توسط محقق ایرانی ساخته شد

نانوکامپوزیت جاذب امواج رادار

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی از ساخت نانوکامپوزیتی با قابلیت جذب امواج رادار خبر داد که می‌توان از آن در تولید پوشش‌های ضدرادار هواپیماها استفاده کرد.
کد خبر: ۳۳۳۳۱۳

دکتر سید حسین حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تهیه پوشش‌های ضد راداری که از جذابیت‌های ویژه‌ای برخوردار است، گفت: باند رادار بین 8 تا 12 گیگا هرتز متغییر است و امواج الکترومغناطیس با امواج راداری دارای میدان الکتریکی و میدان مغناطیسی هستند که با استفاده از این ترکیبات می‌توان موج الکتریکی امواج راداری را جذب و انرژی آنرا تبدیل به حرارت کرد و باعث میرایی این امواج شد.

وی تصریح کرد: بحث دوم امواج الکترومغناطیسی خاصیت مغناطیسی امواج بوده که مربوط به میدانی است که امواج ایجاد می‌کنند. نانوذرات مغناطیسی قادرند با ایجاد میدان‌های مغناطیسی بسیار کوچک باعث جذب امواج راداری شوند. در این پروژه با نانوکامپوزیت کردن نانوذرات مغناطیسی و پلیمرهای رسانا قادر به جذب مقدار قابل ملاحظه‌ای جذب امواج میکروویو و محدوده راداری شدیم.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر گفت: در تکمیل این طرح توانسته‌ایم به تولید نانوالیاف‌ها و نانوروکش‌های پلیمری با خاصیت رسانش و مغناطیسی توام دست یابیم که خاصیت جذب الکترو مغناطیسی در طول موج رادار را داراست. به این ترتیب می‌توان دامنه کاربردی این مواد را توسعه داد.

وی افزود: در ساخت این پلیمرها با خواص منحصر به فرد گام‌های مختلف و موثری نیز برداشته شده است. علاوه بر تولید نانوذرات مغناطیسی در بسترهای پلیمری رسانا، تهیه نانوذرات مغناطیسی با اشکال مختلف مانند نانوحفره، نانو فلک، نانوپرک و نانومیله و غیره نیز در دستور کار قرار گرفت که نتایج بسیار قابل ملاحظه‌ای نیز به دست آمد و قابلیت جذب امواج افزایش پیدا کرد.

حسینی در خصوص کاربردهای این نانوذرات گفت: در مواقعی که هواپیماها با این ترکیبات پوشش‌دهی شده باشند امواج رادار جذب شده و حداقل انعکاس را خواهیم داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها