مقامات دولتی ایالات متحده روز گذشته از جیمز کامرون کارگردان برجسته سینما که ساخت آثاری همچون بیگانه، ترمیناتور، تایتانیک و آواتار را بر عهده داشته است برای شرکت در جلسه ای دعوت کردند تا به همراه گروهی از دانشمندان و متخصصان، ایده‌های جدیدی برای مهار نشت نفت در خلیج مکزیک پیدا کنند. البته دعوت از کامرون که 2 فیلم پرفروش تاریخ سینمای جهان از ساخته‌های اوست، به دلیل استفاده تبلیغاتی از اسم او نیست. جیمز کامرون یکی از باتجربه‌ترین افراد در کار در اعماق دریاست. او برای ساخت 2 فیلم تایتانیک و ژرفای خود فناوری‌های نوینی برای کار و فیلمبرداری در اعماق آب ابداع کرد و کار کردن در شرایط عمیق به یکی از علاقه‌های او بدل شده است.
کد خبر: ۳۳۲۳۵۹

او بارها مجموعه‌های مستندی از اعماق دریاها و اقیانوس‌ها تهیه کرده است و حتی برای آزمودن تجهیزات جدید که قرار بود در فیلم آواتار مورد بهره‌برداری قرار بگیرد با یک زیردریایی کاوشگر دوباره به سراغ بقایای تایتانیک رفت. این تجربه‌ها در کنار قدرت تخیل و ایده‌پردازی کامرون، شاید به دانشمندان کمک کند تا راه‌حل‌های جدیدی را برای مهار بحرانی بیابند که آمریکا و محیط زیست جهان را در بحران قرار داده است.

این گروه قرار است در حالی که شرکت بریتیش پترولیوم روش‌های جدیدی را برای مهار این نشت عظیم امتحان می‌کند در جلسه‌ای طوفان ذهنی ایجاد کنند و همه ایده‌های حتی به ظاهر غیرمنطقی خود را برای یکدیگر بیان کنند و از ایده‌های یکدیگر الهام بگیرند تا شاید بر اساس برآیند آن بتوانند راهی عملی برای مهار بحران پیدا کنند.

این اولین بار نیست که جیمز کامرون، کارگردان سینما به جلسه‌ای علمی دعوت می‌شود. جیمز کامرون پیش از این عضو شورای مشاوران ناسا، سازمان فضایی ایالات متحده بود و اخیرا بار دیگر چارلز بولدون رئیس ناسا از او برای بیان ایده‌هایی در زمینه توسعه علاقه به فضا میان مردم دعوت به عمل آورد.

در همان حال چند هفته پیش آزمایشگاه کاوش‌های رباتیک ناسا (JPL) که قرار است بزودی یک ربات کاوشگر به نام کنجکاوری را به مریخ اعزام کنند، از کامرون خواست تا دوربین‌های جدیدی که برای تصویربرداری 3 بعدی ساخته است را برای نصب روی این مریخ‌نورد‌ها بهینه کند تا دانشمندان بتوانند برای اولین بار مریخ را در بهترین کیفیت ممکن به شیوه 3 بعدی ببینند.

به این ترتیب کارگردان پیش رو و ایده‌پرداز که یکی از فعالان سرسخت محیط زیست نیز به شمار می‌رود، با ورودش به تلاش‌های مهار نشت نفت در خلیج مکزیک نه‌تنها تجربه و ایده‌هایش را با دانشمندان سهیم شده است که حضورش باعث خواهد شد توجه و حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع ایجاد شود.

پوریا ناظمی / دبیر گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها