انجام آزمایش ایدز به آغاز زندگی مطمئن کمک می‌کند

بحث بر سر اجباری شدن آزمایش ایدز قبل از ازدواج

با نزدیک شدن به هفته ازدواج (17تا‌ 24 آبان ماه) پیشنهادها و برنامه‌هایی به همین مناسبت مطرح می‌شود که قابل تامل است، از جمله پیشنهاد عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای اجباری شدن آزمایش‌های ایدز و هپاتیت قبل از ازدواج. هرچند که مطرح شدن این بحث، پیشنهاد جدیدی محسوب نمی‌شود؛ اما بررسی مجدد آن با توجه به افزایش مبتلایان به ویروس اچ.آی.وی در کشور چالش‌هایی دارد.
کد خبر: ۳۶۳۰۸۵

در حال‌ حاضر انجام آزمون‌های تشخیصی برای تالاسمی و اعتیاد به موادمخدر برای ازدواج ضروری است و زوج‌های جوان باید قبل از ازدواج، نتیجه این آزمایش‌ها را به دفتر ثبت ازدواج ارائه دهند؛ اما انجام آزمایش تشخیص ایدز برای ازدواج اجباری نیست.

آمارهای رسمی تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور را بیش از 20 هزار نفر اعلام می‌کند؛ اما از آنجا که آمارهای جهانی نشان می‌دهد آمارهای واقعی مبتلایان به ایدز در کشورها باید 4 برابر آمارهای شناسایی ارزیابی شوند، بنابراین بیش از 80 هزار فرد مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد.

انوشیروان محسنی بندپی، عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با اشاره به افزایش مبتلایان به بیماری ایدز در کشور اعلام کرده است: انجام آزمایش بیماری‌هایی نظیر ایدز و هپاتیت که افراد از بیان آنها ممانعت می‌کنند، هم به پیشگیری از شیوع این بیماری‌ها کمک می‌کند و هم سبب تداوم بنیان خانواده می‌شود.

او در گفت‌وگو با ایسنا ادامه می‌دهد: این کار بسیار مطلوب است؛ چرا که متاسفانه در حال حاضر این بیماری‌ها در حال افزایش است و برخی از حاملان، خودپوشانی در گفتن این بیماری‌ها دارند، لذا انجام این آزمایش‌ها پیش از ازدواج هم جنبه پیشگیری دارد و هم طرفین از ایمن بودن همدیگر، اطلاع کامل پیدا می‌کنند.به گفته نماینده نوشهر و چالوس، انجام آزمایش‌های ایدز و هپاتیت پیش از ازدواج هم به ارتقای دانش آحاد جامعه کمک می‌کند و هم این‌که طرفین با یک اطمینان خاطر و آسودگی و اعتماد بیشتری به زندگی دائمی خود تن می‌دهند که این امر می‌تواند در تداوم و تقویت بنیان خانواده نقش اساسی داشته باشد، ضمن این‌که انجام این آزمایش‌ها نشان می‌دهد هر دوی اینها در مدتی که ازدواج نکرده بودند، در مرحله امن و پاک و عاری از ناهنجاری‌های اخلاقی زندگی کرده‌اند.

اما بحث ضروری شدن آزمایش پیش از ازدواج ایدز یا هپاتیت علاوه بر موافقانی مانند این نماینده مجلس، مخالفانی هم دارد.دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از جمله کسانی است که انجام این آزمایش تا قبل از ازدواج را ضروری نمی‌بیند. او به «جام‌جم» می‌گوید: اجباری بودن این آزمایش در کشورهایی صورت می‌گیرد که تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در جمعیت در سن باروری آنها به 5 درصد رسیده باشد؛ در حالی که تعداد مبتلایان این بیماری در کشور ما هنوز کمتر از یک درصد جمعیت در سن باروری است.

گویا ادامه می‌دهد: از طرفی ممکن است نتیجه آزمایش ایدز فردی منفی باشد؛ اما فرد در دوره پنهان بیماری باشد.

درواقع از زمانی که ویروس وارد بدن فرد می‌شود تا هنگامی که نتیجه آزمون مثبت شود، فاصله وجود دارد، ممکن است این فاصله حتی به سال هم برسد. به این مرحله، مرحله پنجره می‌‌گویند. در مرحله پنجره، فرد آلوده و آلوده‌‌کننده است؛ ولی نتیجه آزمایش او به‌ طور کاذب منفی می‌‌شود. بنابراین داشتن یک تست منفی به معنای آلوده نبودن به ویروس HIV نیست.براین اساس، رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت معتقد است؛ اجباری شدن آزمایش ایدز پیش از ازدواج، نه مقرون به‌صرفه است و نه اعتبار و ارزش علمی دارد؛ اما زوج‌هایی که تمایل به این کار دارند، می‌توانند با مراجعه به مراکز مشاوره پیش از ازدواج، درخواست کنند که چنین آزمایشی انجام دهند.

آزمایش اعتبار دارد؟

منتقدان اجباری شدن آزمایش ایدز پیش از ازدواج معتقدند؛ هرچند که آگاهی از میزان سلامت زوجین جایگاه ویژه‌ای دارد؛ اما اجباری شدن آزمایشات HIV مثبت در این امر توصیه نمی‌شود. دکتر حمید عمادی کوچک، متخصص بیماری‌های عفونی در همین خصوص معتقد است که انجام این آزمایش اگر به صورت داوطلبانه و قبل از ازدواج صورت گیرد، بهتر است تا زوجین با رضایت و تفاهم کامل برای انجام این تست اقدام کنند؛ زیرا با اجباری شدن آن، بسیاری از راه‌های نادرست تقلب و دخالت در نتیجه آزمایش و واکنش‌هایی از این قبیل را به دنبال خواهد داشت.به گفته او، انجام تست اعتیاد خود نمونه‌ای از این آزمایشات اجباری است که در آن افراد زیادی با انجام روش‌های غیراخلاقی و تقلب در نتیجه آزمایش، تغییراتی ایجاد می‌کنند و با شروع زندگی مشترک و پس از چند سال اعتیاد آنها آشکار می‌شود.

چه باید کرد؟

کنار هم گذاشتن نظرات موافقان و مخالفان این بحث به اینجا می‌رسد که اجباری شدن این آزمایش برای خاطرجمعی زوجین می‌تواند راه‌حل خوبی باشد؛ اما مهم‌تر از این کار، آگاهی دادن به جوانان است.

هرچند که نایب رئیس کمیسیون بهداشت معتقد است؛ آموزش را وقتی تاثیرگذار می‌دانیم که منجر به تغییر رفتار در افراد شود، لذا بعید می‌دانیم کسی آنقدر توانمند باشد که بتواند با یک یا 2 ساعت آموزش، تغییر رفتار را در افراد ایجاد کند. اما دکتر عمادی، متخصص بیماری‌های عفونی در این خصوص به ایسنا می‌گوید: اگر فردی قبل از ازدواج، رفتارهای پرخطری چون استفاده از سرنگ مشترک در تزریق یا داشتن شریک جنسی متعدد باشد، ممکن است به بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت مبتلا شده باشد و درصد بسیار کمی از افراد بر اثر نیش پشه یا رعایت نکردن نکات بهداشتی در دندانپزشکی به این قبیل بیماری‌ها مبتلا می‌شوند. بنابراین داشتن آگاهی و کسب دانش در این زمینه برای همه ضروری بوده و در به‌کارگیری آن در امر ازدواج، امری مهم‌تر تلقی می‌شود.

به گفته او، بهتر است این آزمایش قبل از ازدواج برای اطمینان از سلامتی و به صورت داوطلبانه انجام گیرد. در ازدواج نیز با افزایش آگاهی و شناخت افراد یا انجام آزمایش با رضایت طرفین می‌توان از وجود این بیماری در فرد آگاه شد.

مستوره برادران نصیری / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها