هفته کتاب با مشارکت 65 سازمان و اجرای 500 برنامه در سراسر کشور برگزار می‌شود

وزیر ارشاد: مردم با یارانه نقدی، کتاب بخرند

روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه فرارسیدن هجدهمین دوره هفته کتاب در نشستی خبری، در حالی پاسخگوی خبرنگاران بود که سخنانش طیف گسترده‌ای از رویدادهای فرهنگی و گاه حتی غیرمرتبط با این حوزه را دربرگرفت. سیدمحمد حسینی در این نشست، هم از تصویب افزایش وام ازدواج در هیات دولت سخن گفت و هم درباره برخورد با کتاب‌های زیرزمینی، میزان سرانه مطالعه، هدفمندی یارانه‌ها در حوزه نشر و کتاب و فعالیت‌های برخی شبکه‌ها و خبرگزاری‌های خارجی در کشور توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر: ۳۶۶۱۰۵

تشریح برنامه‌ها

بخش نخست سخنان وزیر ارشاد در این نشست به تشریح برنامه‌های هفته کتاب اختصاص داشت او با بیان این که این برنامه‌ها با مشارکت 65 نهاد و سازمان دولتی و غیردولتی و در تمام 31 استان کشور برپا می‌شود، شعار اصلی و محوری هفته کتاب را «مطالعه، اندیشه و فرزانگی» معرفی کرد.

حسینی با اشاره به این که 500 عنوان برنامه در این هفته برگزار می‌شود، به صورت تیتروار به برخی برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: برپایی مسابقات و نمایشگاه‌های مختلف در حوزه کتاب، برپایی 40 هزار نمایشگاه کتاب در 40 هزار مدرسه، اهدای کتاب، تجلیل از خادمان حوزه نشر، توجه به کتابخانه‌ها، برگزاری جشنواره کتاب و رسانه ملی، جشنواره کتاب و رسانه برتر، حضور جدی مراکز صنعتی و کارخانه‌ها در برپایی نمایشگاه‌های کتاب، به صدا درآمدن زنگ کتاب و کتابخوانی، همایش بین‌المللی نشر و... از جمله برنامه‌های این هفته است.

هدفمندی یارانه‌ها

وزیر ارشاد در پاسخ به پرسش خبرنگار «جام‌جم» مبنی بر روند هدفمند شدن یارانه حوزه کتاب و نشر گفت: من ابتدا از مردم خواهش می‌کنم که سهمی از یارانه‌های پرداختی توسط دولت را به کالاهای فرهنگی اختصاص دهند.

او همچنین در پاسخ به این که برخی از ناشران و تشکل‌های خصوصی حوزه کتاب و نشر از شیوه هدفمندی یارانه نشر ناراضی هستند، گفت: به طور طبیعی ما نمی‌توانیم از بیت‌المال برای تمام کتاب‌هایی که مجوز می‌گیرند، خرج کنیم و آنها را حمایت کنیم. او تاکید کرد: نمی‌خواهم بگویم کتاب‌هایی که مجوز می‌گیرند نامناسب هستند؛ ولی برخی شایستگی حمایت ندارند. در ادامه صحبت‌های وزیر، بهمن‌دری معاون امور فرهنگی او هم در سخنانی به این پرسش «جام‌جم» پاسخ داد و گفت: ناشران از این که آیین‌نامه شورای خرید کتاب در وزارت ارشاد اعلام نمی‌شود، گلایه داشتند که ما این آیین‌نامه را به صورت شفاف بتازگی به آنها اعلام کردیم و از ضوابط مطلع شدند.

دری با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی و پخش یارانه نقدی در میان مخاطبان گفت: در این حالت هم مردم می‌توانند آن کتابی که خودشان شایسته می‌دانند و مورد نیازشان است را تهیه کنند.

آقای رامین دعاگو هستند!

او همچنین در پاسخ به پرسش دیگری پیرامون ابقا و ادامه فعالیت محمدعلی رامین در سمت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به یک جمله اکتفا کرد: آقای رامین فعلا در سفر مکه دعاگو هستند!

دیگر مبحثی که وزیر ارشاد درباره آن سخن گفت، توجه ویژه دولت به مبحث کتاب بود که در این خصوص گفت: در این زمینه کارگروهی متشکل از همه دستگاه‌هایی که می‌توانند کمک کنند مانند وزارت بازرگانی، صنایع و... صاحب‌نظرانی چون رئیس کتابخانه ملی تشکیل شده است.

اما کتاب‌های زیرزمینی و به اصطلاح افستی بخش دیگری از سخنان وزیر را به خودش اختصاص داد او گفت: ستادی با نام مبارزه با کالاها و محصولات غیرمجاز فرهنگی در ارشاد داریم که در تمام حوزه‌ها فعالیت می‌کند و اگر در حوزه کتاب هم گزارش تخلفی در این رابطه وجود داشته باشد، مانند برخوردی که سال گذشته با کپی فیلم‌های سینمایی در حال اکران داشتیم، قطعا برخورد خواهیم کرد.

او همچنین در پایان نشست دوباره سراغ اعداد و ارقام رفت و درباره سرانه مطالعه در کشور هم گفت: مرجع اعلام سرانه مطالعه، نهاد کتابخانه‌های عمومی است که براساس اعلام این نهاد سرانه مطالعه در کشور برای کتاب‌های غیردرسی 18دقیقه و ادعیه و قرآن هم 12 دقیقه است که حاصل جمع آن رقم 30 دقیقه خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها