ترافیک امروز در بزرگراهی که بندرت در این ساعت ترافیک داشته است، کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ کمی جلوتر دلیل ترافیک مشخص می‌شود، دختر جوانی که منتظر کسی است و یا به قصد سوار شدن تاکسی نزدیک یکی از خروجی‌های بزرگراه ایستاده، ناخودآگاه باعث ایجاد حجم زیادی از ترافیک شده است.
کد خبر: ۳۴۰۶۴۸

ترس و اضطراب را می‌توان از چشم‌هایش خواند؛ تعداد زیادی خودرو یکی پس از دیگری جلوی پای او توقف و او را به سوار شدن دعوت می‌کنند.

شاید چند سالی است نوع مزاحمت‌های خیابانی مانند خیلی از چیزهای دیگر مثل پوشش و حجاب افراد تغییر کرده و کاهش تعداد موارد متلک‌پراکنی جای خود را به نوع دیگری از مزاحمت خیابانی داده است که در نوع خود خطرناک‌تر و آسیب‌زاتر از مزاحمت‌های قبلی است که نیروی انتظامی و دستگاه‌های مرتبط را بر آن داشته تا در راستای طرح امنیت اجتماعی طبق یک نظرسنجی از مردم و براساس خواست آنان به مبارزه با این مزاحمان در قالب طرح مبارزه با مزاحمین نوامیس نماید؛ طرحی که با هدف تقویت امنیت اخلاقی توسط پلیس به اجرا درآمده است.

امنیت اجتماعی ابعاد بسیار زیادی دارد که یکی از اصلی‌ترین سرچشمه‌های حفظ و افزایش آن در هر جامعه وجود قوانین مناسب، عام، قابل اجرا و متناسب با نیازهای اجتماعی جامعه و منطبق با خواست‌های عمومی مردم است.

اولین درخواست مردم در نظرسنجی‌های ناجا برخورد با اراذل و اوباش و افراد شرور بود؛ جمع‌آوری فروشندگان محصولات ضدفرهنگی، جمع‌آوری خرده‌فروشان مواد مخدر و امنیت پارک‌ها از دیگر بخش‌های این طرح است که هر کدام اجرا شده و طبق اعلام پلیس همچنان در حال اجراست و مردم خواهان استمرار آن هستند.

برخورد با بدپوششی شاید بخشی از طرح پرحاشیه امنیت اجتماعی است،‌ که مخالفان و موافقانی دارد و هرکدام برای مخالفت و موافقت خود دلایلی را مطرح می‌کنند.

طرح مبارزه با مزاحمین نوامیس

تعدادی از آسیب‌شناسان اجتماعی افزایش ناگهانی تعداد خودرو در کشور را یکی از عوامل ازدیاد این‌گونه مزاحمت‌ها می‌دانند؛ ناگفته نماند هرچند که برای خیلی از بانوان با حجاب و با پوشش مناسب هم این مشکلات به وجود می‌آید اما نوع پوشش بعضی افراد تاثیر بسیار زیادی در جلب توجه و ایجاد مزاحمت برای آنها می‌شود، به این منظور طرح امنیت اجتماعی که از چند سال گذشته آغاز شده، از ابتدای خرداد ماه علاوه بر کنترل پوشش و حجاب افراد به مبارزه با مزاحمین نوامیس هم پرداخته است. نکته قابل توجه در اجرای این طرح این است که از محبوب‌ترین طرح‌های نیروی انتظامی بوده و اکثر مردم از اجرای این طرح راضی هستند و خواستار دائمی شدن آن می‌باشند.

در آخرین طرح نیروی انتظامی قوانین سختی حاکم است که شامل پرداخت جریمه و معرفی شدن آنها به دادگاه می‌شود، علاوه بر آن خودروی آنها 2 ماه در پارکینگ متوقف و این افراد علاوه بر این‌که 2 ماه از استفاده از خودرویشان محروم می‌شوند، باید هزینه پارکینگ را هم بپردازند.

آخرین آمارها کاهش80 درصدی مزاحمت‌های خیابانی را نشان می‌دهد؛ اما این کافی نیست و مسوولان نیروی انتظامی معتقدند برای کشور اسلامی ما یک موردش هم زیاد است، به همین علت اخیرا با اجازه فرمانده نیروی انتظامی، گشت‌ها و نیروها تا دو برابر در مکان‌هایی که مزاحمت بیشتری دیده می‌شد، افزایش داده شده است.

لزوم فرهنگ‌سازی در گسترش حجاب و عفاف

رضا رحیمی‌نسب، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی در گفتگو با «جام‌جم» ضمن اشاره به پیچیده بودن طرح امنیت اجتماعی در بخش حجاب و عفاف می‌افزاید: این موضوع، مساله‌ای است که در یک نسل به صورت تدریجی تغییر کرده و افراد تا حدودی به این تغییرات عادت کرده‌اند و نمی‌توان آن را با یک طرح، لایحه و قانون حل کرد و اگر بخواهیم این مشکل را به صورت قانونی و به صورت چکشی و بازدارنده حل کنیم نتیجه معکوس دارد.

این نماینده مجلس می‌گوید: فقط با یک طرح فراگیر در مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات می‌توان این معضل را حل کرد و باید با تشویق بانوان باحجاب دیگر بانوان را هم به سمت و سوی باحجابی سوق داد.وی می‌گوید: متاسفانه دیده شده است که اخیرا به دلیل به‌وجود آمدن فرهنگ‌های غلط در بعضی از ادارات و شرکت‌ها به یک خانم چادری و باحجاب اهمیت کمتری نسبت به یک خانم بدحجاب می‌دهند که این فرهنگ غلط باید به صورت عکس اصلاح شود. رحیمی‌نسب می‌افزاید: همیشه برخوردهای ایجابی خیلی پررنگ‌تر و تاثیرگذارتر از برخوردهای سلبی است و فرهنگ‌سازی بیش از برخورد قانونی و چکشی موثر است.

دکتر غلامرضا علیزاده، جامعه‌شناس نیز معتقد است کوتاه‌ترین راه لزوما مناسب‌ترین و بهترین راه نیست و اگر در زمینه مسائلی بپذیریم که مشکل فرهنگی داریم باید راه‌حل آن نیز فرهنگی باشد و سازمان‌ها و نهادهایی در آن زمینه متولی امر باشند که برای امور فرهنگی آموزش دیده‌اند و تخصص‌های لازم را به دست آورده‌اند.

علیزاده با اشاره به نقش نیروی انتظامی در اجرای طرح حجاب و عفاف می‌افزاید: چنین به نظر می‌رسد که نیروهای انتظامی ما برای ماموریت‌های مشخص آموزش دیده‌اند؛ که این آموزش‌ها بیشتر در رابطه با ضابط قوه قضاییه بودن و برخورد با جرایم مشهود خود را نشان می‌دهند و استفاده از این نیروها در امور فرهنگی مستلزم آموزش‌های طولانی‌مدت و پیچیده است که این آموزش‌ها در سازمان‌های فرهنگی تجمیع یافته و متمرکز شده است.

این جامعه‌شناس معتقد است که نیروی انتظامی سرمایه اجتماعی کشور ماست و با گذر از آتش و خون به دست آمده و همه ما موظفیم که این سرمایه اجتماعی را برای امنیت کشور و برای آرامش و آسایش شهروندان حفظ کنیم و وارد ساختن نیروهای انتظامی در فعالیت‌هایی که به‌طور مستقیم جزو فعالیت‌های ذاتی آنها نیست، جفا بر این نیروست و انرژی و توانمندی این نیرو را برای کارهای مهم‌تر و مرتبط با وظایفشان می‌کاهد. وی می‌افزاید: نیروی انتظامی در این طرح‌ها می‌تواند به طور غیرمستقیم وارد عمل شود و به صورت پشتیبانی عمل کند، زیرا تعامل مناسب این نیروی حساس با مردم رمز موفقیت ماموریت‌های اصلی آنها می‌باشد.

کشف باند سازماندهی شده بی‌حجابی

محمد کرمی‌راد، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی اساسی‌ترین مساله در بحث امنیت اجتماعی را مورد عفاف و حجاب می‌داند و می‌گوید: هرچند بحث فرهنگی برای عفاف و حجاب بسیار مهم است اما نیروی انتظامی به عنوان یک نیروی بازدارنده مهم‌ترین مجری طرح‌های مختلف امنیت اجتماعی است و در موارد لازم مانند بی‌حجابی‌های سازماندهی شده به صورت قانونی و کاملا بازدارنده عمل می‌کند؛ مانند کشف و متلاشی کردن باندی در قم که افرادی را برای این‌که به صورت آگاهانه به ترویج فرهنگ بدحجابی و بی‌بندوباری بپردازند سازماندهی کرده بودند که با هوشیاری ماموران نیروی انتظامی کشف و دستگیر شدند.

تفکیک مانکن‌های سازمان‌یافته از دیگران

مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی نیز در گفتگو با «جام‌جم» با اشاره به نشست اخیر این کمیسیون با مسوولان نیروی انتظامی می‌گوید: در این نشست مقرر شد گروه‌های سازمان یافته‌شده، از آحاد مردم و جوانانی که با بی‌توجهی و از روی غفلت به حجاب خود اهمیت نمی‌دهند تفکیک شوند و همچنین با مزاحمین نوامیس با شدت هرچه بیشتر و به صورت قانونی برخورد قاطع‌تری شود.

وی یکی از مهم‌ترین عوامل سازمان دادن افراد به عنوان مروج بی‌حجابی و بدحجابی، شبکه‌های هرمی هستند. کواکبیان در مورد طرح‌های مختلف امنیت اجتماعی می‌افزاید: آنچه واقعا مورد نظر رهبری و کل نظام جمهوری اسلامی است این است که شعائر دینی و احکام شرعی در سطح اجتماعی محفوظ بماند و این هم با برخورد قاطع با مزاحمین نوامیس و گروه‌های سازماندهی شده و برخورد ارشادی با افرادی که از روی غفلت و ناآگاهی به مسائل دینی بی‌توجه هستند امکان‌پذیر است؛ زیرا برخورد ارشادی با گروه اول و همین‌طور برخورد بازدارنده با گروه دوم نتیجه معکوس دارد و با ظرافت تمام باید به این مسائل توجه شود.

وی همچنین با اشاره به این‌که این برنامه‌ها کاملا با دولت هماهنگ است، می‌افزاید: از آنجا که نیروی انتظامی زیرمجموعه وزارت کشور و وزارت کشور هم زیرمجموعه دولت است و همچنین رئیس شورای امنیت ملی نیز رئیس دولت می‌باشد؛ نه تنها نمی‌توان گفت این طرح‌ها به دولت ربطی ندارد بلکه به‌طور کامل زیر نظر دولت اجرا می‌شود و اگر نقصی هم در قوانین و اجرای آن در این باره وجود دارد نیروی انتظامی، وزارت کشور و در نهایت دولت باید پاسخگو باشند.

کواکبیان در پاسخ به این سوال که آموزش چه سهمی در برنامه‌های نیروی انتظامی برای برقراری امنیت اجتماعی و خصوصا بحث عفاف و حجاب دارد، می‌گوید: افراد نیروی انتظامی در این زمینه آموزش‌های محدودی را دیده‌اند اما در برنامه‌های نیروی انتظامی آموزش بیش از پیش این افراد برای اجرای این طرح‌ها لحاظ شده است. شاید بهتر باشد در کنار این طرح‌ها با وجود 70 درصد جمعیت جوان جامعه ما که زیر 35 سال سن دارند، با سعه صدر بیشتری کارهای فرهنگی را آغاز کنیم و ضرورت ندارد که شروع این کار حتما با شروع فصل تابستان و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها باشد بلکه باید برنامه‌های فرهنگی در این زمینه در تمام طول سال انجام شود تا بتوان نگرش را تغییر داد، بینش را ارتقا بخشید و پوشش و رفتار شایسته را برای جوانان نهادینه ساخت.

الهام طباطبایی / جا م جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها