در ماه‌های اخیر این چندمین‌بار است که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شکل‌های مختلف نسبت به شیوع ایدز از طریق رفتارهای جنسی پرخطر هشدار می‌دهد؛ هشداری که سند و مدرکش خوداظهاری افراد خیابانی است و بررسی‌های وزارت بهداشت که نشان داده 50 درصد از این افراد مبتلا به ایدز هستند. دکتر مرضیه وحیددستجردی در حاشیه نشستی با مدیر اجرایی برنامه مشترک سازمان ملل متحد، بار دیگر در زمینه ایدز هشدار داده و به خبرگزاری‌ها اعلام کرده است: در حال حاضر 7 درصد از مبتلایان به ایدز را افراد در معرض خطر مسائل اخلاقی و رفتاری تشکیل می‌دهند، اما با افزایش رفتارهای پرخطر در آینده ممکن است با آتشفشانی از بیماری ایدز در کشور روبه‌رو شویم؛ بنابراین لازم است در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم به مردم صورت گیرد.صحبت‌های وزیر به جمله‌ای ختم می‌شود که ظاهرا همه مشکلات کنترل و پیشگیری از این بیماری در کشور ما با مانعی به همین عنوان یعنی نبود اطلاع‌رسانی عمومی در این خصوص، روبه‌رو شده است.
کد خبر: ۳۵۹۸۱۲

دکتر مینو محرز، متخصص در زمینه بیماری ایدز و رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران، با تایید وجود این مانع در ایران به «جام‌جم» می‌گوید: متاسفانه وقتی آموزش دقیق و شفاف در زمینه راه انتقال جنسی وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم از انتقال ویروس اچ.آی.وی پیشگیری کنیم.

او به هشدار وزیر بهداشت نسبت به گسترش این ویروس در میان افراد خیابانی اشاره و اظهار می‌کند: اعلام چنین موضوعی از سوی وزیر بهداشت با تلاش‌های این وزارتخانه در خصوص جلب اعتماد افراد خیابانی و خوداظهاری آنها صورت گرفته که از این جهت کار وزارت بهداشت قابل تحسین است.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران کنترل راه‌های جنسی انتقال ایدز در کشور را نیازمند حضور بخش‌های مختلف می‌داند و معتقد است: بیان مطالبی مبنی بر این‌که نیروی انتظامی می‌تواند در یک هفته زنان خیابانی را جمع‌آوری کند، راه‌حل این مشکل نیست و متاسفانه بنابه دلایلی این افراد در حال حاضر در جامعه وجود دارند.

او نسبت به آموزش زنان خیابانی و جلب اعتماد آنها برای تحت آموزش قرار دادن تاکید می‌کند و می‌گوید: برخورد قهری با آنها در حالی که به گفته وزیر بهداشت نیمی از آنها مبتلا به ایدز هستند، جوابگو نخواهد بود.

محرز سکوت در خصوص آموزش همگانی برای کنترل راه‌های جنسی انتقال ایدز در ایران را مشکل‌ساز می‌داند و معتقد است: والدین در این خصوص با فرزندانشان صحبت نمی‌کنند، مدارس به توزیع جزوه‌های پیشگیری از ایدز بسنده می‌کنند، از رسانه‌ها هیچ صحبتی از استفاده از کاندوم و روش‌های پیشگیری نمی‌شود، پس نوجوانان و جوانان باید چگونه از این مسائل آگاه شوند؟

به گفته او، توجیه سیاستگذاران، توجه به هشدار‌های وزارت بهداشت و اطلاع‌رسانی شفاف در خصوص کنترل راه‌های انتقال این ویروس می‌تواند راهگشا باشد.

کاهش ایدز در میان معتادان

سابقه فعالیت‌های وزارت بهداشت در خصوص کنترل ایدز در معتادان تزریقی نشان می‌دهد که در صورت همکاری‌های بین‌بخشی با این وزارتخانه حتی امکان کنترل راه جنسی انتقال این بیماری نیز ممکن است.وزیر بهداشت با اشاره به موفقیت‌های ایران در زمینه کنترل و کاهش ایدز در میان معتادان زندانی، اعلام می‌کند: با اقدامات انجام شده شیوع بیماری ایدز در معتادان تزریقی زندانی از 8/3 به 4/1 درصد کاهش یافته است که این رقم قابلیت کاهش به صفر را نیز دارد.

دکتر مرضیه وحید دستجردی در ارتباط با اقدامات انجام شده برای کاهش شیوع ایدز در خارج از زندان‌ها نیز به ایسنا می‌گوید: در این زمینه کلینیک‌های رفتاری گذری و کلینیک‌های مثلثی راه‌اندازی شده است که این کلینیک‌ها در حال توسعه هستند. در مجموع برنامه آینده وزارت بهداشت برای مبارزه با ایدز، تمرکز این کلینیک‌ها در مناطق پرخطر است.

وزیر بهداشت مرکز اصلی درمان ایدز را در تهران و بیمارستان امام خمینی (ره) عنوان و اظهار می‌کند: در مراکز اغلب استان‌های کشور نیز مرکز درمانی بیماری‌های عفونی بویژه HIV ‌/‌ ایدز وجود دارد که بیماران از طریق کلینیک‌های رفتاری شناسایی و به این مراکز درمانی معرفی می‌شوند.

به گفته او، به رغم آن که تاسیس کلینیک‌های متادون تراپی میزان کنترل ایدز در زندانیان و معتادان با موفقیت همراه بوده، اما برای موج‌های بعدی این بیماری از طریق مسائل اخلاقی و رفتاری و رفتارهای جنسی، نگرانی‌هایی وجود دارد. بنابراین به خانواده‌ها و جوانان توصیه می‌شود که این موضوع را جدی بگیرند.

در این زمینه وزارت بهداشت نیز سعی در گسترش کلینیک‌های مشاوره رفتاری دارد. همچنین لازم است رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها اقدامات لازم را انجام دهند تا از اپیدمی آینده این بیماری جلوگیری شود.

آمار غیررسمی تعداد مبتلایان، بیش از 80 هزار نفر

براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی، تا تاریخ اول تیرماه 89 مجموعا 21 هزار و 435 نفر مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده‌اند که 6/92 درصد آنان را مردان و 4/7 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.براساس این گزارش، تاکنون 2431 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و 3763 نفر از افراد مبتلا فوت کرده‌اند. 6/46 درصد از مبتلایان به HIV در زمان ابتلا در گروه سنی 34ـ 25 سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در میان گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

این گزارش حاکی است: علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (9/69 درصد)، رابطه جنسی (1/9 درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های خونی (1/1درصد) و انتقال از مادر به کودک (6/0 درصد) بوده است. راه انتقال در 3/19 درصد از این گروه نامشخص مانده است. اگرچه به گفته کارشناسان این حوزه معمولا درصد بالایی از راه‌های نامشخص ابتلا، به راه‌های جنسی برمی‌گردد.

به گفته وزیر بهداشت آمارهای جهانی مبنی بر آن است که آمارهای واقعی مبتلایان به ایدز در کشورها باید 4 برابر آمارهای شناسایی، ارزیابی شوند. با این حساب، بیش از 80 هزار فرد مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد که در این میان یک چهارم آنها شناسایی شده‌اند. البته این میزان نسبت به آمار دنیا، آمار بالایی نیست، اما نسبت به فرهنگ کشور باید آن را بالا و هشداردهنده دانست.

مستوره برادران نصیری / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها