وزیر ارشاد: هفته کتاب با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار خواهد شد

ترافیک اهدای جوایز ادبی در دو هفته آینده

هرچه به 23 آبان و آغاز هفته کتاب نزدیک تر می‌شویم اخبار مرتبط با حوزه کتاب، نشر و ادبیات در رسانه‌ها و منابع خبری هم رشد چشمگیری پیدا می‌کند. هفته‌ای که به گفته دبیرش یعنی محمد الله‌یاری قرار است با مشارکت بیش از 70 سازمان و نهاد دولتی و غیر دولتی برپا شود.
کد خبر: ۳۶۴۷۳۲

اما در کنار مشارکت بالای سازمان‌ها و نهادهای مختلف، یکی دیگر از ویژگی‌های دوره هجدهم هفته کتاب ـ که به مدت یک هفته 23 تا 30 آبان قرار است همزمان در سراسر کشور برگزار شود ـ تراکم و ترافیک بالای برنامه‌ها و اهدای جوایز مختلف است که شاید همین دو نکته اخیر باعث شده است تا سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین نشست شورای سیاستگذاری این هفته اعلام کند که هفته کتاب با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار خواهد شد.

دفاع از کتاب

وزیر ارشاد همچنین دفاع جانانه‌ای از نقش کتاب داشته و گفته است که کتاب به‌عنوان تاثیرگذارترین رسانه بین تمامی رسانه‌ها همچنان خودنمایی می‌کند.

او در ادامه سخنانش به هدف گذاری‌های هفته کتاب پرداخته و اشاره کرده است که هدف از برگزاری هفته کتاب صرفا برپایی مراسمی بر حسب تکلیف نیست ، بلکه قصد ما از برگزاری چنین جشنی، ‌هم‌اندیشی با همه ناشران، نویسندگان و صاحب‌نظران است تا بتوانیم کار ارزشمندتری را انجام دهیم. اگر این هدف را در نظر داشته باشیم، آن هنگام شاید ترافیک بالای اهدای جوایز مرتبط با کتاب در این هفته کمی قابل توجیه باشد.

به هر حال جوایز کتاب یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی است که هم ناشران، نویسندگان و هم صاحب نظران هریک به فراخور حال در آن نقش دارند.

نسل سومی‌ها در برگزیدگان کتاب دفاع مقدس

سیزدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس که امسال البته استثنائا به شکل دو سالانه خواهد بود، یکی از همین جوایز است که به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس و با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزیدگان خودش را روز 24 آبان احتمالا به سنت همیشگی‌اش یعنی با حضور رئیس‌جمهور معرفی خواهد کرد.

در این دوره دکتر محمدرضا سنگری همچنان دبیری را به عهده دارد. او درباره جزئیات این جایزه به جام‌جم می‌گوید: 863 عنوان کتاب در سال‌های 87 و 88 در شاخه‌های 15گانه ادبیات دفاع مقدس تألیف شده است و 65 داور طی مدت 2 ماه و نیم این آثار را مورد بررسی و داوری دقیق قرار دادند.

او با تاکید براین که در اکثر حوزه‌ها و شاخه‌ها برگزیده وجود دارد و عدد برگزیدگان هم 62 اثر است، مهم‌ترین ویژگی این دوره را حضور چشمگیر نسل سوم نویسندگان و شاعران انقلاب اسلامی می‌داند که به اعتقاد او به مراتب از پیشکسوتان موفق‌تر عمل کرده‌اند.

کتاب سال دانش‌آموزی و دانشجویی

اما دانشگاهیان و به‌طور کل نظام تعلیم و تربیت کشور هم سهم عمده‌ای در اهدای این جوایز دارند و در این هفته شاهد برگزاری 2جایزه با نام‌های «کتاب سال دانشجویی» و «کتاب سال دانش‌آموزی» خواهیم بود.

براساس اعلام دبیرخانه جایزه کتاب سال دانشجویی 463 اثر در 6 گروه اصلی و بخش ویژه (کار و همت مضاعف) به دبیرخانه این جایزه رسیده است که کار داوری هم در مراحل پایانی قرار دارد. کتاب سال دانش‌آموزی اما بیشتر در قالب تجلیل از دانش‌آموزان مولف آن هم به صورت منطقه‌ای قرار است برپا شود.

سهم رسانه‌ای‌ها از هفته کتاب

از سوی دیگر رسانه‌ای‌ها هم در هفته کتاب سهم ویژه‌ای دارند که در قالب 2 جایزه و جشنواره تجلی یافته است؛ نخست هفتمین دوره جشنواره نقد کتاب است که این جشنواره به بررسی و داوری مقاله‌ و نقدهای کتاب که در نشریات مکتوب و رسانه‌‌های دیجیتال منتشر شده‌اند، می‌پردازد. علی اوجبی، دبیر این جایزه است و به گفته او در این دوره برای نخستین بار، آثار منتشر شده در نشریات الکترونیک و سایت‌های معتبر ادبی نیز مورد داوری و ارزیابی قرار می‌گیرند.این جایزه هم همزمان با هفته کتاب توسط خانه کتاب اهدا می‌شود. جشنواره کتاب و رسانه برتر هم جایزه دیگری است که امسال نهمین دوره برپایی‌اش را تجربه می‌کند و در روز 30آبان برگزیدگانش را از میان اهالی رسانه و بویژه خبرنگاران تخصصی حوزه کتاب معرفی خواهد کرد.

جایزه‌های‌کتاب سال مساجد ، کتاب سال قرآنی، کتاب سال کار و ،... را هم می توان به جوایز بالا اضافه کرد.

قربانی‌ای به نام جلال آل‌احمد

اما این ترافیک و حجم بالای کار در وزارت ارشاد در کنار همه نتایج مثبتی که احتمالا به همراه خواهد داشت، باعث یک فراموشی هم شده است و مسوولان این وزارتخانه گویا از خیر معرفی و انتصاب دبیر جوایز کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جایزه کتاب جلال آل‌احمد، جایزه کتاب فصل و... گذشته‌اند. در حالی که تنها کمتر از 3 هفته تا برگزاری گران‌ترین جایزه ادبی کشور یعنی جلال آل‌احمد باقی مانده است، این جایزه هنوز دبیر هم ندارد، آن هم جایزه‌ای که با اهدای 110 سکه به برگزیده خود قرار است جایگزین کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در رشته ادبیات داستانی باشد.

البته از راهروهای وزارت ارشاد پیش از این خبرهایی مبنی بر برگزار نشدن این جایزه شنیده می‌شد ولی با اعلام فراخوان و یکی دو مصاحبه که مدیرعامل خانه کتاب انجام داد، تا حدودی این شایعه در ماه‌های گذشته فروکش کرد؛ اما به نظر می‌رسد ترافیک بالای جوایز مرتبط با کتاب در چند روز آینده، یک قربانی هم داشته باشد؛ قربانی‌ای به نام «جلال آل‌احمد» و جایزه‌اش!

افزایش صد در صدی اعتبارات استانی در هفته کتاب

بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشایش سومین نمایشگاه کتاب‌های دانشگاهی گفت: در این دوره از برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، ‌اعتبارات استانی برای این رویداد فرهنگی افزایش صددرصدی داشته است. دری در این همایش که با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل ‌رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار شد، افزود: این نمایشگاه با حمایت و همکاری معاونت امور فرهنگی آغازگر برنامه‌های هفته کتاب جمهوری اسلامی در دوره هجدهم است.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد تصریح کرد: سیاست‌های کلان حوزه نشر باید به سمت تقویت تالیف برود. وی افزود: نکته مهم برای ناشران این است که عرصه تولید فکر و اندیشه به خوبی حمایت شود، یعنی ظرف بیانی خوبی ایجاد شود. وی با اشاره به مساله روزآمد کردن کتاب‌های دانشگاهی گفت: در کشور ما همواره نشر جلوتر از کتابخانه بوده و به همین شکل کتاب‌های ناشران روزآمد شده است.

سینا علی محمدی ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها