رئیس جامعه جراحان ایران گفت: افزایش جمعیت بدون مشورت با نخبگان و اندیشمندان تبعات خطرناکی برای مملکت دارد که شاید 30 سال بعد نتایج آن معلوم شود بنابراین برای تصمیم‌گیری درباره چنین مسائل مهمی باید درنگ کرد. به گزارش فارس، ایرج فاضل، وزیر اسبق بهداشت در مراسم سی و چهارمین کنگره جامعه جراحان ایران در سالن همایش‌های صدا و سیما افزود: مساله حمایت از افزایش و رشد جمعیت که این روزها درباره آن صحبت می‌شود مساله مهمی است و متأسفانه تریبونی برای کارشناسان مخالف با این سیاست وجود ندارد.
کد خبر: ۳۲۵۶۵۶

وی ادامه داد: اوایل انقلاب با سیاست‌هایی که ترویج می‌شد ناگهان رشد جمعیت کشور از حدود 2 دهم درصد به بیش از 4 دهم درصد افزایش پیدا کرد و نزدیک به 2 برابر شد، این رشد ترسناک و خطرناک جمعیت باعث نگرانی کارشناسان و مسوولان حوزه بهداشت کشور شد و با تلاش فراوان و آگاهی بخشی به مسوولان رده بالای کشور توانستند اوضاع را کنترل کنند و دوباره رشد جمعیت را به محدوده 2 صدم درصد و اندکی کمتر از آن برسانند.

وی گفت: حالا دوباره مباحث رشد جمعیت مطرح شده است. این کار برای مملکت خطرناک است و نباید بدون نظر اندیشمندان این کار انجام شود،دوره‌های مسوولیت مسوولان کوتاه مدت است اما اجرای چنین طرح‌هایی آثار بلند مدت دارد و شاید 30 سال دیگر نتیجه چنین تصمیم و سیاستی دیده می‌شود که آن وقت دیگر امکان جبران نیست و مردم باید سال‌ها تاوان چنین تصمیمی را بدهند.

رئیس جامعه جراحان ایران اضافه کرد: مساله دیگری که این روزها زیاد درباره آن صحبت می‌شود، بحث زلزله است، تهران روی 3 گسل است و ما کلاً در کشور زلزله‌خیزی زندگی می‌کنیم اما پیش‌بینی زلزله در هیچ جای دنیا به لحاظ علمی هنوز امکان‌پذیر نشده است و نباید با طرح چنین مسائلی مردم را نگران کنیم.

وزیر اسبق بهداشت اضافه کرد: به جای نگران کردن مردم بهتر است با برنامه‌ریزی و مقاوم‌سازی اماکن به خصوص بیمارستان‌ها جلوی آثار زیانبار آن را بگیریم.

وی اضافه کرد: از چند سال قبل مذاکراتی بین جامعه جراحان ایران و شهرداری و شورای شهر تهران برای مقاوم‌سازی بیمارستان‌های تهران داشتیم که هنوز به کار عملیاتی منجر نشده است، اکثر بیمارستان‌های تهران در برابر زلزله مقاوم نیستند و با کوچک‌ترین لرزشی از بین می‌روند در حالی که اگر بیمارستان‌های مستحکمی داشته باشیم در صورت بروز زلزله می‌توانیم از آسیب‌های بعدی بکاهیم.

فاضل گفت:‌ بحث‌هایی با مسوولان شهری تهران داشتیم و قرار بود وام‌هایی برای مقاوم‌سازی و جایگزین کردن بیمارستان‌های فرسوده در اختیار جامعه پزشکی بدهند تا این مشکل بر طرف شود. اما از طرف شورای شهر و شهرداری تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها