کم‌اطلاعی و ناآگاهی، خجالت و شرم برای مراجعه به پزشک متخصص، عدم رعایت بهداشت فردی و مسائلی مانند آن موجب شده است کارشناسان نسبت به شیوع بیماری‌های آمیزشی در کشور هشدار بدهند، به گونه‌ای که برخی کارشناسان از ابتلای یک میلیون و 400 هزار نفر به انواع بیماری‌های آمیزشی در کشور خبر می‌دهند. انواع بیماری‌های آمیزشی شامل زگیل تناسلی، انواع قارچ‌ها، ایدز، هپاتیت بی، سیفلیس، سوزاک و تبخال تناسلی است که لزوما بر اثر روابط جنسی نامشروع به وجود نمی‌آید، بلکه بسیاری از همسران به دلیل ناآگاهی و شرم از مراجعه به پزشک به این بیماری‌ها دچار می‌شوند.
کد خبر: ۳۷۱۴۷۹

دکتر مینو محرز دبیر انجمن بیماری‌های عفونی کشور با تایید افزایش شمار بیماران آمیزشی به بیش از 4/1 میلیون نفر گفت:‌این نوع بیماری‌ها در حالی رشد 5 برابری نسبت به چند سال پیش نشان می‌دهد که برخی از آنها ناشی از رفتارهای پرخطر جنسی است.

وی در این زمینه به افزایش انتقال ایدز از طریق مقاربت اشاره کرد که موجب شده است شیوع این بیماری ناشی از تزریق مواد مخدر جای خود را به رفتارهای جنسی در کشور بدهد. براساس آمار رسمی شمار مبتلایان به ایدز در کشور حدود 22 هزار نفر است اما آمارهای غیررسمی مبتلایان به این بیماری مهلک را در ایران بیش از 80 هزار نفر برآورد می‌کنند.

دکتر محرز افزود : وقتی بخواهیم تمام بیماری‌های آمیزشی کشور را در نظر بگیریم و در بین آنها بیماری ناشی از انگل تریکومونا ـ که در زنان بسیار شایع است ـ را هم شامل کنیم، خواهیم دید آمار بیماری‌های آمیزشی در کشور بالا رفته است. وی با بیان این‌که نباید آمار بیماری انگل تریکومونا را روی سوزاک و سیفلیس حساب کنیم، یادآور شد: وقتی می‌گوییم رفتار پرخطر جنسی در کشور بالا رفته است، این آمار هم می‌تواند افزایش داشته باشد و می‌توان گفت در چند سال اخیر حدود 5 برابر شده است.

محرز تصریح کرد: مهم‌ترین خطر افزایش این بیماری‌ها انتقال آن به سایر افراد است و وقتی در زنان درمان نشود، می‌تواند نازایی، عفونت‌های لگن و بیماری‌هایی مانند زگیل تناسلی ایجاد کند.

محرز خاطرنشان کرد: برخی از انواع بیماری‌های آمیزشی می‌تواند با سرطان در زنان رابطه مستقیم داشته باشد، اما باید در نظر داشت که این بیماری‌ها مشکل جانی ایجاد نمی‌کند ولی موجب انتقال به دیگران می‌شود و باید کنترل آن هر چه زودتر صورت گیرد.

تریکومونا چیست؟

یکی از نشانه‌های میکرب تریکومونا یا التهاب باکتریایی مهبل، ترشحات زردرنگ و متعفن از واژن است.

مهبل به طور طبیعی حاوی باکتری است. رشد این باکتری‌ها کنترل شده است و توسط بسیاری عوامل مانند سطح اسید و هورمون‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. هر چیزی این تعادل را به هم بزند، می‌تواند خطر عفونت‌ها یا افزایش رشد هریک از باکتری‌های طبیعی یا مخمرها را افزایش دهد. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضدبارداری، دیابت، استرس و لباس زیر تنگ و نایلونی ممکن است تحریک‌کننده‌های احتمالی باشد.

دردهای زیر شکمی، درد هنگام ارتباط جنسی، خارش و عفونت از نشانه‌های ابتلا به انگل و التهاب باکتریایی مهبل است.

ترشحات مهبلی ناشی از عفونت مخمری یا باکتری‌ها بین چند روز تا یک هفته به درمان پاسخ می‌دهد. بیماری‌های منتقله از راه جنسی نیز در عرض یک هفته باید به درمان آنتی‌بیوتیکی جواب بدهند. اگر عفونت به سمت بیماری التهابی لگن بالاتر از ناحیه مهبل گسترش یابد، ممکن است درمان طولانی‌تری نیاز داشته باشد.

کارشناسان هشدار می‌دهند

مصطفی یگانه، کارشناس ایدز نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان این‌که ایدز در کشورمان سال‌ها به صورت اعتیاد تزریقی منتقل می‌شد، اظهار کرد: اگر در هر کشوری 2‌اپیدمی متمرکز اتفاق بیفتد، پس از آن اپیدمی عمومی شروع می‌شود و این همان بحران شدید است.

وی با بیان این‌که رشد ایدز به صورت لگاریتمی اتفاق می‌افتد، افزود: در حال حاضر هنوز اپیدمی ایدز از طریق انتقال جنسی صورت نگرفته است، اما بیماری‌های آمیزشی غیرایدز رشد فراوانی کرده است به طوری که درصد بالایی را شاهد هستیم و در حال حاضر بیش از یک میلیون و 400هزار نفر در کشور بیماری شایع آمیزشی دارند.

یگانه تصریح کرد: رفتار پرخطر جنسی در کشور در حال اتفاق افتادن است که این هشدار می‌تواند ایدز را در کشور افزایش دهد و این که زمانی شیوع ایدز از طریق جنسی 4 درصد بود و الان به 5‌/‌7 درصد رسیده است، گواه این مطلب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها