علائم خارپاشنه را بشناسید

خارپاشنه دردناک و آزاردهنده

این هفته بیمار ما خانمی 54 ساله است که مدت‌هاست از درد پاشنه پای سمت راست شکایت دارد. در طول این مدت از انواع داروهای مسکن استفاده کرده و اگرچه مختصری بهبود را تجربه می‌کند، اما دوباره با قطع دارو درد شدیدتر از قبل برمی‌گردد و از درد زیاد دچار لنگیدن شده است.
کد خبر: ۳۵۷۲۵۹

سوالاتی که پزشک از بیمار می‌پرسد

1ـ آیا بیمار این گونه دردها را در نقاط دیگر بدن دارد؟

2ـ آیا درد بیمار با فعالیت تشدید می‌شود و با استراحت تسکین؟

3ـ آیا قبلا سابقه‌ای از ضربه یا عفونت در این ناحیه وجود داشته است؟

4ـ آیا سابقه‌ای از ورود جسم خارجی به پاشنه پا وجود دارد؟

پزشک چگونه به تشخیص می‌رسد؟

اساسا دردی که به حالت مزمن درمی‌آید، در هر نقطه‌ای از بدن باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. بیمار عنوان می‌کند که مدتهاست در حال مصرف مسکن است و این به خودی خود یعنی علامت خطر، از این رو در برخورد با این بیمار باید قدری محتاط‌تر بود. اولین اقدام، معاینه کامل ناحیه مذکور است. در معاینه پزشک متوجه یک درد کاملا موضعی در پاشنه پا می‌شود که با فشار عمقی دست، درد بیمار تشدید می‌شود. بیمار سابقه‌ای از عفونت و جسم خارجی و ضربه ندارد و طبیعتا گام بعدی گرفتن یک عکس ساده از پای بیمار است که با انجام آن، پزشک متوجه موضوع جالبی می‌شود. خار پاشنه یا HeelSpur تصویری است که به شکل یک خنجر از استخوان پاشنه پا بیرون زده است. علت بروز این هایپرتروفی یا رشد بیش از حد استخوان در پاشنه شناخته نشده است، اما ارث و وزن بیش از حد در خانم‌ها یا آقایان از جمله مهم‌ترین علل محسوب می‌شوند.

گام‌به‌گام تا کاهش مشکلات

1ـ در اولین فرصت به یک مشاور کاهش وزن مراجعه کنید. بهتر است بدانید کاهش حداقل 8 تا 10 کیلو از وزن، حداقل 70 تا 75 درصد از درد پا را کاهش می‌دهد که خود مهم‌ترین نکته درمانی است.

2ـ روش نهایی درمان خار پاشنه با جراحی است که خیلی هم دردسرساز است، چرا که دیده شده افرادی که با جراحی خار را می‌تراشند، باز هم تا مدت‌ها از درد آن ناحیه شکایت دارند.

3ـ یک کفی مناسب و نرم داخل کفشتان که آن هم باید از نوع طبی باشد، قرار دهید.

4ـ کمپرس با یخ در موارد شدید 3 تا 4 بار در روز بسیار کمک‌کننده است و درد را تسکین می‌دهد.

5 ـ کفش مناسب و طبی، کفشی است که به طور کامل قوس کف پا را بپوشاند. از این رو از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند جدا پرهیز کنید.

دکتر شیرین فرجی گودرزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها