رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 82 درصد بیمارستان‌ها در تفکیک زباله‌ها از مبدأ به درستی عمل می‌کنند اما هنوز در 18درصد بیمارستان‌های کشور مشکل تفکیک زباله‌ها از مبدأ باقی است.
کد خبر: ۳۳۳۷۲۱
به گزارش فارس، محمد جواد محمدی‌زاده اظهار کرد: پسماندهای بیمارستانی یکی از نگرانی‌های بین‌المللی است. در حال حاضر روزانه400 تن پسماند در سطح مراکز بهداشتی و درمانی کشور تولید می‌شود که رقمی بسیار بالاست.

این در حالی است که در تهران روزانه 70 تن پسماند بیمارستانی تولید می‌شود که 10 تا 25 درصد آن خطرناک است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: پسماندهای پزشکی انواعی دارد که برخی آنها عفونی و حاوی باکتری و قارچ، برخی شامل‌ بافت‌ها و اندام‌ها و اجزای بدن، برخی شامل اجسام تیز و برنده، گروهی از آنها شامل داروهای تاریخ گذشته و در نهایت برخی از این پسماندها شامل پسماندهای شیمیایی و فلزات سنگین مانند جیوه است که باید تلاش کنیم هر کدام را درجعبه‌های جداگانه تفکیک کنیم.

وی ادامه داد: مساله دیگر اتاق موقت نگهداری زباله‌های بیمارستانی است که تعدادی از بیمارستان‌ها در کشور هنوز به آن مجهز نشده‌اند.بررسی‌ها نشان می‌دهد گاهی اوقات این زباله‌ها تا مدت 24 ساعت نگهداری می‌شوند که با این وجود باید از نظر دما و شیوه نگهداری تحت مدیریت قوی قرار گیرند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت جمع‌آوری و دفع زباله‌های بیمارستانی در شهرستان‌ها گفت: خوشبختانه در تهران وضعیت جمع و دفع زباله‌ها خوب است اما آنچه جای نگرانی دارد جمع‌آوری و دفع زباله بیمارستانی در شهرستان‌هاست. شهرداری‌ها هنوز این زباله‌ها را به همراه زباله‌های خانگی جمع و دفع می‌کنند که این موضوع بسیار خطرناک است.

در همین ارتباط وزیر بهداشت نیز گفت: مهم‌ترین چالش کنونی وزارت بهداشت در بخش امحاء زباله‌های بیمارستانی مربوط به زباله‌های مراکز خصوصی و مطب‌هاست که این موضوع کنترل و مدیریت قوی را می‌طلبد.

مرضیه وحیددستجردی اظهار کرد: در سال 85 مصوبه‌ای در خصوص مدیریت پسماندهای بیمارستانی داشتیم که قرار بود بر اساس آن مبلغ 70 میلیارد تومان به این موضوع اختصاص یابد که متأسفانه فقط 20 درصد آن محقق شد و امیدواریم با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست مابقی آن به زودی تأمین شود.

وی افزود: 111 دستگاه امحاء بهداشتی زباله خریداری و بین بیمارستان‌های کشور توزیع شد؛ به طور کلی از بین 817 بیمارستان موجود در کشور 162 بیمارستان در حال حاضر مجهز به دستگاه امحاء زباله هستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها