شاید باور نداشته باشید که پیاده‌روی، براحتی می‌تواند سلامت بدن را از بسیاری جهات و حتی در بعد معنوی تامین کند.
کد خبر: ۳۶۸۱۴۶

پیاده‌روی ورزشی ساده و مطمئن است که نیازی به تمرین نداشته و فواید بسیاری برای سلامت دارد، استفاده از این ورزش یکی از بهترین راه‌ها برای دفع استرس بدن است. پیاده‌روی منظم همچنین می‌تواند افسردگی و اضطراب را نیز در افراد از بین ببرد.

استرس مجموعه عوامل محیطی است که گاهی از توانایی‌های فرد فراتر می‌روند و به فشار روانی تبدیل می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، همواره بین فرد و موقعیتی که در آن قرار دارد یک تعامل وجود دارد و به خاطر چنین وضعیتی است که یک نفر در 2 زمان نسبت به یک موقعیت واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند و از طرفی دو فرد در یک موقعیت می‌توانند واکنش‌های متفاوتی داشته باشند.

استرس‌ها به 2 گروه استرس‌های بزرگ و کوچک تقسیم می‌شوند. استرس‌های بزرگ بیشتر فجایع را در بر می‌گیرند مانند سوانح و حوادث که به 2 دسته طبیعی مثل سیل و زلزله و انسانی مثل جنگ تقسیم می‌شوند.

استرس‌های کوچک نیز به 2گروه مانند مشاجرات و درگیری‌های روزانه و استرس‌های ناشی از تغییرات تقسیم می‌شوند.

وقتی با استرس‌های بزرگ مثل مرگ عزیزان مواجه می‌شویم ـ که بیش از توانایی ماست ـ دچار نوعی بیماری می‌شویم که بر اثر آن به گذشته و رؤیا می‌رویم و کم تحمل و زود رنج می‌شویم.

اما با تمام اینها شرایط حاکم بر زندگی روزانه، رویارویی با عوامل استرس زا را اجتناب ناپذیر کرده است و این شما هستید که باید خود را در مقابل آن قوی کرده و آستانه تحمل خود را بالا ببرید چراکه در بسیاری از موارد شاید امکان حذف استرس‌ها وجود نداشته باشد.

پیاده‌روی، ورزشی آرام و کم فشار است که می‌تواند به شما برای سلامت جسمی و تناسب اندام کمک کند و همچنین ورزشی ساده و مطمئن است که نیازی به تمرین نداشته و فواید بسیاری دارد و یکی از بهترین راه‌ها برای دفع استرس بدن است.پیاده روی منظم همچنین می‌تواند افسردگی و اضطراب را نیز در افراد از بین ببرد.

برای این کار بهتر است کفش مخصوص پیاده‌روی و لباس مناسب بپوشید، قبل از بیرون رفتن از منزل به قصد پیاده‌روی، باید مناسب ترین و راحت‌ترین کفشتان را به پا کنید. لباس‌هایتان هم باید آزاد و راحت باشد. از پوشیدن لباس‌های پلاستیکی خودداری کنید، چون این نوع لباس‌ها جلوی تنفس بدن را می‌گیرند. هنگام شب از لباس‌های روشن یا شبرنگ‌دار استفاده کنید تا خودروها و موتورسوارها براحتی شما را در تاریکی تشخیص دهند.

پیاده‌روی ورزشی آرام و کم‌فشار است که نیازی به تمرین نداشته و می‌تواند به شما برای سلامت جسمی و تناسب اندام کمک کند

خود را گرم کنید. در آغاز کار حداقل 5 دقیقه را آرام راه بروید تا عضلاتتان گرم شود. حتی می‌توانید درجا هم بزنید و هر زمان که احساس کردید، عضلاتتان گرم شده است و بدنتان آمادگی لازم را دارد، سرعتتان را افزایش دهید. گرم کردن عضلات در ابتدای کار از بروز آسیب جلوگیری می‌کند.

مثبت فکر کنید و اجازه ندهید افکار منفی وارد ذهنتان شوند. احساس شکست نکنید. شما می‌توانید باز هم از نو شروع کنید. این وقفه را می‌توانید یک استراحت کوتاه در برنامه‌تان به حساب آورید.

یکی دیگر از روش‌های مقابله با استرس آرامش‌یابی(ریلکسیشن) است.‌ روش‌های ریلکسیشن و مدیتیشن انواع مختلفی دارند که برحسب موقعیت استفاده می‌شوند. در صورت برطرف نشدن استرس روش آرامش را طولانی‌تر،‌ عمیق‌تر و بیشتر کنید. از تجسم یک منظره ذهنی خوشایند استفاده کنید. یا مثلا جلوی آینه رفته و با رئیستان صحبت کنید یا خود را در سالن کنفرانس تصور کنید.

حمام کردن را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید. سعی کنید هرم غذایی را رعایت کرده و قندها را زمان امتحان یا ورزش بخورید،‌ هنگام عصبانیت کافئین نخورید و اگر دچار کم خونی هستید، کاکائو، نوشابه و قهوه را ترک کنید.

تحقیقات نشان داده است که بدن ما بین 6 تا ‌8 ساعت به خواب احتیاج دارد، سعی کنید بیشتر از نیاز نخوابید، زیرا دچار افسردگی می‌شوید، خواب نیمروز نیز نباید بیشتر از نیم ساعت باشد. برای داشتن خوابی خوب و راحت بهتر است در رختخواب چیزی نخوریم و چیزی نبینیم. اگر خوابیدید و خوابتان نبرد بیشتر از یک ربع در رختخواب نمانید،‌ بلند شوید کتاب بخوانید و خودتان را خسته کنید بعد بروید به رختخواب حتی تا چند دفعه هم این کار را بکنید. قبل از خواب شیر گرم بخورید و در وان یا تشت بنشینید و آرام روی بدنتان آب بریزید ولی روی سرتان نریزید. در صورت خستگی دوش گرفته و با لیف محکم به بدنتان بکشید. مطمئن باشید پس از آن تا چند ساعت احساس خوبی خواهید داشت.

طبق اصول دیدگاه شناختی رفتار انسان تحت تأثیر تقویت هایی است که با آنها مواجه می‌شود. اگر تقویت‌های رفتاری را تغییر دهیم، کردار هم تغییر می‌کند. هر انسان می‌تواند در مواجهه با موقعیت‌های زندگی‌اش تقویت‌هایی را که دریافت می‌کند تغییر دهد. پاداش‌ها و تقویت‌ها را باید از بیرونی به درونی تبدیل کرد. شناخت‌ها تصویرهای ما از قضایا هستند. این‌که چگونه مساله‌ای را ببینیم، تصویر کنیم، چه نگرشی پیدا کنیم و دارای چه خطاهای شناختی باشیم بسته به شناخت ‌ماست. خطاهای شناختی زیادی در ما وجود دارد،‌ اشتباه و به غلط تفسیر می‌کنیم و توقع نابجا داریم.اگر نگرشمان به زندگی منفی باشد، هر مساله‌ای را به عنوان شکستی می‌بینیم که فقط برای من رخ می‌دهد. برای رفع آن باید به بازسازی شناختی دست بزنیم. بازسازی شناختی یعنی تفسیر دیگری به موضوع دادن و نگاه واقع‌بینانه به جهان داشتن. تفسیر ذهنی ما از خودمان یعنی این‌که چقدر خودباوری داریم خود باوری یعنی عزت نفس،‌ پذیرش خود،‌ خود کارآمدی و اعتماد به نفس. باید تفسیر ذهنی خودمان را عوض کنیم و خودمان را موجودی توانمند ببینیم و خطاهای شناختی خود را حذف کنیم.

الهام حسینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها