رئیس سازمان خصوصی‌سازی: این یک خصوصی‌سازی واقعی و با اهلیت بود

فروش 18 درصد سهام ایران‌خودرو

سرانجام پس از 5 روز رقابت نفسگیر، یک بلوک 18 درصدی از سهام خودروسازان به فروش رفت. سهام عمده ایران‌خودرو نصیب کارکنان ایران‌خودرو شد. به گزارش خبرگزاری‌ها، 31 خردادماه 18 درصد از سهام شرکت ایران‌خودرو معادل یک میلیارد و 134 میلیون سهم روی میز فروش قرار گرفت. عرضه این سهام البته با حاشیه‌ها و تاخیرهایی نیز همراه بود که علت آن شکایت بنیاد مستضعفان از سازمان گسترش به علت در وثیقه بودن این سهام بابت بدهی عنوان شده است.
کد خبر: ۳۳۷۴۱۶

 با این حال سرانجام رقبا در قالب 5 کارگزاری بانک صادرات، راهنمای سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری بانک ملی، کارگزاری مفید و کارگزاری بانک پارسیان طی 5 روز با یکدیگر به رقابت فشرده‌ای پرداختند که در نهایت دیروز صبح کارگزاری بانک پارسیان که سفارش خرید از سوی تعاونی کارکنان ایران‌خودرو را نمایندگی می‌کرد، توانست با افزایش 350 ریالی در قیمت هر سهم، 18 درصد سهام عمده ایران‌خودرو را به قیمت هر سهم 3687 ریال و در مجموع به ارزش حدود 418 میلیارد و 105 میلیون تومان خریداری کرده و سایر رقبای قدر خود را کنار بزند. البته هنوز این معامله از سوی سازمان بورس قطعی اعلام نشده است؛ چراکه برنده معامله باید تا 20 روز آینده 30 درصد وجه نقد این معامله را به حساب خزانه واریز کرده و سپس بورس با مشاهده مدارک و شواهد لازم رسما قطعی شدن معامله را اعلام کند.

یک ابهام

این گزارش می‌افزاید: با این حال ابهامی که در این معامله به چشم می‌آید، ماهیت خریدار بلوک 18 درصدی ایران‌خودرو است که از جهتی جزو خود ایران‌خودرو محسوب می‌شود. هرچند دیدگاهی دیگر می‌گوید شرکت تعاونی کارکنان ایران‌خودرو حدود 300 هزار نفر عضو دارد و سرمایه آن از پرداخت حق عضویت و سایر وجوه افراد خصوصی حقیقی تامین شده است و لذا عضو یا زیرمجموعه و عضو خانواده ایران‌‌خودرو محسوب نمی‌شود و بدین سبب حق ورود به معامله و خرید این سهام را دارد؛ اما نگاهی به بافت واقعی اداره این گونه تشکل‌ها و تاثیرپذیری مستقیم آنان و مدیریتشان از سوی شرکت مادر، باز هم ابهامات را بر جای گذاشته و جمله «ایران‌خودرو را ایران‌خودرو خرید» را به ذهن متبادر می‌سازد. شاید به دلیل همین ابهامات بوده است که کمی پیش از آغاز عرضه سهام ایران‌خودرو و سایپا، جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد که اگر زیرمجموعه‌های خودروسازان اقدام به خرید سهام آنها کنند، چون به نوعی انحصار اتفاق افتاده و رقابت واقعی صورت نگرفته است، شورای رقابت آن معامله را باطل اعلام خواهد کرد. اما تاکنون سازمان بورس اذعان کرده که در حال بررسی این نامه است و لذا واکنش روشن و صریحی نسبت به محتوای آن نشان نداده است.

با این حال غلامرضا حیدری کردزنگنه، رئیس سازمان خصوصی‌سازی خریدار بلوک 16 درصدی سهام ایران خودرو را نه یک شبه‌دولتی، بلکه یک «خصوصی واقعی و تمام عیار» می‌داند و به خبرنگار ما می‌گوید: خریدار سهام ایران خودرو یک کنسرسیوم متشکل از برخی شرکت‌های قطعه‌ساز خودرو و کارکنان ایران خودروست که حدود 30 تا 40 هزار نفر عضو آن هستند. این کنسرسیوم از نظر ما اتفاقا نماد خصوصی‌سازی واقعی است؛ چرا که هم گستردگی خوبی دارد و هم صاحب اهلیت است. یعنی اگر ما بخواهیم سهام صنعت خودروسازی را که یکی از صنایع مهم کشور است در اختیار کسی قرار دهیم، این خریدار چون از دل خود صنعت بیرون آمده، بهترین گزینه است.رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این سوال که پس با نامه رئیس شورای رقابت چه می‌کنید، تصریح کرد: موضوع آن نامه چیز دیگری است. آن نامه می‌گفت اگر خود ایران خودرو و سایپا سهام یکدیگر را می‌خریدند، معامله را باطل می‌کرد، اما این خریدار نه سرمایه و نه مالکیتش متعلق به خودروسازان است، بلکه از پول کارکنان آنها تشکیل سرمایه داد و لذا از نظر ما خصوصی واقعی است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از نظر سازمان خصوصی‌سازی معامله دیروز قطعی است.

تداوم رقابت برای 18 درصد سهام سایپا

این گزارش می‌افزاید: در همین حال رقابت بر سر بلوک 18 درصدی سهام سایپا تا دیروز و با وجود افزایش قیمت‌های پیشنهادی رقبا به رقم 3325 ریال به ازای هر سهم به جایی نرسید تا این رقابت امروز ادامه پیدا کند.

با این حال مهدی عقدایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی پیش‌بینی کرده است این رقابت تا پایان هفته جاری ادامه داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها