رئیس اداره بهداشت مدارس وزارت بهداشت گفت: نتایج تحقیقی بر روی جامعه دانش آموزی کشور نشان می دهد حدود 80 درصد نوجوانان ایرانی از نوشابه های گازدار و نوشیدنی های شیرین استفاده می کنند.
کد خبر: ۳۲۸۸۶۸

دکتر گلایل اردلان در گفتگو با مهر اظهار داشت: این تحقیق بر روی 10 هزار دانش آموز کشور انجام شده که در سنین 6 تا 18 سال قرار دارند.

مصرف زیاد موادغذایی کافئین دار مثل چای و قهوه و نوشابه های گازدار موجب افزایش ترشح هورمون استرس شده و گاهی اوقات حالت تهاجمی و تحریک پذیری افراد را به شدت افزایش می دهد.

اردلان، هدف از بررسی این تحقیق بر روی دانش آموزان را شناسایی رفتار پرخطر در سن نوجوانی عنوان کرد و افزود: بررسی تغذیه ، فعالیت فیزیکی، رفتارهای خشونت آمیز و بهداشت فردی، از جمله رفتارهای پرخطری است که سلامت این سنین را تهدید می کند.

بررسی ها نشان می دهد افرادی که مصرف روزانه نوشابه های قندی در سبد غذایی آنان قرار دارد، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هایی مثل پوکی استخوان، دیابت و... قرار دارند.

رئیس اداره بهداشت مدارس وزارت بهداشت گفت: نتایج این تحقیق نشان می دهد حدود 80 درصد نوجوانان 6 تا 18 سال کشور در طول هفته دو تا سه بار نوشابه های گازدار شیرین و نوشیدنی های شیرین مصرف می کنند. بر اثر نوشیدن بیش از حد نوشابه های گازدار سن ابتلا به پوکی استخوان در ایرانیان به ویژه زنان به 35 سال کاهش یافته است.

میزان استاندارد برای قند نوشابه ها در اغلب کشورها کمتر از هشت درصد است اما این میزان را در ایران 12 درصد است.

در حال حاضر یکی از عوامل اصلی موثر در شیوع عارضه چاقی در بین ایرانیان، مصرف نوشابه است. تحقیقات نشان داده افرادی که روزانه حداقل یک بطری نوشابه مصرف می کنند، 83 درصد بیشتر از افرادی که در طول ماه فقط یک بطری نوشابه مصرف می کنند به دیابت مبتلا می شوند.

نتایج تحقیقات نشان می دهد هر بطری نوشابه گازدار به اندازه مصرف دو بسته شکلات، قند وارد بدن افراد می کند. برخی از پژوهشگران نوشابه های گازدار را شکلات مایع نامیده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها