و تجاری هر یک دارای ضوابط خاص خود است. آنگونه که ایسنا به نقل از بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور گزارش کرده، قیمت آب براساس اقلیم و منطقه کشور و گروه‌های مصرفی متفاوت خواهد بود. بر این اساس قیمت متوسط هر متر مکعب آب در بخش خانگی شهری 250 تومان اعلام شده که به نسبت قیمت قبلی، 3 برابر شده است.

برخی منابع قیمت تمام شده هر متر مکعب آب در کشور را 540 تومان محاسبه و ارزیابی می‌کنند که اگر این رقم را در نظر بگیریم، با توجه به خشکسالی در پیش، منطقی به نظر می‌رسد و باعث صرفه‌جویی بیشتری خواهد شد. البته هنوز وزارت نیرو به طور رسمی قیمت‌های بخش آب را اعلام نکرده و خبرگزاری‌ها ارقام متناقضی در این باره اعلام کرده‌اند. اما اگر همان بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور را ملاک قرار دهیم، باید گفت در مرحله نخست اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و تعیین قیمت‌ها به صورت پلکانی و ترجیحی مشخص شدهو بر این اساس، متوسط قیمت جدید آب شهری در بخش خانگی 250 تومان و آب روستایی معادل 100 تومان تعیین شده است.

همچنین جزئیات پله‌های تعریف شده برای مصرف آب شهری در بخش خانگی به گونه‌ای است که به ازای مصرف تا 5 متر مکعب قیمت آب معادل 107 تومان؛ 5 تا 10 متر مکعب 130 تومان؛ 10 تا 15 متر مکعب 142 تومان؛ 15 تا 20 متر مکعب 165 تومان؛ 20 تا 25 متر مکعب 192 تومان؛ 25 تا 30 متر مکعب 232 تومان؛ 30 تا 35 متر مکعب 294 تومان؛ 35 تا 40 متر مکعب 368 تومان؛ 40 تا 50 متر مکعب 470 تومان و برای بالاتر از 50 متر مکعب نیز معادل 850 تومان از مشترکان بخش خانگی شهرها دریافت خواهد شد.

همچنین بر این اساس، تعرفه جدید آب در بخش صنعت 400 تومان، بخش تجاری 692 تومان و بخش عمومی و اداری 540 تومان تعیین شده است.

از سوی دیگر، قیمت آب بخش‌های آموزشی و اماکن مذهبی معادل 200 تومان، آزاد و بنایی 750 تومان و سایر مصارف معادل 100 تومان در هر متر مکعب تعیین شده است. در بخش دیگری از تعرفه‌های تصویب شده برای بخش آب، جزئیات تعرفه‌های آب روستایی به گونه‌ای تنظیم شده که قیمت جدید آب روستایی در بخش خانگی معادل 95 تومان به ازای هر متر مکعب شده است. همچنین دولت از تثبیت قیمت خدمات دفع فاضلاب در کشور خبر داده و افزوده است که اعمال ضرایب کیفیت استحصال و آمایش جغرافیایی در تعیین قیمت آب هر استان مدنظر قرار می‌گیرد.

برق

محمدرضا فرزین، سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی در گفت‌وگو با فارس قیمت متوسط هرکیلووات ساعت برق خانگی را 45 تومان اعلام کرده است. این قیمت به نسبت قیمت قبلی که هرکیلووات ساعت 16 تومان بوده است به طور متوسط 29 تومان افزایش نشان می‌دهد.

از سوی دیگر دولت قیمت تمام‌شده هرکیلووات ساعت برق خانگی را 80 تومان محاسبه کرده است که اگر این رقم درست باشد، باید گفت دولت در قیمت‌گذاری جدید و با احتساب رشد 29 تومانی حدود 35درصد به قیمت متوسط تمام‌شده برق خانگی نزدیک شده است. البته قیمت برق از جمله قیمت‌هایی است که در محاسبه آن باید مولفه‌هایی چون اقلیم و گرمی یا سردی هر منطقه از کشور را مدنظر قرار داد.

همچنین میان نوع مشترکان اعم از تجاری، خانگی، صنعتی و کشاورزی تمایز قائل شده‌اند و قیمت‌های اعلامی تنها قیمت متوسط و مربوط به یک قسمت از کل قیمت‌های برق است و احتمال دارد وزارت نیرو در روزهای آینده اطلاعیه رسمی و کاملی در این باره منتشر کرده و کل قیمت‌ها را اعلام کند. البته محمد بهزاد، معاون وزیر نیرو در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام جزئیات قیمت برق پس از هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد: همانند وعده قبلی قیمت برق مشترکانی که در حد الگو مصرف کنند، بیش از 4000 تومان افزایش نخواهد یافت.

وی با بیان این‌که هم اکنون الگوی مصرف برق مشترکان شبکه برق خانگی 200 کیلو وات ساعت در هر ماه است، افزود: قیمت برق مصرفی به صورت پلکانی محاسبه خواهد شد و برای این منظور 7 پله مصرف جداگانه تعریف شده است.

وی گفت:‌ بر این اساس آن دسته از مشترکانی که متوسط انرژی مصرفی آنها تا 100 کیلووات ساعت در ماه است، به ازای هر کیلووات ساعت 270 ریال و مازاد بر 100 کیلووات ساعت در ماه تا 200 کیلو وات ساعت باید 320 ریال بپردازند.

بهزاد در توضیح پلکان‌های تعریف‌شده برای مصرف برق گفت: پله اول از صفر تا 100 کیلووات ساعت با قیمت 270ریال، پله دوم از 100 تا 200 کیلووات ساعت با قیمت 320ریال، پله سوم از 200 تا 300 کیلووات ساعت با قیمت 720 ریال، پله چهارم از 300 تا 400 کیلووات ساعت با قیمت 1300 ریال، پله پنجم از 400 تا 500 کیلووات با قیمت 1500ریال، پله ششم از 500 تا 600 کیلووات ساعت با قیمت 1900 ریال و پله هفتم که مازاد بر 600 کیلووات در ساعت تعیین شده، با قیمت 2100 ریال محاسبه می‌شود.

آرد و گندم

به گفته سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی قیمت آرد و گندم نیز در هدفمندی یارانه‌ها افزایش یافته به طوری که قیمت گندم به 250 تومان و قیمت آرد حداکثر به 300 تومان با احتساب هزینه آسیاب رسیده است.

به گفته فرزین، قیمت آرد به هر کیلو 280 تومان، قیمت آرد 12 درصد به هر کیلو 290 تومان و قیمت آرد 18درصد به هر کیلو 300 تومان رسیده است.

قیمت آرد در کشور تک‌نرخی شده و دیگر تفاوتی میان قیمت آرد آزادپزها و سایر نانوایی‌ها وجود نخواهد داشت. دولت به هر ایرانی 4 هزار تومان در ماه یارانه نان اختصاص داده است.

توزیع کوپنی برخی فرآورده‌های نفتی

در عین حال معاون وزیر نفت با اشاره به آغاز توزیع کوپنی گاز مایع و نفت سفید مشترکان همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از آمادگی تمامی جایگاه‌ها برای عرضه بنزین سه‌نرخی و گازوئیل دونرخی خبر داد و گفت: هم‌اکنون سامانه پرداخت الکترونیکی در تمامی جایگاه‌ها نصب و راه‌اندازی شده است.

علیرضا ضیغمی در گفت‌وگو با مهر در تشریح اقدامات وزارت نفت برای تامین نفت سفید و گاز مورد نیاز مشترکان همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: با هماهنگی وزارتخانه‌های نفت و کشور میزان قابل توجهی کوپن برای توزیع گاز مایع و نفت سفید در سراسر کشور توزیع شده است.

وی با بیان این‌که این کوپن‌ها توسط 37 منطقه پخش فرآورده‌های نفتی در 32 استان کشور توزیع شده است، تصریح کرد: بر اساس هماهنگی انجام شده با ستاد سوخت استان‌ها با عرضه هر برش کوپن 2 کپسول 11 کیلوگرمی گاز مایع به خانوارها تحویل می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر این‌که برای توزیع نفت سفید مطابق با تعداد افراد خانوارها این حامل انرژی توزیع شده است، تاکید کرد: برای توزیع عادلانه نفت سفید در بین مشترکان مطابق با سهمیه‌های سالانه توزیع انجام شده است.

سامانه پاسخگویی به سوالات سوختی

سامانه شماره تلفن 5 رقمی برای پاسخگویی به پرسش‌های مردم در زمینه نحوه توزیع و قیمت فرآورده‌های نفتی از ساعت 8 صبح فردا در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی راه‌اندازی می‌شود. به گزارش شانا، معاون وزیر نفت تصریح کرد: مردم می‌توانند هر روز از ساعت 8 صبح تا 21 برای آگاهی از چگونگی دریافت و قیمت فرآورده‌های نفتی (همزمان با آزادسازی قیمت این فرآورده‌ها) با شماره تلفن 09627 تماس بگیرند.

بنزین سهمیه‌ای همچنان پابرجاست

معاون وزیر نفت تصریح کرد: همچنین ماهانه 60 لیتر بنزین سهمیه‌ای با نرخ 400 تومان به مردم عرضه می‌شود و این میزان سهمیه نیز در صورت استفاده نشدن در کارت هوشمند سوخت وسایل‌نقلیه ذخیره خواهد شد و مردم می‌توانند در صورت نیاز این میزان سهمیه را با نرخ 400 تومان مصرف کنند.

ضیغمی گفت: از زمان اعلام رسمی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور با توجه به اطلاع‌رسانی خوب و برگزاری دوره‌های توجیهی برای جایگاه‌داران از 3ماه گذشته تاکنون، هیچ مشکلی در جایگاه‌ها برای عرضه سوخت مردم ایجاد نشده است.

در همین حال مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: تا زمانی که بنزین ذخیره شده با نرخ 100تومان در کارت‌های سوخت باقی است، امکان استفاده از بنزین با نرخ400 تومان وجود ندارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، فرید عامری در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با شبکه خبر در تشریح نحوه محاسبه قیمت سوخت تحویلی به خودروها افزود: سهمیه ویژه حمایتی با نرخ 100 تومان با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت در ارتباط با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها پیش‌بینی شده است که از ساعت 24 روز سی‌ام آذر در کارت سوخت خودروهای بنزین‌سوز کشور اعمال خواهد شد.

وی گفت: این سهمیه که از اول دی‌ماه قابل استفاده است، با هماهنگی ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت کشور ابلاغ و برنامه نرم‌افزاری آن به جایگاه‌های سوخت ارسال شده و آماده اجراست. وی درباره بنزین‌های ذخیره شده با نرخ 100تومان در کارت‌های سوخت نیز افزود: همه بنزین ذخیره شده با نرخ 100 تومان بدون محدودیت زمانی در کارت سوخت افراد باقی خواهد ماند و50 لیتر سهمیه ویژه حمایتی نیز به آن اضافه خواهد شد.

عامری درباره نحوه محاسبه نرخ‌های100، 400 و 700 تومانی بنزین پیش‌بینی شده برای استفاده مالکان خودروها گفت: تا زمانی که بنزین ذخیره شده با نرخ 100 تومان در کارت‌های سوخت موجود است، فقط امکان استفاده از این ذخیره در کارت‌های سوخت وجود دارد و هنگامی که این ذخیره تمام شد، سوختگیری متوقف می‌شود و پیامی روی صفحه نمایشگر ظاهر می‌شود که سهمیه تمام شده است. وی ادامه داد: در این هنگام فرد می‌تواند با خارج کردن کارت هوشمند از کارتخوان و وارد کردن مجدد آن به دستگاه از سهمیه دوم که400 تومان به ازای هر لیتر است، استفاده کند و پس از پایان سهمیه 400 تومانی، از سهمیه آزاد700 تومانی استفاده کند.

ساعات کار بانک‌های استان تهران تا ساعت 19

استاندار تهران نیز با تاکید بر آمادگی تمامی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط استان برای اجرای مرحله جدید قانون هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: بر این اساس مقرر شد ساعات کار شعب بانک‌های استان تا اطلاع ثانوی تا ساعت 19 افزایش یابد.

مرتضی تمدن گفت: سرپرستان خانوار می‌توانند با استفاده از کارت‌های عضو شتاب (که یارانه‌ها در آن ذخیره شده) نسبت به خرید کالاها و خدمات از طریق پایانه‌های فروش اقدام کنند.

آخرین خبرها از آرامش بازار حکایت دارد

در همین حال وزیر بازرگانی اعلام کرد، خوشبختانه پس از اعلام مرحله جدید اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از سوی رئیس‌جمهور، اخبار موجود از آرامش بازار حکایت می‌کند. به گزارش مهر، مهدی غضنفری پس از صدور دستور اجرای رسمی هدفمندی یارانه‌ها با محوریت اصلاح قیمت‌ها تصریح کرد: ما هم‌اکنون مشغول آخرین بررسی‌ها در این خصوص هستیم.

وی افزود: اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص قیمت‌ها از‌سوی وزارت بازرگانی صورت می‌گیرد و از مردم انتظار می‌رود که در این زمینه به شایعات توجه نکنند.

وزیر بازرگانی گفت: وضعیت بازار به صورت مرتب کنترل و پایش می‌شود و قیمت کالاها نیز روزانه مورد رصد قرار‌می‌گیرد. وی درباره فعالیت‌های ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها در وزارت بازرگانی تصریح کرد: روزانه آخرین وضعیت موجودی‌های بازار در این ستاد بررسی می‌شود.

واریز یک نوبت دیگر یارانه نقدی تا پایان سال

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: تا پایان امسال یک بار دیگر یارانه نقدی برای ماه‌های بهمن و اسفند به حساب متقاضیان دریافت یارانه واریز خواهد شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، بهروز مرادی افزود: اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از مهم‌ترین موضوعات در دستور کار دولت دهم است و چندوزارتخانه به طور مستمر در این موضوع فعالیت دارند تا به افزایش هم‌افزایی‌ها منجر شود. وی این قانون را قانونی جامع خواند و گفت: در مراحل بعدی این قانون، اصلاح نظام بانکی، گمرکی و بیمه در دستور کار قرار خواهد گرفت. مرادی گفت: همه منابع حاصل از اجرای این قانون به عنوان منابع سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تلقی می‌شود و سازمان آن را میان مردم و بنگاه‌ها توزیع می‌کند. ‌

قدردانی 175 نماینده

175 نماینده مجلس در بیانیه‌ای از رئیس‌جمهور و همکاران اقتصادی وی برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قدردانی کردند و با ابراز خرسندی از این اقدام، اجرای آن را نشان‌دهنده ثبات اقتصادی و توان بالای مدیریتی کشور دانستند.

مجلس اظهار امیدواری کرده است که عموم فعالان سیاسی واقع‌بین و دلسوز و نمایندگان مجلس و آگاهان اقتصادی و رسانه‌ها همچنان که تاکنون پشتیبان اصولی این قانون بوده‌اند، از این پس در اجرای آن به وظیفه اسلامی، انقلابی و ملی خود عمل کنند.

رئیس‌جمهور نیز روز گذشته از استقبال بسیار خوب مردم از مرحله نهایی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها قدردانی کرد.

 

 

 

 

 

 

 

سید علی دوستی‌موسوی / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها