معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی با اعلام قیمت انواع برنج در بازار، برخی اخبار مبنی بر افزایش 20 درصد قیمت برنج در بازار را کذب محض خواند و گفت: قیمت برنج در روزهای گذشته تنها یک نوسان جزئی حداکثر معادل یک درصد داشته است.
کد خبر: ۳۳۸۱۲۰

محمدعلی ضیغمی در گفتگو با مهر در خصوص افزایش قیمت برنج گفت: قیمت برنج در روزهای گذشته تنها یک نوسان جزئی داشته است و اطلاعات وزارت بازرگانی از بازار، افزایش 20 درصدی که برخی رسانه ها در روزهای اخیر اعلام کرده اند، را نشان نمی دهد.

معاون وزیر بازرگانی افزود: هر سال قبل از برداشت برنج داخلی، قیمت به صورت بسیار جزئی تغییراتی دارد. وی تصریح کرد: رویکرد وزارت بازرگانی در این میان حمایت از تولید داخلی است و امیدواریم بتوانیم قیمت را با تولیدات داخلی تعدیل کنیم.

ضیغمی در عین حال اظهارداشت: بانک اطلاعات قیمت وزارت بازرگانی هیچگونه تغییری را در قیمت برنج طی هفته گذشته نشان نمی‌دهد و نهایت تغییر قیمت در برخی از اقلام حداکثر یک درصد در متوسط قیمت کشور است که این امر نوسان طبیعی و روزانه بازار به نظر می‌رسد و روند افزایشی محسوب نمی‌شود.

وی گفت: در حال حاضر متوسط قیمت برنج صدری به عنوان یکی از اقلام برنج داخلی درجه یک دو هزار و 740 تومان و متوسط قیمت برنج طارم به عنوان یکی دیگری از انواع برنج داخلی درجه یک دو هزار و 840 تومان است.

معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه قیمت برنج درجه یک در تهران روند کاهشی داشته است، خاطرنشان کرد: انواع برنج خارجی نیز تغییر قیمت نداشته و نوع تایلندی آن 875 تومان، باسماتی پاکستانی هزار و 600 تومان و اروگوئه 990 تومان بوده است.

ضیغمی تاکید کرد: قیمت‌های اعلامی از سوی بانک اطلاعات وزارت بازرگانی به روش‌های مختلف محاسبه می‌شود و روند تغییرات قیمت هر کالا به صورت دقیق درج خواهد شد بنابراین اینکه قیمت کالایی را بدون ذکر منبع افزایشی اعلام کنیم نمی‌تواند مستند باشد.

وی اظهار داشت: نوسانات در کالاهای مختلف ممکن است در زمانهای مختلف به وجود ‌آید؛ چراکه برخی از کالاهایی که نرخ تثبیتی ندارند، به تناسب عرضه ای که در بازار صورت می گیرد و با تقاضا مقابله می کند، نوسانات افزایشی یا کاهشی دارد. یعنی همزمان برخی از کالاها نیز ممکن است دچار کاهش قیمت شوند.

ضیغمی گفت: افزایش قیمت برنج براساس آمار و اطلاعات بانک مرکزی و وزارت بازرگانی، افزایش 20 درصدی نداشته است.

همچنین محمد قبله معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در گفتگو با مهر گفت: وزارت بازرگانی در بحث تحلیل بازار دو روش را برای محاسبه قیمت کالاها لحاظ می‌کند که یکی از آن روشها مراجعه به قیمتهای کالا در بازار است که البته این آیتم هم به دو شیوه صورت می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: روش اول کارمندان سازمان حمایت در سراسر کشور هستند که در مراکز استانها قیمت 240 قلم کالا و خدمت را به صورت روزانه، هفتگی و 15 روزه رصد و در سایت قیمت‌گذاری درجه می‌کنند.

قبله تصریح کرد: ‌روش دیگر مراجعه به قیمتهای بانک مرکزی است که البته به دلیل اینکه بانک مرکزی موضوع قیمتها را از شهر تهران رصد می‌کند اعلام میانگین قیمتها به لحاظ منطقه‌ای صحیح نیست ولی به طور کلی می‌توان روند را در سراسر کشور پیگیری کرد چرا که اگر تغییرات کالایی در تهران کاهشی یا افزایشی باشد در سراسر کشور همین طور خواهد بود.

معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: مرجع دیگر برای رصد کردن قیمت کالا در بازار تعداد شکایاتی است که از بازار توسط مردم مطرح می‌شود. همچنین روش دیگر برای رصد کردن قیمتها مطالعه قیمت جهانی و نرخ ارز است که البته پیش‌بینی بازار در آینده را به ما نشان می‌دهد بر همین اساس و با توجه به روشهای ذکر شده وزارت بازرگانی بازار را تحلیل و پالایش می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها