نزدیک به 70 درصد ساختمان های تهران و دیگر شهرهای کشور در برابر زلزله نامقاومند و تخریب و بازسازی مجدد این ساختمان ها نه تنها بسیار پرهزینه است که نبود استانداردهای مطلوب برای این
کد خبر: ۳۶۰۶۴
حجم عظیم از ساختمان ها و بناها خود مقوله دیگری است.
در چنین شرایطی آشنایی با طرحهایی چون طرح اتاقک ضدزلزله که بر افزایش ضریب ایمنی و حفظ جان ساکنان ساختمان های کنونی تاکید دارد می تواند راهکار اجرایی ، مناسب ، کم هزینه و عملیاتی باشد؛ هر چند لزوم تدوین استانداردی جامع و متناسب با شرایط اقلیمی و زمین شناختی برای شهرهای مختلف ایران همواره محسوس است.

اتاقک ضد زلزله چیست؛

فرزاد سلیمی ایذه ای ، طراح اتاقک ضدزلزله با اشاره به ابتکاری بودن این طرح در دنیا می گوید: این اتاقک با استفاده از فضاهای کوچک خود ساختمان یا آپارتمان ساخته می شود و به عنوان یک نقطه امن براحتی قابل دسترسی است.
مالک ساختمان ، به تناسب وسعت و توان مالی می تواند از چند اتاقک نیز استفاده کند. از آنجا که بیشتر آپارتمان های بلوک ، طبقات و نقشه مشابه دارند، بنابراین این اتاقک های ضد زلزله در هر طبقه و در دیگر طبقات به شکل ستونی و روی هم قرار می گیرند که در این صورت ضریب ایمنی چند برابر می شود و کارایی مناسبی در برابر خطراتی چون زلزله ایفا می کند.

اتاقک ضد زلزله را چگونه بسازیم؛

این اتاقک را می توان بسیار آسان و سریع و بدون تخریب ساختمان و حتی بدون قابل تشخیص بودن به صورت (مخفی) و با هزینه کم و ارزان اجرا کرد. برآورد هزینه هر اتاقک به طور متوسط 400 هزار تومان است.

wall2

سلیمی در این ارتباط اظهار می دارد: مساحت ایده آل برای اتاقک 4 یا 12 مترمربع است که این فضا را براحتی می توان در راهروها، انباری ها، دالان ها و پستوهای هر ساختمانی اعم از مسکونی یا اداری و تجاری در نظر گرفت که پس از مقاوم و مجهز شدن آن به اسکلت ضد زلزله ، تغییری در نحوه استفاده از آن فضا ایجاد نخواهد کرد.
وی می افزاید: این فضا با تیرآهن های قوی امن و با نازک کاری و گچبری ها پوشانیده می شود، بطوری که نمای اتاقک ، با نمای داخلی هماهنگ خواهد شد.
سقف و کف و حداقل 2 ضلع دیواره این اتاقک نیز با ورق آهن پوشیده می شود تا از ریزش خاک و آجر به اتاقک جلوگیری کنند.
گفتنی است یک کمد ضروری شامل انواع کنسرو، آب و مایعات ، چراغ قوه ، شمع و کبریت ، بیسکویت ، نان سوخاری ، رادیو کوچک ، ماسک بینی و... در دیواره این اتاقک تعبیه می شود؛ به علاوه در فضاهای خالی دیوار وسایلی چون پتوی کوچک ، کپسول اکسیژن کوچک ، فرستنده ارسال علائم کمک (S.O.S) جعبه کمکهای اولیه ، کپسول آتش نشانی و دیلمی برای ایجاد روزنه هوا یا راه نجات جاسازی می شود.
دستگیره هایی نیز به اسکلت فولادی متصلند تاهنگام وقوع زلزله ، ساکنان به وسیله گرفتن آنها به حفظ تعادل خود کمک کنند.

نجات باوجود تخریب کامل ساختمان

گفته می شود احتمال زنده ماندن پناه گرفتگان دراتاقک حتی با تخریب کلی آپارتمان و ساختمان ، بیش از 80 درصد است در حقیقت این اتاقک مانند یک گاوصندوق حیاتی عمل می کند.
اجرای این طرح به تخصص خاصی نیاز ندارد و تنها با نظارت کارشناسان آموزش دیده بسهولت قابل اجراست. به علاوه باتوجه به این که اتاقک کوچک است (حداکثر 2 در2)مصالح کمی برای ساخت آن لازم است و کم هزینه خواهد بود. بخصوص اگر با حمایت و یارانه دولتی همراه باشد.
این طرح ، برای عموم ساختمان های شهری و روستایی ساخته شده یا در حال ساخت که در برابر زلزله مقاوم نیستند، قابل اجرا است و نیازی به تخریب و کنده کاری بخشهایی از ساختمان ندارد.
نکته قابل توجه آن که حتی باوجود نبود فرصت فرار و یا شرایط بد جوی ، نه تنها پناه گرفتن در اتاقک امنیت جان ساکنان را تا اندازه زیادی افزایش می دهد بلکه اتاقک با ایجاد فضای خالی به شعاع 3 متر در اطراف خود، از ریزش آوار به شکل پرس و خفه کننده جلوگیری و پس از زلزله نیز به علت ایجاد یک برآمدگی ، همچون پرچمی امدادگران را برای تعیین محل محبوس شدگان راهنمایی می کند.

گزارش: پونه شیرازی
shirazi@jamejamdaily.net

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها