دو روز دیگر تا ماه مهمانی خدا

شهر رمضان

کی تا 2 روز دیگرتحمل دارد صبر کند؟ ما از همین الان به پیشواز رفته‌ایم. یاد صفا و بی‌شیله پیله بودن سفره‌های افطار می‌افتیم و قند توی دلمان آب می‌شود. همه کنار هم می‌نشینیم، دعا می‌کنیم و به اذان مغرب گوش می‌دهیم و یک روز بلند و گرم تابستان را که در آن از گناهان بی‌شمار دور بوده‌ایم جشن می‌گیریم؛ جشنی که یک ماه ادامه دارد بدون این که برای ما تکراری شود. کلمه رمضان از ریشه «رمض» و به معنی شدت تابش خورشید بر سنگریزه است. می‌گویند چون هنگام نامگذاری ماه‌های عربی، این ماه در فصل گرمای تابستان قرار داشت، ماه رمضان نامیده شد ولی از سوی دیگر رمضان از اسماء الهی است. این ماه، ماه نزول قرآن و ماه خداوند است و شب‌های قدر در آن قرار دارد. فضیلت ماه رمضان بسیار است،‌ از جمله: در تمام روز وقتی تشنه می‌شویم و وقتی از گرسنگی ضعف می‌کنیم به یاد فقیرانی می‌افتیم که تمام طول سال را با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند. وقتی به یاد آنها باشیم از کمک کردن هم دریغ نمی‌کنیم، چون شرایط آنها را درک کرده‌ایم، خودمان را جای آنها گذاشته‌ایم و نه به اندازه‌ آنها اما شاید کمی شبیه آنها رنج کشیده‌ایم. ماه رمضان آدم را قدردان می‌کند. باعث می‌شود آدم از حیف و میل کردن همه چیز اجتناب کند، از غذا گرفته تا انرژی اما در عوض مدام دوست دارد به همه خوبی کند و خوب باشد. آدم در ماه رمضان احساس خوبی نسبت به خودش پیدا می‌کند. حس می‌کند هیچ وقت پاک‌تر از این روزها نبوده و هیچ‌وقت اینقدر خود را نزدیک به آدم‌های خوب و رنجدیده حس نکرده است. کسانی هستند که به بهانه‌های مختلف از گرفتن روزه طفره می‌روند اما اگر از آنها سوال کنید، قطعا آن لحظه ملکوتی افطار و مراسم رمضان را دوست دارند. در ماه رمضان خیابان‌ها قبل از افطار خیلی شلوغ می‌شوند. مردم در تکاپو هستند که افطار را در کنار خانواده و در خانه خود باشند. بعد می‌بینید که در زمان افطار و بعد از آن در خیابان پرنده هم پر نمی‌زند. اینجا و آنجا دیگ و قابلمه‌های حلیم و آش رشته می‌بینید. همه به فروش آش رشته روی می‌آورند؛ از بقالی گرفته تا بوتیک و مکانیکی! از همین الان دلتان برای زولبیا بامیه‌های رمضان آب نیفتاده؟
کد خبر: ۳۴۵۸۸۵

سحر و افطار چی بخوریم؟ چی نخوریم؟

خوب سحری بخورید تا بداخلاق نباشید. اگر هم فکر می‌کنید بدن شما به سحری احتیاج ندارد و بهتر است به جای نصف شب بلند شدن و غذا گرم کردن بهتر است بیشتر بخوابید، اشتباه می‌کنید. چون ممکن است در طول روز گرسنه‌تان نشود، اما اگر دقت کنید می‌بینید بداخلاق و بی‌حوصله‌اید. زود از کوره در می‌روید و تحمل و پذیرشتان پایین‌تر می‌آید. شما که دوست ندارید یک روزه‌‌گیر بداخلاق باشید و بقیه را از دور و بر خود فراری دهید. پس سحری خوردن را فراموش نکنید.

وعده غذایی سحری هم باید بتواند انرژی روزانه شما را تامین کند و هم از افت قند خون که تاثیر مستقیم بر ضعف و بی‌حوصلگی و حتی عصبانیت شما در طول روز دارد، جلوگیری کند بنابراین توجهتان را به این نکته مهم جلب می‌کنم که وعده غذایی سحر باید خیلی مفصل‌تر از افطار باشد، اما شما مثل این‌که سحری را دست کم گرفته‌اید. سبزیجات، میوه و غلات سبوس‌دار از تشنه شدن شما در طول روز جلوگیری می‌کنند. نوشیدن آب فراوان در سحر، اثراتی منفی روی فعالیت آنزیم‌های گوارشی بدن می‌گذارد. پس فکر نکنید اگر خیلی آب بخورید، کمتر تشنه می‌شوید. این اثر منفی باعث می‌شود غذایی که می‌خورید بخوبی جذب بدن نشود، بنابراین نوشیدن یک لیوان آب قبل و بعد از سحری کافی است.

اما برای خوردن افطاری و رفع گرسنگی خیلی عجله نکنید. وقت افطار که نزدیک می‌شود بدن در حالت سکون و آرامش قرار می‌گیرد. در طول روز هم هیچ مواد غذایی به آن نمی‌رسد، پس بهتر است اول با یک یا 2 خرما و یک استکان چای افطار کنید یا مثلا حلیم یا غذاهای مایع بخورید تا معده آمادگی پیدا کند غذاهای سنگین‌تر را هضم کند. سعی کنید بین افطار و شام فاصله بیندازید.

مصرف میوه یا آبمیوه تازه هنگام سحر از تشنگی در طول روز جلوگیری می‌کند. برای جبران کمبود میزان آب و املاح بدن هم می‌شود از مقداری سوپ یا آش هنگام افطار استفاده کرد. نباید دسرها و شیرینی‌ها را که شکر دارند، به مقدار زیاد مصرف کرد. بهتر است به جای آنها از خرما و توت که دارای قند طبیعی و همچنین املاح و ویتامین هستند، استفاده کنید.

سعی کنید وقت سحر غذایتان نمک کمتری داشته باشد، چون شوری غذا باعث می‌شود در طول روز بیشتر تشنه شوید. باید از خوردن غذاهای بسیار سرد یا بسیار گرم و نیز از نوشیدن آب سرد در ابتدای افطار خودداری شود و در صورت رفع تشنگی می‌توان از آب گرم، چای یا شیر گرم استفاده کرد.
همچنین مصرف زیاد غذاهای ترش و شور، شیر، میوه و سبزیجات خام و برنج نیز در ازدیاد ترشح اسید معده و در نتیجه ایجاد سوزش و درد معده و اثنی عشر دخالت دارند.

مبتلایان به زخم معده و اثنی عشر و ناراحتی روده بهتر است از غذاهایی استفاده کنند که هضم‌شان آسان و ساده بوده و باعث نفخ دستگاه گوارش نشود که از جمله این غذاها می‌توان به غذاهای کبابی و خورشتی، انواع سوپ کم‌چرب، آبمیوه‌ها، نان، پنیر و ماست به مقدار کم اشاره کرد.

... خارها گل می‌شود

روزه گرفتن را از کودکی تجربه کرده‌ایم. اول روزه‌های کله‌گنجشکی گرفتیم. با پدر و مادر بیدار می‌شدیم و سحری می‌خوردیم و هنگام ظهر افطار می‌کردیم و تا زمان افطار که بعد از اذان مغرب است چیزی نمی‌خوردیم. بعضی وقت‌ها با اصرار از پدر و مادر می‌خواستیم اجازه دهند روزه بگیریم چون فکر می‌کردند بنیه‌مان هنوز آنقدر قوی نشده و ممکن است ضعف کنیم و نتوانیم دوام بیاوریم و مریض شویم، اما به سن تکلیف که رسیدیم اجازه‌مان را از خدا گرفتیم.

دخترها از 9 سالگی روزه گرفتن برایشان واجب می‌شود و پسرها از 15 سالگی، اما پسرها زودتر از این سن شروع به روزه گرفتن می‌کنند. محمد که حالا دانشجوی رشته تاریخ است اولین باری که روزه کامل گرفت را به یاد می‌آورد: «10 ساله بودم که روزه گرفتم. آن سال ماه رمضان در زمستان بود و روزها خیلی کوتاه بود و زود افطار می‌شد. زیاد سخت نگذشت. تشنه نشدم، اما یادم است از کنار شیرینی‌فروشی رد شدم و از بوی شیرینی دلم ضعف رفت و در عین حال خوشحال بودم که می‌توانم مقاومت کنم و خودم را محک بزنم که می‌توانم دربرابر سختی‌ها بردبار باشم یا نه».

او می‌گوید: «روزه گرفتن آدم را صبور می‌کند. تحمل آدم را بالا می‌برد. بخصوص الان که ماه رمضان در تابستان است و آدم بیشتر احساس گرسنگی و تشنگی می‌کند و این سختی‌ که می‌کشد برای تزکیه نفس خوب است».

شیوا 20 ساله که از یک هفته پیش به پیشواز ماه مبارک رمضان رفته، می‌گوید: «بعضی وقت‌ها شده که می‌بینم بعضی‌ها ضعف، بی‌حوصله‌شان می‌کند و بداخلاق می‌شوند و با اطرافیان کمتر مدارا می‌کنند. من زود حواسم را جمع می‌کنم که مبادا گرسنگی در روحیه‌ام تاثیر بگذارد. آدم باید خودش را نماینده روزه‌داران بداند و به این بیندیشد که اگر بداخلاقی کند یا خطایی از او سر بزند به پای روزه‌داران نوشته می‌شود».

برخی افراد به علت بیماری یا علت‌های دیگر نمی‌توانند روزه بگیرند. نباید در ماه رمضان کاری کنیم که به آنها سخت بگذرد. مهدی 22 ساله می‌گوید: «مادر من به خاطر این که زخم معده دارد، نمی‌تواند روزه بگیرد. اگر دیرتر از یک ساعت مشخص غذا بخورد، معده‌اش دوباره شروع به درد گرفتن می‌کند، اما در ماه رمضان به خاطر ما برای ناهارش، غذا درست نمی‌کند چون فکر می‌کند بوی غذا باعث می‌شود ما اذیت شویم. در حالی که رسم روزه‌داری این نیست. اتفاقا اگر ما در معرض بوی غذا باشیم و از خوردن آن نیز دوری کنیم، ثواب بیشتری کرده‌ایم نه این که خودمان را در جزیره‌ای حبس کنیم و بگوییم نباید در آن جزیره آب و غذا باشد چون ما ممکن است دلمان بخواهد. کسی که روزه می‌گیرد نباید عرصه را بر دیگران تنگ کند و فقط به فکر خودش باشد. ما باید به بیماران و به کسانی که نمی‌توانند با ما در لذت روزه گرفتن شریک شوند، احترام بگذاریم و کمتر در این باره خودخواه باشیم».

ماه رمضان بهترین ماه سال است، بهترین فرصت برای به دست آوردن کمال و معنویت؛ ماهی که می‌شود در آن به تقرب رسید و حقایق را آن گونه که هست، نظاره کرد.

در این ماه شریف، روحانیت خاصی بر جسم و روح انسان حاکم است و آدم خاکی به واسطه تاثیر این حالات احساسی آسمانی دارد.

رمضان ماه رحمت و غفران الهی است که دریای بیکران لطف و عنایت حضرت دوست در آن جوشش و تلاطم دیگری دارد.

فاطمه شاهچراغی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها