در روزی که به نام شعر و ادب در تقویم‌ها ثبت شده است مراسم بزرگداشت و نقد و بررسی مجموعه آثار سید‌علی ‌موسوی گرمارودی در فرهنگسرای انقلاب تهران با حضور جمعی از منتقدان و شاعران برجسته کشور و همچنین علاقه‌مندان به ادبیات معاصر در حالی برگزار شد که نوک پیکان انتقادات گرمارودی در این نشست خطاب به وزارت آموزش و پرورش بود. به گزارش خبرنگار ما، گرمارودی در این نشست بشدت از وزارت آموزش و پرورش به دلیل تحریف برخی شعرهایش و چاپ آن در کتاب‌های درس زبان و ادبیات فارسی مقاطع مختلف تحصیلی انتقاد کرد.
کد خبر: ۳۵۴۷۶۱

البته او این انتقاد را به ناشران کتاب‌هایش هم تعمیم داد و گفت: اقداماتی که بعضی ناشران کتاب‌های من و وزارت آموزش و پرورش در گذشته انجام داده‌اند و هنوز هم آن را ادامه می‌دهند باعث شده است تا من نتوانم پاسخگوی هموطن عزیز بلوچ و اهل سنتی باشم که وقتی این شعر را می‌خواند با خود می‌گوید: «این هم از شاعر آیینی‌شان!»

گرمارودی در بخش دیگری از سخنانش به چهره‌هایی همچون جلال آل‌احمد، طاهره صفارزاده و احمد شاملو هم اشاره کرد و گفت: به دستور و پیشنهاد جلال‌آل احمد به عضویت کانون نویسندگان درآمدم ولی با پیروزی انقلاب متوجه شدم که ما اهل قبله، نیاز به پایگاهی اسلامی برای هنر و ادبیاتمان داریم.

او ادامه داد: با همراهی مرحوم صفارزاده کانون فرهنگی نهضت اسلامی را تاسیس کردیم که بعدها این کانون تبدیل به سازمان حوزه هنری شد.

شاعر خط خون در مورد احمد شاملو هم گفت: من از مولایم علی (ع) آموخته‌ام که عدالت را رعایت کنم و می‌گویم که شاملو شاعر بزرگی بود، هرچند اعتقادات او و رویکرد لائیکش را نمی‌پسندم و قبول ندارم و البته این را هم بگویم که شاملو را بیش از اندازه بزرگ کرده‌اند، همان گونه که به من به دلیل رویکرد مذهبی و اهل قبله بودنم کمتر پرداختند.

شیواترین ترجمه قرآن کریم

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم قرآن کریم نیز در سخنانی به ترجمه قرآن کریم گرمارودی پرداخت و برای آن از تعبیر «شیواترین ترجمه‌ای که در زبان فارسی رخ داده است» استفاده کرد.

محمدکاظم کاظمی هم در سخنانی گرمارودی را از جمله شاعران مطرح و نوپرداز حوزه شعر آیینی و از بنیانگذاران شعر مدرن متعهد و انقلاب معرفی کرد و گفت: «خط خون» برجسته‌ترین شعر گرمارودی است و ما در این شعر نوعی خط‌شکنی شاعر را می‌بینیم که پدیده عاشورا را از دیدی تامل‌برانگیز و اندیشمندانه مورد پرداخت قرار داده است.

بهروز یاسمی هم با اشاره به سخنان گرمارودی و اهمیت جایگاه او در شعر معاصر گفت: متاسفانه جریان شعر روشنفکری به دلیل صبغه مذهبی گرمارودی درباره او سکوت کرده است.

سینا علی‌محمدی ‌‌/‌‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها