زمین که لرزید، وحشت بی پناهی خیز برداشت ، اوج گرفت ، روانه هوا شد و بالا رفت. زمین که لرزید، هم پدر را با خود برد، هم مادر را. حالا ثانیه ها بی قرارند.تو کمی پیر شده ای ، نه کمی که خیلی...
کد خبر: ۳۵۷۴۲
بی پناهی بر صورتت نشسته است. زمین که لرزید، سقف از نیمه شکست و پایین ریخت. آخرین ناله در گلویت گیر افتاد. با همان ناله در گوشه اتاق کز کرده بودی.
حال و روزی داشتی ، که نگو... حالا تو ایستاده ای آنجا، روبه روی چادرهایی که برایتان علم کرده اند. بی کس و تنها. خیره به ویرانه ای که روزگاری خانه تان بوده. چه می کنی بچه جان ، با این تنهایی ناگزیر؛ نامت چیست ؛ پی چه می گردی 8 ساله بی پناه؛ پی مادر،پدر و حتی یک نام آشنا ؛ اشک گوشه چشمانش جمع شده است . از روزی که زلزله آمده به لکنت افتاده ، با بهتی که مجال حرف زدن را از او باز گرفته است.
امدادگران بر او نامی گذاشته اند: سروش. این نام به صورت آفتاب سوخته اش نمی خورد، اما امدادگران می گویند: همان روزی که او را یافتیم ، زندگان بیشتری از دل آوارها بیرون کشیدیم. با این همه او تنهاست.
در میان کسانی که به ستادهای تعیین هویت زندگان مراجعه می کنند، هیچ کس آشنای سروش نیست. سروش مانده و تنهایی. او را در حالی یافته اند که گوشه اتاق کز کرده و چشم دوخته به جنازه پدر، مادر و خواهرش . سروش بی کس و کار به گفته مسوولان سازمان بهزیستی استان کرمان جزو رقم قطعی 150 کودکی است که تاکنون مشخص شده ، در زلزله کس و کاری برایشان باقی نمانده است.
سروش و آن 150 بچه را سپرده اند به مسوولان بهزیستی که تا پیدا شدن کس و کارشان از آنها محافظت کنند؛ اگر کس و کاری مانده باشد به روی خاک! این در حالی است که به گفته همین مسوولان اگر هیچ کدام از اعضای خانواده آنها پیدا نشد، می توان به اشکال مختلف تحت حمایتشان قرار داد.
روشها به گفته این عده چندان پیچیده نیستند. یکی از این روشها استفاده از قوانین فرزندخواندگی است. با این حال ، به نظر می رسد برای تصمیم گیری در این باره اندکی زود باشد، چه آن که هنوز تعداد واقعی این بچه ها مشخص نشده است.
دکتر هادی معتمدی ، مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور می گوید: سازمان بهزیستی ، تاکنون یک هزار و 800 کودک بی سرپرست زلزله زده را در بم شناسایی کرده است. بسیاری از این کودکان در بیمارستان ها بستری هستند و تعدادی نیز در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند.
وی می گوید: وضعیت این کودکان ظرف 5-6 ماه آینده تا خانواده ها شناسایی شوند، مشخص می شود. به اعتقاد دکتر معتمدی ، کودکانی که مجروح نشده اند، یا بهبود یافته اند، به کرمان بازگردانده شده اند.
این اطلاعات در حالی از سوی نشریات چاپ و منتشر می شود که دکتر محمد ستایش ، مدیر کل بهزیستی استان کرمان به عنوان نزدیک ترین مقام اجرایی در ارتباط با مشکلات بچه های زلزله زده ، اطلاعات بیشتری از چند و چون اتفاق در اختیارمان قرار می دهد. وی می گوید: آمار دقیقی نداریم.
تعدادی از این بچه ها که در بیمارستان ها یا کل منطقه از سوی همکاران ما شناسایی شده اند، بالغ بر 1800 نفر می شوند. اینها افرادی هستند که همکاران ما آنها را دیده و یا به آنها برخورده اند. با این حال ، همه این افراد در مراکز ما نیستند.
وی می افزاید: نباید تصور کرد که این تعداد، کاملا بی سرپرست هستند. بافت فامیلی در کنار خانواده های پراولاد، وضعیت خاصی را در منطقه حاکم کرده است. بنابراین بسیاری از این بچه ها در داخل خانواده ها از سوی خویشان خود نگهداری می شوند.
تعداد زیادی از این بچه ها نیز به این سو و آن سو انتقال یافته و تا زمان بازگشتشان نمی توان بدرستی آمار گرفت.
وی درباره تعداد قطعی بچه هایی که در حال حاضر بی کس و کار شناخته شده اند یا تاکنون کسی برای بازپس گرفتن شان به مراکز مراجعه نکرده است ، می گوید: الان 100 تا 110 بچه وجود دارد، که درمراکز سازمان بهزیستی نگهداری می شوند و تاکنون کسی به عنوان یکی از بستگان آنها به این مراکز مراجعه نکرده است.
وی درباره تلاشهای انجام گرفته برای این بچه ها می گوید: ما در حال پالایش فرزندان شناسایی شده هستیم. در مواردی که کاملا مشخص می شود بچه ها پدر و مادر خود را از دست داده اند و هیچ قیمی برای نگهداری آنها وجود ندارد، از مکانیزم فرزندخواندگی استفاده می کنیم و آنها را در اختیار خانواده های مناسب قرار می دهیم.
روش دیگر نیز به این صورت است که آنها را در گروههای چند نفری در مراکز شبه خانواده نگهداری کنیم. در این روش سازمان بهزیستی از طریق همیاری و کمکهای مراکز دولتی یا مردمی به این افراد کمک می کنند. مکانیزم فرزندخواندگی در روشهای عنوان شده از سوی این مقام مسوول به این صورت انجام می گیرد که بچه ها از طریق مراکز بهزیستی تحویل خانواده های متقاضی بچه می شوند.
فرزندخواندگی از نظر کارشناسان مسائل اجتماعی ، به عهده دار شدن سرپرستی بچه ای ناتنی عنوان می شود. در این روش ، خانواده ها به دلایلی چون نداشتن فرزند و بچه دار نشدن سرپرستی کودک دیگری را می پذیرند.
در شرایط کنونی که سازمان های حمایتی به عنوان ناظران فعال در حوزه مسائل اجتماعی مشغول کارند، متقاضیان و داوطلبان فرزندخواندگی با مراجعه به این مراکز در این زمینه اقدام می کنند. در کشور ما این وظیفه به عهده سازمان بهزیستی است.
نظارت بر صلاحیت خانواده های طالب فرزند، بررسی شرایط این خانواده ها به لحاظ سلامت جسمی و روانی و نیز وضعیت اقتصادی مناسب برای نگهداری کودکان ، بخشی از این اختیارات به شمار می آید.
به گفته دکتر ستایش تاکنون درخواست های بسیاری از سوی شخصیت های داخلی و خارجی ، برای نگهداری یا حمایت از این فرزندان ارسال شده است.
وی می گوید: درخواست های فرزندخواندگی اکثرا مردمی بوده است. تمام سعی ما هم این است که سرنوشت روشنی برای این بچه ها تهیه و آماده کنیم. در بحث فرزندخواندگی این بچه ها به خانواده هایی داده می شوند، که صلاحیت لازم را برای نگهداری آنها داشته باشند.
در این حالت ، افراد به گونه ای گزینش می شوند، که تمامی رفتارهای مناسب را رعایت کنند، تلاش ما این است که کمکهای لازم در این باره جهت دار باشد تا به شکلی مناسب نصیب این بچه ها شود.
برای کودکانی هم که از امکانات مناسب در حین نگهداری از سوی فامیل برخوردار نباشند، حمایت های لازم صورت می گیرد. در مواردی هم که اشخاصی به عنوان حامی ، کفالت یا نگهداری بچه ها را به عهده می گیرند، کودکان تحت نظارت حقوقی مالی آن شخص در مراکز شبه خانواده نگهداری خواهند شد.
آنها در چنین شرایطی قطعا با مشکلات تازه ای مواجه می شوند. بررسی و توجه بیشتر به مشکلات این کودکان ، نیازمند همکاری و مساعدت نهادهای حمایتی و ناظر دولتی است.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی ، توجه به نیازهای این کودکان یک کار مهم حساس و ویژه است. آن که تا چندی پیش در کنار خانواده خود می زیسته و اینک بی کسی و کار زیر چادری پناه گرفته ، دستی به یاری می طلبد تا غبار اندوهش را پاک کند. فرزند خواندگی در چنین شرایطی تنها روشی ناگزیر برای قرار دادن کودکان مورد نظر در متن کانون خانواده است.
بسیاری از این کودکان به عنوان بازمانده خانواده هایی که اموال منقول و غیر منقول داشته اند وارثان چنین اموالی به شمار می آیند با توجه به این نکات ، احتمال این که کسانی به قصد سوئ استفاده از این بچه ها و تملک مایملکشان نسبت به فرزند خواندگی شان اقدام کنند از بین می رود. زمین از لرزش خوف آور خود باز ایستاده اما وحشت ادامه دار مانده است.
سروش کوچک ، در بی پناهی سردش به زندگی در زیر چادرهای حمایتی ادامه می دهد. نه لکنتش خوب شده و نه ترسش از میان رفته. شبهای سرد کویر برای این 8 ساله کوچک بی حضور پدر و مادر بسختی می گذرد.

داوود پنهانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها