شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی بتدریج و به دلیل درگیر شدن در رقابتی داغ و تنگاتنگ محصولاتی ارائه می‌کنند که در برچسب انرژی آنها نه‌تنها دیگر خبری از G قرمز نیست بلکه تنها علامت A سبزرنگ است که روی آنها می‌درخشد.
کد خبر: ۳۳۵۲۷۲

برای این که متوجه شویم فناوری‌های نوین تا چه حد دنیا را متفاوت‌تر از گذشته کرده است، نیاز چندانی نیست حتما سراغ نسل جدید فضاپیماها یا سیستم‌های پیچیده رباتیکی برویم.

نگاهی گذرا به طیف گسترده‌ای از وسایل خانگی که این روزها در کوران داغ رقابت میان برندهای مختلف با تنوع و قابلیت‌های خیره‌کننده‌ای همراه شده و حتی خرید آنها را برای مشتریان به گزینه‌ای سخت تبدیل کرده‌اند، خود نشانی روشن از این تحول به شمار می‌آیند.

شاید تا بیش از یک دهه پیش این رقابت داغ صرفا با هدف جذب مشتری و پرداختن به ظاهر ساختاری این گونه وسایل به جلو می‌رفت، اما امروز استراتژی دیگری نیز مدنظر قرار می‌گیرد و آن چیزی نیست جز توجه به شاخص‌های انرژی و ارائه محصولاتی به عنوان دوستدار
محیط‌زیست.

این استراتژی که با بالارفتن آگاهی مشتریان نسبت به اهمیت آن رنگ و بوی جدی‌تری در سال‌های اخیر به خود گرفته، زمینه داغ رقابت میان تولیدکنندگان را به زمینه‌ای سبز تبدیل کرده است.

شعارهایی که از سوی تولیدکنندگان شناخته شده وسایل خانگی مطرح می‌شود، عمدتا دارای بخش‌های مشترکی همچون کاهش مصرف انرژی و توجه به معیارهای زیست محیطی می‌شوند.

در شرکتی همچون فیلیپس محققان با دست زدن به برخی ابتکار عمل‌ها تلاش می‌کنند فرآیند صرفه‌جویی در مصرف انرژی را ساده‌تر از هر زمان دیگری کنند و در این خصوص چشم‌انداز طولانی مدتی مبنی بر کاهش اثرات مخرب تغیرات جوی را مطرح می‌کنند، اما برای دستیابی به این هدف باید ابزارهای لازم را نیز در اختیار انبوه مصرف‌کنندگان قرار داد.

در اینجا چند فاکتور نقش تعیین‌کننده‌ای را در انتخاب نهایی مشتریان ایفا می‌کنند: تنوع، قابلیت، قیمت و در نهایت شاخص انرژی و انطباق با معیارهای زیست محیطی.

وینچنزو وینترسلی (Vincenzo Ventricelli)‌ مدیر بازاریابی مصرف‌کنندگان شرکت فیلیپس درباره تلاش‌های مستمر این شرکت برای موفقیت در این راه می‌گوید: از سال 1891 سعی در ارتقاء و آسان کردن سطح زندگی مصرف‌کننده داشته‌ایم و در نهایت محصولاتی را برای مصرف‌کنندگان که به صورت فزاینده‌ای سعی در پیدا کردن راه‌های ساده برای کمک به محیط زیست و ساختن محیطی سالم برای زندگی آینده فرزندانشان هستند در جهت حفظ محیط زیست و صرفه‌جویی در انرژی را تولید کرده‌ایم. در واقع ما خود را در تمام این سال‌ها متعهد به ساخت محصولاتی برای پاسخگویی به این نیازها می‌دانستیم.

خوشبختانه در حال حاضر همه محصولات ما شامل مدرک و برچسب سبز هستند و به همین دلیل هم حائز رتبه سوم در کتاب «راهنمای گروه صلح سبز در مورد تولید محصولات سبز در جهان» شده‌ایم.

در حال حاضر شرکت‌های شناخته شده در این زمینه روی کوچک‌ترین و حتی کم‌هزینه‌ترین لوازم خانگی نیز دست گذاشته‌اند.

از نمایشگرهای LED گرفته تا کتری و اتو، محققان آنها تلاش می‌کنند شاخص مصرف انرژی را حداقل تا 10 درصد نسبت به گذشته کاهش دهند. در این میان استراتژی این شرکت هلندی بر این اساس است که تا سال 2012 میلادی 30 درصد از سود شرکت از طریق تولید محصولاتی در جهت حفاظت از محیط زیست باشد و این نشان‌دهنده تعهد این شرکت در ایجاد جهانی سبزتر است.

کارولاین رینزفورد (Caroline Rainsford)‌ مدیر بازاریابی فیلیپس هم مجموعه جدید محصولات پربازده و کم‌مصرف این شرکت را شامل 3 نوع جاروبرقی هوشمند، جاروبرقی دستی پرقدرت، مجموعه‌ای از اتو بخارهای کم‌مصرف، کتری‌هایی با قابلیت تنظیم درجه گرما، سیستم سینمای خانگی با قابلیت پخش Blue Ray، دستگاه پخش DVD و تلویزیون‌های LCD می‌داند.

لامپ‌ها هم ازجمله این محصولات هستند. در شاخصی که از سوی فیلیپس ارائه شده، آمده است با استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف جدید به جای نسل پرمصرف آنها در ادارات، منازل، فروشگاه‌ها و حتی اماکن صنعتی، افراد تنها یک لامپ ساده را عوض نکرده‌اند بلکه دنیا را تغییر می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد نسل جدید لامپ‌های کم‌مصرف نه‌تنها تا 80 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند بلکه تا 8 برابر طول عمر بیشتری دارند.

این یعنی یک راه‌حل پایدار برای تامین روشنایی منازل و ادارات به عنوان ملموس‌ترین شیوه درگیر شدن با فناوری‌های نوین با شاخص مصرف انرژی کمتر و انطباق با استانداردهای زیست محیطی.

گام به گام تا استفاده بهینه از انرژی

این روزها تقریبا در هر خانه‌ای نمایشگر رایانه وجود دارد. این دستگاه‌ها سهم قابل توجهی در مصرف انرژی دارند. یکی از جالب‌توجه‌ترین ابتکار عمل‌هایی که در این زمینه انجام شده به کارگیری فناوری‌های نوین تشخیص حضور یا عدم حضور افراد در مقابل رایانه است. به این ترتیب سیستم به طور خودکار در کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند.

این استراتژی از سوی بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که در عصر حاضر کودکان جمعیت قابل توجهی از کاربران رایانه را تشکیل می‌دهند و ممکن است به هر دلیل رایانه روشن را برای مدتی طولانی ترک کنند چنین ابتکار عمل‌هایی نقش مهمی در کاهش مصرف جهانی برق خواهد داشت. ضمن آن که اغلب این تلویزیون‌ها دارای برچسب انرژی Eco Flower هستند و تلویزیون‌های LED جدید نسبت به تلویزیون‌های معمولی LCD بدون مصرف انرژی در حالت خاموش، 40 تا 50 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند.

ولی این تمام داستان نیست، چراکه همه تلاش‌های دست‌اندرکاران این شرکت در جهت کاهش اثرات زیانبار بر محیط زیست هستند کما این که در تلویزیون‌های باریک و جدید فیلیپس از موادی استفاده شده که کمترین ضرر را برای محیط‌زیست دارند.

همچنین در سال 2009 این شرکت اقدام به تهیه راهنمای مصرف‌کننده به صورت دیجیتالی روی صفحه نمایش تلویزیون‌هایش کرد که این امر باعث هدر نرفتن سالانه 10 هزار تن کاغذ می‌شود. علاوه بر آن از مواد قابل بازیافت در بسته‌‌بندی‌های تلویزیون‌هایش استفاده شده است.

در این میان محصولات جدید این شرکت به نحوی طراحی شده که کمترین اثر سوء را بر محیط زیست داشته، بدون این که بر عملکرد آنها خدشه‌ای وارد شود. این لوازم از جدیدترین فناوری‌هایی بهره برده‌اند که موجب شده با صرف کمترین انرژی، بهترین عملکرد را داشته باشند. به طور حتم انتخاب چنین لوازمی انتشار گاز CO2 را کاهش می‌دهد.

اما مصرف‌کنندگان با استفاده از یکی از جذاب‌ترین محصولات این شرکت یعنی اتو بخار کم‌مصرف قادر خواهند بود از هدر رفتن بخار اضافی هنگام اتو کردن جلوگیری کنند که این عمل نقش بسزایی در کاهش مصرف انرژی خواهد داشت که البته برخلاف اتو بخارهای معمولی، این اتوی بخار هوشمند، هنگامی که اتو از روی لباس برداشته می‌شود، تولید بخار را متوقف می‌کند که نتیجه آن کاهش 20 درصد مصرف انرژی در هر بار اتو کردن است.

همچنین محصول دیگری که امسال به بازار عرضه می‌شود، به نام «New MiniVac»، قدرتمندترین و سبک‌ترین جاروبرقی دستی جهان است. این محصول جدید، با بهره بردن از باتری‌های لیتیومی بی‌خطر که 50 درصد سریع‌تر از باتری‌های معمولی شارژ می‌شوند، مصرف انرژی را 79 درصد کاهش می‌دهد. فناوری به کار رفته در باتری‌های لیتیومی کمک می‌کند تا بتوان مدت زمان بیشتری از این جارو برقی دستی استفاده کرد و همچنین آن را به سبک‌ترین و پرقدرت‌ترین جاروبرقی کوچک موجود در بازار تبدیل می‌کند.

جاروبرقی کم‌مصرف جدید فیلیپس دارای موتور 1250 وات است که با مصرف 35 درصد انرژی کمتر، همان کارایی و بازدهی جاروبرقی‌های 2000وات موجود در بازار را دارد.

در ضمن در ساخت این محصول 95 درصد از مواد عاری از پی‌وی‌سی استفاده شده و همچنین حداقل 95 درصد آن به صورت کامل قابل بازیافت است.

و اما کتری فیلیپس با بهره‌وری بالا و جلوگیری از جوشیدن بیش از حد آب مورد نیاز در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند. جوشیدن آب در حد مورد نیاز باعث کاهش مصرف انرژی و اثرات آن بر محیط زیست تا 66 درصد و کنترل درجه گرمای کتری از طریق انتخاب گزینه‌های 40 درجه،  60 درجه، 80 درجه و 100 درجه موجب کاهش 25 درصدی انرژی و کربن تولید شده می‌شود.

به این ترتیب امروز مصرف‌کنندگان براحتی می‌توانند توسط محصولات کم‌مصرف جدید در حفظ محیط زیست سهیم باشند.

اما استراتژی‌های کلی برندهای شناخته شده در زمینه کاهش مصرف انرژی و توجه به محیط زیست تنها به اینجا ختم نمی‌شود. از ساده‌ترین اقدامات خلاقانه نظیر شیوه‌های جدید بسته‌بندی و نوع مواد به کار رفته در این فرآیند گرفته تا ارائه محصولاتی با قابلیت بازگشت ساده‌تر به محیط زیست و چرخه تولید و حتی بهره‌گیری از باتری‌های قابل شارژ که بدون شارژ کردن تا 20 درصد طول عمر بیشتری دارند، همگی نشان از شکل‌گیری اتفاقات جدیدی در این بازار جهانی است.

بنابراین اکنون اگر نمایشگر رایانه‌ای یا LED گرانقیمتی تهیه می‌کنید، نباید از مشاهده کارتن ساده و بی‌رنگ و رویی که دستگاه در آن قرار دارد متعجب شوید، چون در حقیقت این خود اقدامی در جهت کاهش مصرف انرژی، استفاده کمتر از ترکیبات سمی چاپی و در نهایت کمک به بهبود پوشش جنگلی سراسر جهان است.

این موضوع تا آنجا اهمیت می‌یابد که در برخی برند‌های شناخته شده در دنیای لوازم خانگی چشم‌اندازهای طولانی مدتی در زمینه تولید محصولاتی نوین با هدف کمک به کاهش تغییرات جوی ترسیم شده است. به عنوان مثال در فیلیپس توجه ویژه‌ای به تحقق اهداف طولانی مدت کمیته بین‌المللی تغییرات جوی شده است و این گونه ارزیابی می‌شود که در سال 2015 سطح آلاینده‌های زیست محیطی به بالاترین حد خود خواهد رسید و پس از آن در صورتی که بخش‌های مختلف دست به دست هم داده و در جهت تولید محصولاتی با شاخص‌های برتر
زیست محیطی و مصرف انرژی گام بردارند، آنگاه تا سال 2050 شاهد کاهش 50 تا 80 درصدی آلاینده‌های زیست محیطی خواهیم بود. نکته دیگر این که برخی برندهای تولیدکننده چنین محصولاتی یک گام فراتر گذاشته و با اتخاذ سیاست‌های بازدارنده به دنبال کاهش 30‌درصدی چنین آلاینده‌هایی بخصوص در عرصه صنعتی تا سال 2020 هستند.

محصولاتی تازه برای خانه‌های سبز

تلاش بیش از یک دهه برندهای مختلف تولیدکننده لوازم خانگی ازجمله فیلیپس با استقبال منتقدان علمی و طرفداران محیط زیست زمین همراه بوده است. نسل جدید نمایشگرهای سه‌بعدی، سیستم‌های نوین تامین روشنایی که با استفاده از نور خورشید کار می‌کنند و نظایر آنها امیدهای تازه‌ای در این زمینه به شمار می‌آیند.

این روزها ارائه تلویزیون‌های سه‌بعدی به یکی از شاخص‌های تعیین‌کننده در رقابت داغ تولیدکنندگان لوازم خانگی تبدیل شده است. در حالی که مطرح‌ترین برندهای جهان ازجمله ال‌جی، سامسونگ و پاناسونیک مدل‌های جدیدی از تلویزیون‌های سه‌بعدی خود را روانه بازار می‌کنند، برخی شرکت‌ها ازجمله فیلیپس دست به ابتکار عمل جالب توجهی زده و با طراحی و ارائه کیت مخصوصی به نام «کیت سه‌بعدی ساز» انقلابی بزرگ در صنعت تلویزیون جهان ایجاد کرده‌اند. کاربر می‌تواند با اتصال این کیت به تلویزیون معمولی دوبعدی خود، تصاویر را به صورت سه‌بعدی دریافت کند. این کیت شامل یک سری وسایل ازجمله نرم‌افزار مخصوص، شیشه سه‌بعدی ساز و پخش‌کننده سه‌بعدی BlueRay است که طی روزهای اخیر ارائه شده است. این فناوری نوین که به عنوان بخشی از استراتژی فناوری‌های سبز و دوستدار محیط زیست فیلیپس موسوم به EcoVision ارائه شده است عمدتا بازار منطقه خاورمیانه را مورد هدف قرار داده است و بر این اساس پیش‌بینی شده بسیاری از کاربران تلویزیونی در این منطقه از جهان با صرف هزینه‌ای اندک از تماشای برنامه‌های تلویزیونی در دنیای سه‌بعدی لذت ببرند، اما چرا نسل جدید نمایشگرهای این شرکت را به عنوان یکی از سبزترین محصولات الکترونیکی خانگی به حساب می‌آورند؟

براساس تحقیقات انجام شده مشخص شده نسل جدید تلویزیون‌های LED فیلیپس در مقایسه با LCD‌های رایج در بازار بین 40 تا 50 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند و جالب این که در حالت آماده به کار (Standby)‌ تنها 15 صدم وات مصرف انرژی دارند، اما این تمام ماجرا نیست. در ساخت این تلویزیون‌ها تا 30‌درصد پلاستیک کمتری به کار گرفته شده است و در عین حال برای این که محصولی با شاخص‌های دوستدار محیط زیست بودن ارائه شود، تلاش شده تا حد امکان از مواد و ترکیبات سمی کمتری استفاده شود.

خداحافظی با دفترچه‌های راهنمای کاغذی

زمانی که وسیله خانگی جدیدی خریداری می‌کنید پس از خارج کردن دستگاه از کارتن با دفترچه راهنمای آن روبه‌رو می‌شوید که چگونگی کار با دستگاه در آن ارائه شده است. با این حال تنها برخی محاسبات مختصر نشان می‌دهد برای ارائه تمامی دفترچه‌هایی که در کارتن این دستگاه‌ها قرار دارد چند درخت قطع و از آنها کاغذ تهیه می‌شود.

بتازگی در شرکت فیلیپس و برای کمک به کاهش قطع درختان ـ که سالانه 25 هزار درخت را در بر می‌گیرد ـ دفترچه‌های الکترونیکی در نظر گرفته شده است. این شرکت در قالب برنامه‌ای بلندمدت اعلام کرده است که در نظر دارد تا سال 2012 بالغ بر 30 درصد از درآمدهای خود را از راه طراحی و فروش محصولات دوستدار محیط زیست به دست آورد.

دنیای رایانه سبزتر می‌شود

سیستم‌های رایانه‌ای بخش قابل توجهی از تولیدات صنایع الکترونیکی جهان را به خود اختصاص می‌دهند. به همین دلیل منتقدان مباحث علمی جهان بر این باورند که به کارگیری ایده‌های سبز در این صنعت سهم قابل توجهی در کاهش بحران‌های مزمن زیست محیطی خواهد داشت. هر از چندگاهی مدل‌های تازه‌ای از نمایشگرهای رایانه‌ای ارائه می‌شوند که هر یک قابلیت‌های خاص خود را دارند، با این حال یکی از تازه‌ترین دستاوردهای این عرصه یعنی 225B2 حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارد.

جدای از ساختار باریک و جذابی که در نگاه نخست کاملا به چشم می‌آید، مصرف انرژی در این نمایشگر تا حد قابل توجهی پایین است. صفحه نمایشگر این رایانه از نوع TFT-LCD بوده که به حسگر مخصوصی موسوم به Power Sensor مجهز است. این حسگر بخوبی حضور یا عدم حضور کاربر مقابل خود را تشخیص داده و در صورتی که کاربر به هر دلیل استفاده از رایانه را برای مدتی رها کند، به طور خودکار شدت نور خود را کاهش می‌دهد.

آیا پایان خوشی در انتظار این ماجراست؟

یک تغییر ساده در نگرش مصرفی می‌تواند دنیا را دگرگون سازد: رنگ مصرف انرژی را تغییر دهیم! گرچه مقابله با تغییرات جوی و کاستن از حجم آلاینده‌های کربنی عمدتا با مشارکت تولیدکنندگان صنعتی امکان‌پذیر است، اما همه افراد در گوشه و کنار جهان نیز می‌توانند بخشی هرچند مختصر از این پازل بزرگ باشند. تغییر در نگرش مصرفی می‌تواند راه‌حلی مطمئن و پایدار برای تکمیل این پازل و ادامه آن تا نسل‌های بعدی باشد. آنچه که در چشم‌انداز طولانی مدت بسیاری از برندهای شناخته شده جهان دیده می‌شود، تنها یک جمله ساده است: تغییر رنگ برچسب انرژی یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، سشوار، نمایشگر رایانه و نظیر آنها از G قرمز به A سبز است. این تغییر رنگ ساده می‌تواند به دگرگونی عمیقی در دنیای مملو از بحران‌های انرژی و زیست محیطی امروز منجر شود. در حال حاضر واژه‌هایی همچون گرمایش زمین، تغییرات جوی و کمبود انرژی در کلمات بسیاری از مردم جهان به کار می‌رود که این خود نشان از یک نگرانی مزمن جهانی دارد.

نورافشانی تمام خورشیدی

افزایش مصرف برق در بسیاری از نقاط جهان شرکت‌های تولیدکننده سیستم‌های ساده و پیچیده روشنایی منازل، ادارات و اماکن بزرگ را بر آن داشته است تا به فکر نوآوری‌های تازه‌ای باشند.

لامپ‌های کم‌مصرف چند سالی است که به عنوان یکی از راه‌حل‌های اصلی برای مقابله با افزایش مصرف برق در تامین روشنایی در نظر گرفته می‌شود. با این حال در کنار این راه‌حل جهانی، استفاده از نور خورشید همواره مورد تایید کارشناسان بوده است.

فیلیپس در این زمینه دست به ابتکار عمل جالب توجهی زده است و نسل متفاوتی از سیستم‌های روشنایی خورشیدی قابل حمل را ارائه کرده با این امید که نگرش جهانی نسبت به استفاده از برق برای تامین انرژی سیستم‌های روشنایی را دگرگون سازد و برای این که نشان دهد این فناوری نوین جدای از آن که از نظر زیست محیطی نمره قبولی گرفته است، نخستین بار آن را در آفریقا رونمایی کرده تا به این ترتیب مقرون به صرفه بودن آن را نیز نمایش داده باشد.

مهندسان این شرکت با ارائه این نوع سیستم‌های روشنایی قابل حمل خورشیدی تنها تحقق یک چشم‌انداز را دنبال می‌کنند؛ امکان روشن ساختن محدوده‌ای وسیع، از حیاط خانه گرفته تا زمین فوتبال، آن هم تنها با تکیه بر انرژی خورشید. این سیستم‌ها به صفحات خورشیدی مجهز هستند که در شب بازدهی خود را بخوبی نشان می‌دهند. این فناوری نوین که تحت عنوان floodlight شناخته شده است، قابلیت روشن ساختن منطقه‌ای به شعاع 20 تا 40 را دارد و از آنجا که براحتی نیز قابل حمل است می‌توان طیف گسترده‌ای از کاربردها را برای آن متصور شد.

فوتبال در آفریقا در حال رشد است و این ورزشی است که همواره با هیجان خاصی دنبال می‌شود. در آفریقا به دلیل گرمای قابل توجه هوا انجام این ورزش عمدتا در شب و زمانی که شدت دمای هوا کاهش پیدا می‌کند، امکان‌پذیر می‌شود و از آنجا که به دلیل کمبود امکانات در بسیاری از کشورهای آفریقایی، مکان مشخصی برای انجام این سرگرمی وجود ندارد، استفاده از این فناوری نوین کاملا کاربردی به نظر می‌رسد.

همچنین می‌توان از این فناوری نوین برای تامین روشنایی مورد نیاز جهت برگزاری کلاس‌های صحرایی، بویژه در مواقع وقوع سیل یا زمین‌لرزه استفاده کرد.

منابع: Zdnet / itp.net

philips / asimpleswitch

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها