از دیشب بچه‌ها دوباره با داستان‌های شیرین «شب بخیر کوچولو» به خواب ناز فرو رفتند؛ برنامه‌ای که 5 سال پیش پخش‌اش برای مدتی متوقف شده بود، از دیشب دوباره در شبکه رادیویی ایران جوان متولد ‌شد. روز گذشته محمدحسین صوفی، معاون صدای سازمان صداوسیما و تعدادی از همکارانش گردهم آمدند تا کیک تولد شب بخیر کوچولو را ببرند و پخش دوباره آن را به بچه‌ها نوید دهند. در مراسم احیای برنامه شب بخیر کوچولو مریم نشیبا، مجری قصه‌گوی این برنامه از خاطراتش گفت. او از این که در طول 15 سال اجرای این برنامه توانسته بود دل بچه‌ها را شاد کند، خوشحال به نظر می‌رسید. در این مراسم یکی از قصه‌های «شب بخیر کوچولو» به صورت نمادین ضبط شد.
کد خبر: ۳۶۲۴۵۳

پخش دوباره برنامه در جهت پاسخ به نیازهای مردم

صوفی، معاون صدا در این مراسم از تولد دوباره برنامه شب بخیر کوچولو، اظهار خوشحالی کرد و گفت: امروز می‌تواند یک روز فراموش‌نشدنی باشد. خوشحال هستیم که امروز در دوران دیگری از فعالیت‌های رسانه‌ ملی در پاسخ به نیازها و مطالبات اقشار مختلف مردم بویژه مخاطبان اصلی برنامه از اول آبان 89 شاهد تولید و پخش برنامه شب‌ بخیر کوچولو هستیم. وی از شب بخیر کوچولو به عنوان یک برنامه جذاب و پرمخاطب یاد کرد و علت توقف آن را ضرورت‌های رسانه‌ای برشمرد. صوفی با اشاره به سابقه دیرینه ایران در شعر و ادب و داستان‌های کهن ادامه داد:‌ باید در زمان‌های مختلف به زبان‌های گوناگون نسبت به انعکاس و انتشار این آثار و نشانه‌های فرهنگی برای همگان اقدام شود.

رمز ماندگاری در نوآوری است

معاون صدا با اشاره به لزوم اقدامات رسانه‌ای برای انتقال نشانه‌های فرهنگی یادآور شد: شاهنامه فردوسی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و غنی‌ترین متون ادبیات داستانی ماست که توسط قصه‌گویان خوش‌ذوق گفته شده و بیان توانمندی‌ها و اقتدار ملت ایران است که همچنان رواج دارد.

وی با بیان این که یکی از راه‌های ترویج داستان، قصه‌گویی توسط رسانه است، اظهار کرد: از بهترین شیوه‌های قصه‌گویی شیوه‌ای بود که توسط یک تیم خوش‌قریحه در برنامه شب‌ بخیر کوچولو انجام شد.

صوفی برنامه‌سازان را تشویق کرد که با توجه به شرایط روز اقدام کنند و ادامه داد: نوآوری و ابتکار در تولید خلاقیت باید وجود داشته باشد، چون در یک رقابت سخت رسانه‌ای هستیم و مخاطب آنچه را که زیباتر است، انتخاب می‌کند. بنابراین نوآوری در شکل، متن و محتوا، رمز ماندگاری آن است.

وی با اشاره به محتوای ارزشمند داستان‌های معاصر تاکید کرد: درست است که ما سابقه کهن در قصه‌گویی و قصه‌های جاودان داریم؛ اما در طول 30 سال گذشته و در دوران انقلاب اسلامی، قصه‌های زیادی توسط ایرانیان خلق شد و اشعار زیادی به خاطر عظمت این ملت سروده شد.

معاون صدا ادامه داد: یکی از وظایف قصه‌گویان این است که این عزت و افتخار را با زبان هنری به کودکانی بگویند تا بیان‌کننده عظمت و اقتدار این ملت باشد. این امر یکی از رسالت‌های ماندگار برنامه‌سازان ماست.

هیچ صدایی جایگزین خانم نشیبا نمی‌شود

افشین اعلا، یکی از نخستین سردبیران شب‌ بخیر کوچولو نیز در این مراسم درباره تاثیرگذار بودن این برنامه صحبت کرد و گفت: باید بچه‌ها را در جاده‌ای قرار دهیم که به مسیر درست بروند. برای بچه‌های نسل امروز که با خطرات گوناگونی روبه‌رو هستند، بیش از گذشته نیازمند بهره‌گیری از چنین تمهیداتی هستیم.

این سردبیر رادیویی با بیان این که اولین کار تهیه‌کنندگی‌اش را با برنامه شب ‌بخیر کوچولو آغاز کرده، اظهار کرد: شب بخیر کوچولو، برنامه خیلی ساده‌ای بود؛ اما فضایی که خلق می‌کرد، خاطره‌ای را آفرید که هرگز شبیه آن را در رادیو و جای دیگری تجربه نکردیم.

اعلا، نقطه قوت اصلی برنامه را اجرای مریم نشیبا خواند و افزود: هیچ صدایی جایگزین صدای خانم نشیبا نخواهد شد و امیدوارم شاهد درخشش بیش از پیش این برنامه باشیم.

خانواده‌ها باید به قصه‌گویی حساس شوند

مصطفی رحماندوست، شاعر شب ‌بخیر کوچولو نیز در این مراسم به ذکر خاطراتی درباره این برنامه پرداخت.

وی با اشاره به تاثیرات قصه‌گویی در رادیو و تلویزیون گفت:‌ اوایل انقلاب، من مدیر برنامه‌های کودک رادیو و تلویزیون بودم و از همان زمان به قصه‌گویی فکر می‌کردم، چون این کار منجر به دو اتفاق عمده می‌شود؛ یکی ایجاد عادت مطالعه و دیگر ارتباط عاطفی بین خانواد‌ه‌هاست. مصطفی رحماندوست ادامه داد: مهم نیست کسی شب بخیر کوچولو را گوش دهد. مهم این است که خانواده‌ها به قصه‌گویی حساس شوند و بخواهند این مساله هر شب ادامه داشته باشد.

نشیبا: تصویر ذهنی بچه‌ها را بر هم نزدم

مریم نشیبا، محوری‌ترین هنرمند برنامه شب بخیر کوچولو است. شنوندگان این برنامه به صدای مهربان او عادت کرده‌اند و نمی‌توانند شب بخیر کوچولو را بدون او تصور کنند.

نشیبا در مراسم جشن تولد برنامه‌اش از معاون صدا بابت راه‌اندازی دوباره برنامه سپاسگزاری کرد و گفت: چیزی که هم‌ردیف قصه بسیار موثر است، موسیقی برنامه است. ابتدا یک گروه کر قرار بود این کار را انجام دهد؛ ولی در ادامه از یک کودک استفاده شد. شهرت این برنامه هم مدیون همه عوامل است.

وی ادامه داد: این اواخر دوباره از من خواسته شد شب‌ بخیر کوچولو را تصویری اجرا کنم؛ اما من نپذیرفتم و اجازه دادم بچه‌ها با همان تصویر ذهنی‌شان به من گوش دهند.

در حاشیه جلسه

*‌ ‌مریم نشیبا، گوینده‌ شب بخیر کوچولو تاکید کرد: من اعتقاد دارم حتی اگر یک بچه به کمک شب بخیر کوچولو به خواب راحتی فرو رود، من به خواسته‌ام رسیده‌ام.

*‌ مهدی سریریان، اولین تهیه‌کننده شب بخیر کوچولو با انتقاد از قطع این برنامه در سال 84 گفت: هنوز هم این ابهام وجود دارد که چرا این برنامه قطع شد.

*‌ حمید شیخ‌محمدی، مدیر رادیو ایران از تغییرات در جدول برنامه‌های شبکه ایران خبر داد و گفت: این تغییرات از شنبه اول آبان با شروع مجدد «شب بخیر کوچولو» آغاز می‌شود. وی از مدیران رادیو ایران برای اعمال این تغییرات تشکر کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها