وقتی نمی دانی از کدام نهاد یا ارگان باید استمداد بطلبی تا در این شهر شلوغ و پرترافیک در لحظه حادثه به فریادت برسد،وقتی لحظه لحظه زمان انتظار رسیدن امدادگران اورژانس و آتش نشانی به محل حادثه، به مثابه یک سال نوری برایت می گذرد و شاهد لحظات دردناک جان باختن هموطنت هستی، تنها به یک راه می توانی فکر کنی،آنهم کمک رسانی اورژانس هوایی است.
کد خبر: ۳۵۱۱۷۴

به گزارش ایرنا در کلانشهر بزرگی همچون تهران که حدود سه میلیون خودرو در آن تردد می کند و خیابان ها از خودرو به حالت اشباع رسیده است و شهروندان ناچارند ساعت ها در ترافیک بمانند؛ شاید انتظار رسیدن زودهنگام خودرو اورژانس یا آتش نشانی به محل حادثه در پایتخت فکری خوش بینانه یا شاید عبث به نظر برسد.

در این شرایط ، ناچاری دست روی دست بگذاری و منتظر بمانی تا شاید با وقوع معجزه ای نیروهای امداد و نجات به موقع به محل حادثه برسند و مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کنند.

البته امداد هوایی بدون هیچ دغدغه ترافیکی قادر است به موقع مصدومان حادثه را به مراکز درمانی منتقل کند، در صورتی که وجود عینی داشته باشد و از آن استفاده شود.

با کمک این امدادگر غول پیکر آهنی، حداقل دیگر دغدغه مردن یا زنده ماندن مصدوم را نداری و شاید با وجدانی راحت تر از قبل، به زندگی دوباره فرد حادثه دیده می توانی فکر کنی.

شواهد و قرائن موجود نشان می دهد که در پایتخت، سازمان های امدادی استقبال چندانی از استفاده از اورژانس هوایی از خود نشان نمی دهند و حتی در شرایطی با فراموش شدن این پازل، وجود و کاربرد آن را نفی می کنند.

این درحالی است که نتیجه تحقیقات کشورهای توسعه یافته دنیا نشان می دهد، از امداد هوایی برای انتقال به موقع مصدومان حوادث به مراکز درمانی بسیار استفاده می شود و به همین دلیل آمار تلفات ناشی از تصادفات در آن کشورها بسیار کمتر از ایران است.

برخی از کارشناسان شهری معتقدند معابر تهران از شرایط مناسب برای استفاده از امداد هوایی برخوردار نیستند و در صورت استفاده از امداد هوایی باید متحمل مشکلات بزرگتری شد .

آنان وجود انواع کابل های برق و مخابرات و گاز را از جمله معارض هایی می دانند که مانع فرود هرگونه بالگرد در سطح شهر یا حتی معابر می شود.

عده ای دیگر از کارشناسان نیز براین باورند به رغم وجود همه مشکلات، وجود بالگرد هوایی برای شهر پرترافیکی همچون تهران ضروری است و هنگام مواجه با سوانح مرگ، این وسیله امدادی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

*** نجات 400 مصدوم بوسیله اورژانس هوایی در 6 ماهه گذشته در پایتخت

مدیرروابط عمومی مرکز اورژانس تهران در این باره می گوید: در شش ماهه گذشته ، توانستیم با استفاده از اورژانس هوایی 400 مصدوم را از مرگ حتمی نجات دهیم و به موقع به مراکز درمانی منتقل کنیم.

حسن عباسی می افزاید:‌ افراد نجات یافته کسانی بودند که بر اثر تصادف در آزاد راه هایی همچون آزادگان ،‌ تهران - کرج یا تهران -قم بر اثر سانحه تصادف مجروح و مصدوم شده بودند.

وی تاکید می کند اورژانس تهران تنها یک فروند بالگرد در اختیار دارد و در شرایط خاص بحران و حادثه تصادف، از آن برای نجات مجروحان استفاده می کند.

مدیر کل روابط عمومی اورژانس تهران نیز معتقد است شهرتهران دارای شرایط مناسب فرود بالگرد امداد نیست؛ بنابراین بیشتر در آزاد راهها از این وسیله برای جابجایی مصدومان می توان استفاده کرد.

عباسی می افزاید:‌ در آزادراهها به دلیل وجود فضای مناسب و امکان فرود، می توان از این وسیله امدادی استفاده کرد.
وی یادآور می شود اکنون چند بیمارستان مهم پایتخت از جمله بیمارستان امام خمینی، هفت تیر، چمران، فیاض بخش دارای پد فرود هلکوپتر امداد هستند که ‌برای انتقال بیماران از این مکان استفاده می شود.

** فوت 12 درصد افراد بین محل تصادف تا بیمارستان

یک آسیب شناس اجتماعی نیز در این باره می گوید: بر اساس یک پژوهش انجام شده، 12 درصد افرادی که تصادف می کنند بین محل تصادف تا بیمارستان فوت می شوند.

مجید ابهری می افزاید: زمان طلایی برای رسیدن به صحنه تصادف برابر استانداردهای جهانی کمتر از ده دقیقه است، در حالی که در ایران در زمان خلوت بودن خیابان ها و نبود ترافیک، این زمان تا 15 دقیقه طول می کشد که این امر موجب تلف شدن فرد مصدوم می شود.

وی تاکید می کند: در شهرهای بزرگ به ویژه تهران سرعت عمل امدادگران اورژانس نقش موثری در نجات مصدومان دارد که اورژانس هوایی در این زمینه می تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی با یادآوری فقدان فرهنگ مناسب رانندگی و ترافیک در زمان استمداد آمبولانس ها برای عبور از خیابان، می گوید:‌ اجازه عبور دادن به اتومبیل های امدادی برای عملیات نجات یکی از پایه های فرهنگ درست ترافیک است که باید از سوی شهروندان مورد توجه قرار گیرد.

ابهری می افزاید: نقش امداد هوایی در جاده های بیرون از شهر، بیش از درون شهر و در بسیاری از اوقات مقدور است .

این کارشناس علوم رفتاری، فرهنگ رانندگی را یکی از اساسی ترین و پررنگ ترین مبانی ترافیک ایمن و زندگی سالم برمی شمرد و می گوید: عوامل انسانی عامل 70 درصد تصادفات است .

وی بی توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی، عدم تمرکز حواس، سبقت های نابجا و دهها تخلف دیگر را که گاه باعث بروز تصادفات هولناک مرگ نقص عضو جراحت یک انسان می شود، از عمده عوامل انسانی ذکر می کند.

وی تاکید می کند خارج کردن اصولی و درست مجروحان از خودروها، به موقع رسیدن اورژانس و کادر پزشکی هریک، می توانند از مرگ یک انسان و بسته شدن دفتر حیات او یا نقص عضو دایمی جلوگیری کند.

وی نظارت درست و دقیق پلیس راهور در شهرها، تشدید مجازات رانندگان پرخطر، ندادن اجازه به کسانی که کمتر از یکسال گواهی نامه رانندگی گرفته اند، ایجاد اورژانس های سریع برای شهرهای بزرگ را از جمله راهکارهای نجات به موقع مصدومان حادثه برمی شمرد.

وی همچنین بر این اعتقاد است آموزش رانندگان و پلیس راه برای ارایه کمک های اولیه و خارج کردن صحیح مصدومین، ارتقای فرهنگ ترافیک، اولویت دادن به تردد آمبولانس ها از اهرم های کوتاه مدت نجات جان هموطنان است.

یک کارشناس تصادفات نیز می گوید:‌ استفاده از اورژانس هوایی در جاده های کشور بیشتر میسر است و این امکان داخل شهر تهران وجود ندارد.

سرهنگ سعید اسماعیلی  می افزاید:‌ اورژانس هوایی بیشتر برای حادثه های مرگ بار جاده ها کاربرد دارد و داخل شهر بدلیل وجود شرایط نامناسب امکان استفاده از آن نیست .

وی می گوید: استفاده از اورژانس هوایی تجربه موفقی است که در همه جای دنیا از آن استفاده می شود و در ایران نیز از این تجربه استفاده می شود .

وی یادآور می شود‌ اکنون اورژانس از راههای متفاوتی همچون موتور آمبولانس برای رسیدن به موقع در محل حادثه استفاده می کند که با شرایط موجود تهران راهکار مناسبی است.

وی می گوید: ‌در صورتی که شهرداری اقدام به ایجاد نقاطی در بخش هایی از معابر بزرگراهی یا حاشیه شهر کند، قادر به استفاده از اوژانس هوایی داخل شهر خواهیم شد.

سرهنگ اسماعیلی استفاده از بالگرد هوایی را علاوه بر امدادرسانی برای استفاده از گشت هوایی و نیز بررسی وضعیت تصادفات و اعلام راهکار مناسب و دقیق باز شدن گره های ترافیکی مناسب می داند.

به نظر می رسد استفاده از امداد هوایی در کشور در بحث امدادرسانی بویژه در پایتخت بصورت امری مجهول باقی مانده و توجه چندانی از سوی مسوولان به استفاده از این تجربه موفق دنیا در انتقال به موقع بیمار به مرکز درمانی نمی شود.

شاید اگر به بحث اورژانس هوایی به اندازه دیگر مقوله های اورژانس و امداد و نجات توجه شود، به خوبی بتوان از زمان طلایی انتقال بیمار به مرکز درمانی استفاده کرد و به مصدوم بدحال که با مرگ دست و پنجه نرم می کنند، جان دوباره بخشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها