در حالی که امیرنشین کوچک امارات عربی متحده در یک هفته اخیر تحرکات غیردوستانه زیادی را علیه ایران آغاز کرده است، به نظر می‌رسد پیشنهاد آغاز تنبیه اقتصادی و بهره بردن از ابزارهای تجاری و مالی بهترین راه برای پاسخ به این تحرکات باشد.
کد خبر: ۳۳۸۷۰۲

به گزارش خبرنگار ما، از حدود یک هفته پیش به این سو امارات به بهانه قطعنامه ضدایرانی اخیر شورای امنیت، اقداماتی خصمانه علیه ایران را کلید زده است که مهم‌ترین آنها مسدود کردن حساب 41 شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی در دبی، توصیه به احتیاط موسسات مالی برای پرداخت وام به شرکت‌های ایرانی، مجازات و تعطیل کردن 40‌شرکت به بهانه مبادلات مختلف با ایران و در آخرین اقدام که دیروز صورت گرفت، اظهار نظر سفیر این کشور در آمریکا مبنی بر حمایت از حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران است.

اکثر کارشناسان و مقامات اقتصادی کشور، چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی معتقدند تنبیه اقتصادی این امیرنشین بهترین پاسخ به این حرکات است، چرا که با وجود مبادلات گسترده اقتصادی دو کشور و متکی بودن فراوان شهر دوبی به سرمایه‌های ایرانی، تنبیه اقتصادی، کم‌هزینه‌ترین، سریع‌ترین و موثرترین راه برای برخورد با گستاخی‌های اخیر و جلوگیری از تکرار حرکات مشابه در آینده خواهد بود.

براساس آخرین آمار وزارت بازرگانی، امارات همانند 6 سال گذشته همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود و حجم مبادلات رسمی دو کشور در سال گذشته به 16.7 میلیارد دلار رسیده است.

همچنین سهم امارات در سبد واردات کشور از نظر ارزش در سال گذشته 29.6 درصد بوده که این سهم در 2ماه نخست امسال 27.5 درصد از سبد واردات کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین هم‌اکنون حدود 8 هزار شرکت ایرانی با سرمایه‌ای نزدیک به 300 میلیارد دلار در امارات وجود دارد.

این ویژگی‌های اقتصادی است که کارشناسان و مقامات اقتصادی کشور را به این نتیجه می‌رساند که به دولت پیشنهاد کنند تدابیر جدی و قاطعانه‌ای را برای تنبیه اقتصادی امارات به اجرا گذارد تا از سرمایه ایرانی بر علیه فرهنگ، هویت، امنیت و منافع ملی ایرانی استفاده نشود. آن هم در شرایطی که این کشور همانند سایر متحدان آمریکا هنوز اثرات بحران اقتصادی اخیر را پشت‌سر نگذاشته و بسیار به حفظ سرمایه در مساحت کوچک خود نیازمند است.

هشدار رئیس اتاق ایران

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در این باره به خبرنگار ما گفت: این مساله را هشدار می‌دهم که هرگونه اقدامی که محدودیت در فعالیت‌های آزاد و قانونی اقتصادی شرکت‌های ایرانی ایجاد بکند، به ضرر امارات است. وی افزود: قطعا آنها به این نکته توجه دارند که اقتصادشان به رونق نیاز دارد تا از بحران اقتصادی خارج شوند و این گونه اقدامات خصمانه می‌تواند برای اقتصادشان زیانبار باشد. اگر این اقدامات غیرقانونی گسترش یابد می‌توان تدابیر اقتصادی دیگری به اجرا گذاشت و حتی اقدام حقوقی صورت داد.

اقدام جدی تجاری انجام دهیم

محمدمهدی راسخ، دبیرکل اتاق تهران نیز در گفتگو با خبرنگار ما خواستار اقدام جدی و متقابل تجاری ایران علیه امارات شد و اظهار کرد: اقدام متقابل تجاری درباره کشورهایی چون امارات که علیه ایران اقدام خصمانه صورت می‌دهند، از این رو مفید است که حکومت‌هایشان از سوی مردم مورد بازخواست قرار می‌گیرند. چرا که اثرات اقتصادی اقدام تجاری و اقتصادی ایران مستقیما به بخش خصوصی و مردمشان منتقل می‌شود.

وی افزود: امارات منافع اقتصادی فراوانی در ایران دارد که قطع حتی بخشی از آن، اقتصاد این کشور را با بحرانی بسیار جدی مواجه می‌سازد و این بحران به مردم آن کشور منتقل می‌شود. مورد آمریکا را به خاطر دارید که اتاق بازرگانی این کشور به آقای اوباما اعلام کرد که تحریم‌ها بر علیه ایران به آمریکا ضربه می‌زند. درباره امارات هم همین‌گونه است. لذا پیشنهاد من این است که بازنگری جدی در روابط تجاری با امارات انجام شده و سرمایه‌ها و شرکت‌های ایرانی تشویق به خروج از این کشور شوند.

بازنگری اصولی در روابط تجاری با امارات

از سوی دیگر صادق خرازی، کارشناس امور بین‌الملل و سفیر سابق ایران در فرانسه در گفتگو با خبرنگار ما، خواستار بازنگری اصولی و جدی در روابط اقتصادی ایران با امارات شد.وی تصریح کرد: سابقه رابطه ایران با امارات نشان از خصمانه‌ترین اقدامات از سوی این امیرنشین با کشورمان دارد.

خرازی افزود: اماراتی‌ها علاوه بر مسائلی که در یک هفته اخیر ایجاد کرده‌اند، باید درباره حمایت از القاعده، جندالله و طالبان علیه ایران پاسخگو باشند.وی افزود: امروز بیش از 2000 افسر امنیتی و اطلاعاتی اروپایی و آمریکایی در امارات با استفاده از سایت‌های مخابراتی عظیمی که این کشور در اختیارشان گذاشته، علیه ایران جاسوسی می‌کنند.بدترین رفتار با ایرانیان مقیم این کشور صورت می‌گیرد و متاسفانه برخی بی‌تفاوتی‌ها و مصلحت‌اندیشی‌ها این امیرنشین را گستاخ‌تر کرده است.

وی اظهار کرد: امارات و دبی بدون سرمایه ایرانی، هیچ است. لذا من پیشنهاد می‌کنم یک بازنگری و تجدیدنظر کلی و اساسی در سیاست و نگاه اقتصادی ایران به امارات صورت گیرد و سرمایه‌ها و شرکت‌ها و اشخاص ایرانی تشویق به خروج از این کشور شوند. این مساله بویژه درباره سرمایه‌های ایرانی ضروری‌تر و فوری‌تر به نظر می‌رسد.

وزارت بازرگانی: تدابیرمان را بزودی اعلام می‌کنیم

بابک افقهی، معاون وزیر بازرگانی و رئیس کل سازمان توسعه تجارت نیز در گفتگو با خبرنگار ما از آغاز اجرای تدابیر اقتصادی از سوی دولت و این وزارتخانه برای تنبیه اقتصادی امارات خبر داد.

وی افزود: ما یکسری اقدامات را در دست انجام داریم که جزئیات آن بزودی اعلام خواهد شد. کلیت این اقدامات در محدودیت تجارت با امارات خلاصه می‌شود. ما می‌خواهیم در تجارت و روابط تجاری با این امیرنشین تجدیدنظر جدی کنیم. خود اماراتی‌ها به خوبی می‌دانند اگر سرمایه‌های ایرانی نباشد، دبی به معنای واقعی وجود نخواهد داشت. لذا وزارت بازرگانی نیز در این راستا فعال شده و در ستادی که به این منظور داریم، تدابیری در دست اجراست.

بررسی لغو اعزام گردشگران ایران به امارات

در همین حال، دو مقام در دولت و مجلس نیز خواستار لغو اعزام گردشگران ایرانی به امارات شدند. در همین رابطه معاون گردشگری کشور از بررسی لغو اعزام گردشگران ایران به امارات در کمیته تورهای خروجی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد.رضا موسوی در گفتگو با فارس با اشاره به این‌که در کمیته تورهای خروجی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، نمایندگان اکثر دستگاه‌ها حضور دارند، گفت: نمایندگان وزارت امور خارجه، پلیس گذرنامه، پلیس ناجا، وزارت کشور، بهداشت و درمان، دیوان عدالت اداری، بخش خصوصی و... از اعضای این جلسه خواهند بود.

کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در حاشیه جلسه علنی دیروز با توجه به برخوردهای تحقیرآمیز اماراتی‌ها با شهروندان ایرانی، خواستار تعطیلی تورهای مسافرتی به مقصد این کشور شد.

وی در خصوص اظهارات ضد ایرانی سفیر امارات در آمریکا اظهار کرد: نمی‌دانم این اظهارات چقدر صحت دارد اما امیدواریم دولت امارات سریع‌تر در این خصوص اظهار نظر و این اظهارات را تصحیح کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اظهارنظرهای تند، سخیف و دریده گویی در شأن امت اسلام و کشورهای اسلامی نیست و مماشات دستگاه دیپلماسی با امارات موجب شده کشورهای کوچک و فاقد تاریخ در منطقه دریده‌گویی کنند.

جلالی افزود: برخی دولتمردان امارات باید بدانند در همین شرایط که با بحران اقتصادی مواجه هستند سفرهای ایرانیان به کشورشان اقتصاد بحران‌زده آنها خصوصا دبی را از وضعیت بدتر نجات داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها