با افزایش رو به رشد تعداد معتادان در کشور هر روز شاهد تاسیس مراکزی برای ترک اعتیاد و کاهش آسیب‌های ناشی از آن هستیم؛ اما از آنجا که عموم مردم به اعتیاد زنان نسبت به اعتیاد مردان دید بدتری دارند، زنان معتاد از مراجعه به این مراکز خودداری می‌کنند و این مساله لزوم بیش از پیش وجود مراکزی مخصوص زنان معتاد را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۳۴۹۹۲۴

به همین منظور، اولین DIC یا مرکز گذری کاهش آسیب اعتیاد زنان به صورت غیردولتی از فروردین 86 آغاز به کار کرده است و با کمترین امکانات، روزانه به بیش از 90زن معتاد خدمات ارائه می‌کند.

مرکز بازپروری و کاهش آسیب خورشید در یک فضای 50 متری و با کمک‌های داوطلبانه مردم و همچنین با استفاده از زنان معتاد بهبود یافته نور و امید زندگی دوباره را به زنان معتاد هدیه کرده است.

این مرکز برای کنترل آسیب‌های اجتماعی اعتیاد به‌وجود آمده و معتادان پرخطر و در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی نظیر ایدز، با مراجعه به این مرکز می‌توانند از امکانات رایگان مثل سرنگ و برنامه‌های آموزشی استفاده کنند.

در بدو ورود برای هر یک از این زنان پرونده تشکیل می‌شود سپس تحت مشاوره مددکاری قرار می‌گیرند، صاحب پرونده پزشکی می‌شوند و در نهایت می‌توانند از خدمات این مرکز و درمان با متادون استفاده کنند.

افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان مواد، افزایش آگاهی خانواده، ارتباط میان گروه‌های خودیاری، کاهش شیوع خونی هپاتیت B و C و HIV در معتادان تزریقی، آموزش نحوه تزریق بهداشتی و ارائه سرنگ، کاهش تزریق در سوءمصرف‌کنندگان تزریقی، ارجاع به مراکز درمانی و ارائه خدمات رفاهی در حد امکان، از اهداف مراکز گذری کاهش آسیب است.

مصاحبه انگیزشی، تامین بهداشت جسمی، تامین یک وعده غذا و پوشاک و ارجاع به کلینیک‌های مثلثی برای انجام تست هپاتیت و ایدز از دیگر وظایف مراکز گذری است.

طبق گفته مدیر خانه خورشید، بیشتر زنان مراجعه‌کننده به مرکز بازپروری خورشید، کم‌سواد یا بی‌سواد هستند و در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که مشکل اعتیاد از گذشته در آنها وجود داشته یا به خاطر برآورده‌نشدن نیازهای عاطفی‌شان و نداشتن مهارت‌های زندگی در دوران کودکی و نوجوانی و جوانی به مصرف مواد روی آورده‌اند؛ بسیاری از این زنان شناسنامه ندارند؛ چرا که شناسنامه‌های خود و فرزندانشان را گرو گذاشته‌اند یا گم کرده یا فروخته‌اند، به همین خاطر باید از این زنان حمایت‌های قانونی و به آنها حرفه‌آموزی شود تا بتوانند سلامتی خود را حفظ کرده و نگه دارند.

به اعتقاد لیلا ارشد، مدیر خانه خورشید، وقتى زنان معتاد متادون را جایگزین مخدرهاى دیگر مى‌کنند، هزینه‌اى نخواهند پرداخت، براى همین دیگر حاضر نیستند براى ذره‌اى «مخدر» حقارت بپذیرند یا دزدى کنند، از همین‌روست که با متادون درمانی، آمار جرم و جنایت هم در بین آنان کاهش مى‌یابد.

اما DIC یا مرکز گذری کاهش آسیب اعتیاد تنها یک حلقه از زنجیره کاهش آسیب اعتیاد است؛ متاسفانه در ایران حلقه‌های قبل و بعد از DIC وجود ندارد تا بر اساس تعاریف علمی این مراکز در دنیا عمل شود، مشاوره، گروه‌درمانی، حرفه‌آموزی و آموزش مهارت‌های زندگی، اشتغالزایی و... نیز باید مکمل چنین خدماتی باشد تا این مراکز بتوانند به‌طور کامل به اهداف خود برسند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها