فضاپیمای ژاپنی هایابوسا پس از سفری 7 ساله، شامگاه شنبه گذشته به سفر طولانی خود پایان داد و در پروازی آتشین، در استرالیا فرود آمد. این اتفاق را باید نخستین فرود موفق فضاپیمایی رباتیک پس از یک سفر طولانی فضایی و بزرگ‌ترین موفقیت فضایی ژاپن به شمار آورد. هایابوسا که در زبان ژاپنی به معنی شاهین است اینک به نمادی از پیشرفت فضایی سرزمین آفتاب تابان بدل شده است. کاوشگر هایابوسا در جریان مدت ماموریت خود در فضا در فاصله 300 میلیون کیلومتری زمین روی سیارک ایتوکاوا فرود آمد. این سیارک در واقع صخره‌ای سیب‌زمینی‌‌شکل با چگالی بسیار کم است که در مداری به دور خورشید می‌گردد. دانشمندان چنین اجرامی را توده‌های قلوه ‌سنگی (Rubble Piles) می‌نامند. این فضاپیمای ژاپنی که در نهم ماه می‌سال 2003 میلادی از مرکز فضایی تانه گاشیما ژاپن به فضا پرتاب شده بود، در 12 سپتامبر 2005 میلادی به حدود 20 کیلومتری سیارک ایتوکاوا رسید و در 30 سپتامبر در موقعیت تعیین شده در 7 کیلومتری این سیارک قرار گرفت.
کد خبر: ۳۳۴۷۳۶

کاوشگر هایابوسا پس از آن که در 8 دسامبر 2005 ارتباطش با زمین قطع شده بود در 26 ژانویه 2006 میلادی با برقراری مجدد ارتباط این کاوشگر با زمین، فعالیت‌های تحقیقاتی خود را از سر گرفت.

به گزارش نیوساینتیست، این کاوشگر پس از گذشت 7 سال از ماموریت خود در ساعت 11 شب گذشته وارد جو زمین شد و پیش از آتش گرفتن این کاوشگر در جو، کپسولی که نمونه‌هایی از سیارک ایتوکاوا در آن ذخیره شده بود، از آن جدا شد.

سازمان اکتشافات فضایی ژاپن اعلام کرد که این کپسول در نزدیکی نقطه‌ای در صحرای جنوب استرالیا فرود آمد و مردمی که در منطقه بودند توانسته‌اند آتش گرفتن کاوشگر هایابوسا را در جو زمین مشاهده کنند که همانند یک آتش‌بازی بود و برای بیش از 10 ثانیه کپسول جدا شده از کاوشگر همانند یک توپ قرمز به نظر می‌رسید.

سازمان اکتشافات فضایی ژاپن اعلام کرد که این سازمان در نظر دارد تا عصر امروز یک تیم از کارشناسان خود را برای یافتن این کپسول، به استرالیا اعزام کند و با استفاده از ظروف ویژه، آن را به این کشور بازگرداند. درصورتی که کپسول توانسته باشد نمونه‌هایی از سیارک ایتوکاوا را به همراه خود به زمین بیاورد، این برای نخستین بار خواهد بود که عملیات فضایی در این سطح با موفقیت برگزار می‌شود و برای نخستین بار انسان خواهد توانست ذرات دنباله‌دارها را که از قدیمی‌ترین اجرام منظومه شمسی هستند زیر ذره‌بین آزمایشگاه‌های زمینی بررسی کند.

بهاره صفوی‌ /‌ گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها