در جایی که حدود 70 درصد از هزینه‌های سلامت توسط مردم پرداخت می‌شود، دیگر جایی برای هزینه‌های تغذیه‌ای، تحصیلی و رفاهی آنان باقی نمی‌ماند. دبیر اجرایی ششمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران با انتقاد از ناعادلانه بودن مشارکت مردم در هزینه‌های سلامت گفت: براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال گذشته، قرار بود حق بیمه سلامت به صورت درصدی از درآمد افراد درآید و افراد با درآمد بالاتر، هزینه بیشتری پرداخت کنند که متاسفانه این مصوبه مجلس اجرا نشده است.
کد خبر: ۳۶۶۰۸۰

دکتر پیام آزاده که به مناسبت برپایی ششمین همایش انجمن سرطان ایران که با محوریت عدالت در سلامت 26 تا 28 آبان ماه در تهران برپا می‌شود، سخن می‌گفت با اعلام این خبر افزود: براساس برنامه چهارم توسعه، قرار بود تا انتهای این برنامه سهم پرداخت هزینه‌های درمانی از جیب مردم به کمتر از 30 درصد کاهش یابد، اما براساس آمارهای مختلف هم اینک این رقم بین 54 تا 65 درصد متغیر است.

وی یادآور شد: در جایی که مردم حدود 70 درصد هزینه‌های درمانی را از جیب می‌پردازند، دیگر جایی برای هزینه‌های تغذیه‌ای، تحصیلی و رفاهی آنان باقی نمی‌ماند که این امر زنگ خطری برای اجتماع محسوب می‌شود. به این معنی که بیماران پس از ابتلا به بیماری‌های جدی، مزمن و پرهزینه‌ای مانند سرطان به لحاظ اجتماعی و اقتصادی در دهک‌های پایین‌تری قرار می‌گیرند.

وی از همپوشانی بیمه‌ای و داشتن بیش از یک دفترچه بیمه به عنوان ناعدالتی در امر سلامت کشور نام برد و گفت: موارد فوق سبب شده تا منابع اندک موجود در جهت تحقق عدالت اجتماعی ساماندهی نشوند.

وی یادآور شد: مشکل دیگر در نظام سلامت که منجر به بروز بی عدالتی می‌شود، وجود پوشش‌های مختلف در بیمه‌های دولتی است. به عنوان مثال در خصوص بیماران مبتلا به سرطان بیمه خدمات درمانی و تامین اجتماعی به ترتیب 70 و 85 درصد پوشش بیمه‌ای دارند و بسیاری از داروها و خدمات را نیز پوشش نمی‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها