دانشیار بیماری‌های مغز و اعصاب از طراحی مجموعه آزمون‌های حافظه برای ارزیابی توانایی‌های عصب‌شناختی در سالمندان به منظور تشخیص بیماری آلزایمر برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: این آزمون‌ها با توجه به وضعیت فرهنگی و سواد جامعه سالمندان ایرانی در حال تدوین است. دکتر مریم نوروزیان که به مناسبت بر پایی هفدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های مغز و اعصاب (نورولوژی) ایران که از روز سه‌شنبه 4 خرداد در تهران برپا می‌شود، سخن می‌گفت، افزود: یکی از راه‌های اولیه تشخیص بیماری فراموشی بویژه آلزایمر، ابزارهای تشخیصی از قبیل آزمون‌های حافظه و تست‌های اعمال عالی مغز است. پس از این مرحله، انجام تصویر برداری مغز و بررسی مایع مغزی نخاعی ضروری است.
کد خبر: ۳۲۹۹۹۸

وی گفت: این آزمون‌ها که برای تشخیص بیماری فراموشی، هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند، براساس الگوهای زندگی سالمندان غربی که عموما تحصیلکرده هستند، طراحی شده است.

دکتر نوروزیان یاد آور شد: این آزمون‌ها با توجه به شیوع قابل ملاحظه بی‌سوادی و کم‌سوادی در جامعه سالمندان ما و تفاوت‌هایی در سبک زندگی از دقت وکارایی لازم برخوردار نیستند. وی تصریح کرد: از این رو مانند سایر زمینه‌های تحقیقاتی، ضرورت هنجاریابی آزمون‌های حافظه و سایر اعمال شناختی مغز سالمندان به منظور تشخیص بیماری آلزایمر در جامعه ما از مدت‌ها قبل احساس شده و روند تحقیقاتی تدوین این آزمون‌ها در حال انجام است که امیدواریم تدوین این آزمون‌ها تا سال آینده به پایان برسد.

دکتر نوروزیان گفت: در روز جمعه 7 خرداد ماه در هفدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های مغز و اعصاب ایران سخنرانی با عنوان دستاوردهای جدید درمان آلزایمر ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس مطالعات جهانی در سال 2005 در کل دنیا 5/24 میلیون نفر به دمانس (فراموشی) مبتلا بوده‌اند که پیش‌بینی شده، این رقم در سال 2040 به 80?میلیون نفر برسد.

به گفته سرپرست جلسه دمانس در هفدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های مغز و اعصاب در جهان هر 7?ثانیه یک بیمار مبتلا به بیماری فراموشی تشخیص داده می‌شود.

وی افزود: با توجه به افزایش سن امید به زندگی در کشور و پیر شدن جمعیت طی سال‌های آتی، ضرورت برنامه‌ریزی به منظور پیشگیری و در صورت ابتلا، درمان بیماری فراموشی با توجه به فشار سنگین بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی این بیماری ضروری است.

دکتر نوروزیان ادامه داد: بیماری فراموشی (دمانس) که از آن به زوال عقل نیز یاد می‌شود، مجموعه بیماری‌هایی است که در آنها فرد به تدریج و به طور پیش رونده، توانایی‌های عالی مغز را از دست داده ومنجر به آسیب در زندگی فردی و اجتماعی بیمار می‌شود. وی اظهار کرد: دمانس بیش از100 علت دارد که 50 تا 70 درصد آن را آلزایمر تشکیل می‌دهد.

به گفته دکتر نوروزیان، بیماری دمانس عموما در سنین بالای 65 سالگی رخ داده و اختلالات حافظه و فراموشی در سنین جوانی به دلایل دیگری بروز می‌کند.

گفتنی است، جدیدترین دستاوردهای پزشکی در زمینه پیشگیری و درمان سکته‌های مغزی، ام‌اس و سردرد نیز در هفدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های مغز و اعصاب (نورولوژی) ایران که از ? تا ? خرداد ماه امسال در هتل المپیک تهران برپا می‌شود، برای متخصصان داخلی و خارجی ارائه خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها