غلامحسین محسنی‌اژه‌ای طی حکمی به سمت سخنگویی قوه قضاییه منصوب شد تا به این ترتیب دستگاه عدلیه کشور بعد از نزدیک به 400 روز بی‌سخنگویی، صاحب سخنگویی شود که همزمان دادستان کل کشور نیز هست. دیروز حسن رحیمی، مدیرکل روابط عمومی قوه قضاییه اعلام کرد آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران با صدور حکمی محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور را با حفظ سمت، به عنوان سخنگوی دستگاه قضایی منصوب کرده است.
کد خبر: ۳۵۳۷۸۲

«تعامل مناسب میان جامعه و دستگاه قضایی و پاسخگویی به افکار عمومی» موضوعی بود که به گفته رحیمی، در حکم انتصاب سخنگوی جدید دستگاه قضایی کشور، برجسته شده است. اژه‌ای پنجمین سخنگوی قوه قضاییه محسوب می‌شود که در عین حال عنوان اولین سخنگوی این قوه در دوره ریاست آیت‌الله لاریجانی را به خود اختصاص می‌دهد.

اواخر مرداد ماه سال گذشته بود که در پی پایان یافتن دوره ریاست آیت‌الله شاهرودی، رهبر معظم انقلاب، صادق آملی‌لاریجانی را به عنوان رئیس دستگاه عدلیه برگزید. کمی بعد از آن رئیس قوه قضاییه نیز وزیر اطلاعات برکنار شده در دولت نهم را به عنوان دادستان کل کشور انتخاب و معرفی کرد و به این شکل محسنی‌اژه‌ای که به علت مخالفتش با انتصاب مشایی به عنوان معاون اول رئیس‌جمهوری از کابینه محمود احمدی‌نژاد برکنار شده بود، از قوه مجریه به قوه قضاییه رفت. علاوه بر وزیر اطلاعات، دادستان کل ویژه روحانیت، مسوول دادسرای امور اقتصادی تهران، نماینده قوه قضاییه در وزارت اطلاعات و مسوول مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت از دیگر مشاغل حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای بوده است.

از وقتی که آیت‌الله لاریجانی ریاست قوه قضاییه را به عهده گرفت، در حالی که همگان تصور می‌کردند با توجه به تاکید او بر امر اطلاع‌رسانی، بلافاصله سخنگویی نیز تعیین می‌شود، این اتفاق نیفتاد و در این مدت که بیش از یک سال شده، قوه مذکور فاقد سخنگو بوده است. این در شرایطی بود که قوه قضاییه در دوران ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی 4 سخنگو به خود دید و این انتظار می‌رفت که در دوره جدید نیز بر همین منوال، شاهد حضور سخنگو در ساختار عدلیه باشیم. اما هربار که خبرنگاران از مقامات قضایی درباره زمان معرفی سخنگو سوال می‌کردند، با پاسخ «ان‌شاءالله سخنگو بزودی معرفی خواهد شد» مواجه می‌شدند.

این رویه برای مدتی با اعتراض رسانه‌ها مواجه شد بخصوص که وقایع قضایی مهمی نیز در کشور رخ داده بود و به علت نبود سخنگو و فردی که بیانگر مواضع و اخبار رسمی در این خصوص باشد، باعث شده بود تا شایعات و حواشی برخی اخبار زیاد شود.

آیت‌الله شاهرودی نیز در زمانی که سکان هدایت قوه قضاییه را در دست گرفت، به دلیلی مشابه برای اولین بار اقدام به انتصاب سخنگو کرد. وی وقتی که بر مسند قاضی القضاتی نشست، با هدف پاسخگویی به مطالبات افکار عمومی و پاسخگو بودن دستگاه تحت مدیریت خود، حسین میرمحمد صادقی را به عنوان اولین سخنگوی دستگاه قضا برگزید.

در همان دوران نیز پرونده‌های مهمی همچون کوی دانشگاه، قتل‌های زنجیره‌ای، صدور حکم اعدام برای آقاجری توسط یک قاضی همدانی، قتل‌های محفلی کرمان، مرگ روزنامه‌نگاری به نام زهرا کاظمی، مفسد اقتصادی به نام شهرام جزایری و ... تشکیل شد که بازتاب‌های متعددی در داخل و خارج از کشور داشت که بعضا به ایجاد فضای تبلیغاتی علیه کشور انجامید. از این رو حتی پس از استعفای میرمحمد صادقی، آیت‌الله شاهرودی سخنگوی دیگری را برگزید تا ضمن پاسخگویی به افکار عمومی، به جنجال رسانه‌ای و هجمه‌های کشورهای غربی به صورت رسمی پاسخ دهد.

در سال‌های 81 تا 82 غلامحسین الهام، مسوولیت سخنگویی را عهده‌دار بود و بعد از او کریمی‌راد تا سال 85 در این سمت به فعالیت در قوه قضاییه مشغول شد. پس از فوت کریمی‌راد به علت تصادف، جمشیدی سومین سخنگوی دستگاه قضا شد و این روند تا پایان دوره شاهرودی ادامه داشت.

اکنون نیز با وقفه‌ای حدودا 400 روزه آیت‌الله صادق لاریجانی اگرچه دیر، اما سرانجام اقدام به تعیین سخنگو کرد. اژه‌ای در دور اول ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، به عنوان وزیر اطلاعات برگزیده شده بود، اما تنها 4 روز مانده به پایان فعالیت دولت نهم و همزمان با ناآرامی‌های خرداد ماه ?? از کار برکنار شد.

محسنی‌اژه‌ای که در حال حاضر دادستانی کل کشور را هم بر عهده دارد، در قامت سخنگو نیز درآمده است از این رو باید دید تجربه سخنگویی‌اش را چگونه رقم خواهد زد و آیا پاسخگویی قوه قضاییه از قوه مجریه وضعیت بهتری خواهد داشت یا نه.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها