در سال‌های اخیر، خشکسالی‌های طولانی و قطع جریان ورودی آب به دریاچه هامون موجب شده است تا تعادل اکولوژیکی منطقه به هم خورده و پیامدهای منفی نظیر توفان‌های متعدد و سهمگین را به دنبال داشته باشد. این توفان‌ها گرد و غبار فراوانی به همراه دارند که توانایی پوشیدن کامل تاک‌های انگور را داشته و فعالیت‌های حیاتی را از این تاک‌ها سلب می‌کنند. در این میان، انگور یاقوتی که خاستگاه آن در دنیا صرفا منطقه سیستان یا شاید مناطقی در افغانستان است، زودرس‌ترین انگور کشور است که نه‌تنها توان تکثیر بالا توسط قلمه سازگار با شرایط سخت محیطی را دارد و سرشار از آنتی‌اکسیدان است، بلکه اقتصادی‌ترین محصول باغی در منطقه سیستان نیز محسوب می‌شود و با توسعه این محصول باغی و ایجاد کارخانه‌های فرآوری می‌توان موجبات افزایش درآمد و بهبود وضعیت معیشت کشاورزان منطقه را فراهم آورد. خبرگزاری مهر در گزارشی جالب به بررسی مشکلات فراروی از دست رفتن ذخایر ژنتیکی این نوع انگور منحصر بفرد در دنیا پرداخته است.
کد خبر: ۳۳۰۵۲۵

در حسرت آب

مهم‌ترین مشکل و مانع انگور یاقوتی همچون سایر محصولات باغی دیگر منطقه سیستان، نبود آب مطمئن و کافی است؛ این در حالی است که دشت سیستان از لحاظ تأمین آب لازم و مورد نیاز در بخش کشاورزی کاملا به ورودی آب از آن سوی مرزها وابسته است که این مساله ریسک‌پذیری کشاورزی و مخصوصا باغبانی را در این منطقه افزایش داده است. این موضوع سبب شده حتی در ترسالی‌ها نیز باغات از آب کافی بهره‌مند نشوند و کشاورزان منطقه با ضررهای جبران‌ناپذیری روبه‌رو شوند.

نبود تشکل‌های فعال باغداری

یکی از دلایل نداشتن رونق و توسعه باغات انگور سیستان عدم وجود تشکل‌های فعال باغداری است. کشاورزان منطقه به لحاظ نداشتن دانش و آگاهی لازم و پایین بودن میزان استفاده از تکنولوژی روز رغبت چندانی برای فعالیت‌های گروهی و ایجاد تشکل ندارند و لازم است که دست‌اندرکاران توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند؛ از این رو سازمان جهاد کشاورزی با هدف توسعه و ارتقای جایگاه انگور یاقوتی منطقه سیستان جشن انگور را فردا پنجم خرداد در شهرستان زهک برگزار می‌کند. این جشن با هدف معرفی و ارتقای جایگاه محصول انگور یاقوتی سیستان، ارتقای دانش و مهارت و آگاهی بهره‌برداران در ارتباط با انگور یاقوتی، ایجاد بستر مناسب جهت تبادل تجربه میان بهره‌برداران، کارشناسان و محققان و تلاش در جهت احیای مجدد باغات انگور یاقوتی برگزار می شود.

احیای باغات

حسین جهان‌تیغی، کارشناس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان می‌گوید: به دنبال بروز پدیده خشکسالی و نابودی بیش از 2000 هکتار از باغات انگور یاقوتی سیستان، سازمان جهاد کشاورزی تصمیم گرفت تا با احداث قلمستان‌ها و تولید نهال انگور با مشارکت کشاورزان منطقه و در قالب طرح بسیج سازندگی توسعه و احیای باغات را در دستور کار خود قرار دهد. یکی از اقدامات شاخص این سازمان مشارکت با دانشگاه زابل در محل پژوهشکده بقیه‌الله الاعظم در شهرستان زهک است. یکی دیگر از اقدامات ارزنده سازمان جهاد کشاورزی استان طرح توسعه قلمستان‌ها جهت تولید نهال انگور یاقوتی به وسیله خود کشاورزان و شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای فنی و مهندسی در پژوهشکده کشاورزی دانشگاه بوده است.

باز هم معضل بسته‌بندی و استانداردسازی

علیرضا کرباسی، عضو هیأت علمی دانشگاه زابل نیز می‌گوید: متاسفانه در چند سال اخیر ما شاهد خشکسالی‌های طولانی در منطقه بودیم که موجب شد تا انگور یاقوتی بخش زیادی از ذخایر ژنتیکی خود را از دست بدهد.

وی گفت: ایجاد اقدامات زراعی با تحول در ژنتیک این محصول بومی می‌تواند علاوه بر افزایش عملکرد در هکتار بازارپسندی و کیفیت آن را نیز افزایش دهد.با استفاده از محصولات بیوتکنولوژی می‌توان بیماری و میزان خشکی این محصول را بهبود بخشید. به علاوه ایجاد کارخانجات فرآوری تولید و استانداردسازی در هنگام کاشت، داشت و برداشت می‌تواند کمک زیادی به بازاریابی این محصول کند. همچنین دولت می‌تواند با ایجاد انگیزه و بسترسازی حضور بخش خصوصی و استقبال کشاورزان از تولید این محصول را افزایش دهد.

اگر اطلاعات کارشناسی به کشاورزان در این زمینه داده شود و بخش تحقیقات و ترویج فعال‌تر شود می‌توان انتظار داشت که در این زمینه تحولی صورت گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها