در نخستین هم‌اندیشی طنز رادیویی از تلاش برنامه‌سازان و هنرمندان موفق حال و گذشته طنز رادیویی تقدیر شد. رئیس سازمان صداوسیما در این همایش که با حضور جمعی از هنرمندان، برنامه‌سازان، پیشکسوتان و مدیران رادیو برگزار شد، رادیو را رسانه‌ای با قابلیت زیاد توصیف کرد و طنز رادیویی را هنری دانست که می‌تواند در همه ساختارهای برنامه‌سازی حضوری فعال و تاثیرگذار داشته باشد.
کد خبر: ۳۲۴۶۳۶

عزت‌الله ضرغامی، طنز را هنری دانست که عدم تناسب‌ها را در عرصه‌های مختلف اجتماعی که در ظاهر متناسب نشان می‌دهد با بیان جذاب و هنرمندانه ترسیم می‌کند.

رئیس رسانه ملی با اشاره به جایگاه طنز در ادبیات مکتوب و شفاهی کشورمان و با پاسداشت مقام ادیبان و هنرمندان این مرز و بوم در خلق مجموعه اثرهای ماندگار در حوزه طنز، این آثار را گنجینه‌های بی‌بدیل برای رسانه ملی دانست و خطاب به همکاران خود در رادیو گفت: جایگاه طنز در بین ایرانیان جایگاهی ویژه و کارکرد آن کارکردی تاثیرگذار است و شما باید با توجه به این واقعیت، خطوط قرمز خود ساخته را کنار زنید و با زبان طنز، مسائل مختلف مورد نیاز مردم را بیان کنید.

رئیس سازمان صداوسیما برنامه‌های رادیو را ماندگار و اصیل توصیف کرد و رمز این مانایی را همراه بودن رادیو با مخاطبان خود در سالیان متمادی دانست. وی تصریح کرد: برنامه‌سازان، مدیران و هنرمندان رادیو باید قدر شنوندگان وفادار خویش را بدانند و برای جلب رضایت آنها با تمام وجود بکوشند.

ضرغامی با اشاره به 70 سالگی عمر رادیو در ایران و تبریک آن به دوستداران این رسانه محبوب شنیداری، حضور پیشکسوتان صاحب هنر رادیو را در کنار جوانان علاقه‌مند ارزشمند خواند و گفت: این تعامل و همراهی، آینده روشنی را برای امروز و فردای رادیو رقم خواهد زد.

ضرغامی: طنز متعهدانه مرز ندارد

به گزارش فارس، رئیس رسانه ملی در ادامه این مراسم با بیان این‌که کار فاخر طنز براساس گفتار و کلام است که می‌تواند به یک کار خوب طنز قوام بدهد، خطاب به برنامه‌سازان خود تصریح کرد: با این تعبیر که من گفتم شما باید مفهوم طنز را در همه جا ساری کنید و در این سمت از همه امکانات موجود استفاده کرده و از آنها غافل نشوید. طنز متعهدانه مرز ندارد و به مشکلات و لایه‌های درونی زندگی اجتماعی می‌پردازد.

وی ادامه داد: حتی خود ما وقتی می‌خواهیم گزارشی بدهیم چرا کار خوبی در حوزه طنز ارائه نمی‌دهیم می‌گوییم دستمان بسته است و نمی‌توانیم وارد برخی حوزه‌ها شویم در حالی که اینطور نیست و ما هیچ مشکلی نداریم مخصوصاً در حوزه اجتماعی. شما کجا نمی‌توانید حرف بزنید؟ بگویید تا من از آن حمایت کنم.

ضرغامی تصریح کرد: هیچ خط قرمزی ولو آنجا که حاکمیت، وزرا و شخصیت‌های بالای کشور نقد می‌شوند وجود ندارد و ما در برخی از برنامه‌هایمان نقدهای پرپیچ و خمی داشته‌ایم و در حال حاضر کسی در این حوزه‌ها مشکل ندارد.

وی افزود: متاسفانه برخی افراد که ما را به سانسور متهم می‌کنند وقتی هم کاری انتقادی و طنز پخش می‌شود آن را بزرگنمایی و خودشان هم به تخریب هنرمندان می‌پردازند.

کمبود منابع انسانی در حیطه طنز

محمدحسین صوفی، معاون صدای سازمان صداوسیما در این مراسم درباره طنز رادیو گفت: طنزهای رادیویی در سال‌های گذشته توانسته‌اند نقش خوبی در آرامش بخشی به مخاطبان و نیز ایجاد فضای مفرح و نشاط‌آور داشته و در شرایط دشواری مانند دفاع مقدس روحیه اجتماعی را بالا نگاه دارند.

صوفی یادآور شد: امروزه در آسیب‌شناسی و کم‌بودن سهم برنامه‌های طنز در رادیو، یکی از نگاه‌های اصلی به مقوله نیروی انسانی باز می‌گردد که ما دچار کمبود منابع انسانی توانمند در حیطه تخصصی طنز هستیم و در همه تخصص‌های مورد نیاز، بخصوص نویسندگی، این کمبود محسوس است که دلیل آن اساسا به محدودیت انگیزشی و آموزشی بازمی‌گردد.

وی افزود: طنز به عنوان یک تخصص ویژه رسانه‌ای، نیازمند توجه خاص بوده است، شاید در این زمینه کوتاهی‌هایی صورت گرفته باشد، به هر صورت ما اکنون درصدد هستیم که فرآیندهای آموزشی مستقلی را در این بخش به انجام برسانیم و شرایط انگیزشی را هم برای کار بیشتر و موثرتر همکاران تسهیل کنیم.

رادیو، رسانه پیشتاز

کامران کاظم‌زاده، دبیر نخستین هم‌اندیشی طنز رادیویی هم درباره برگزاری این همایش گفت: رادیو به عنوان رسانه پیشتاز در همه عرصه‌ها بویژه عرصه طنز است، بنابراین آذرماه سال گذشته برگزاری هم‌اندیشی طنز رادیویی را به حمایت معاونت صدا در دستور کار خود قرار دادیم.

در این مراسم از درگذشتگان، پیشکسوتان و فعالان عرصه طنز رادیو تقدیر شد. در بخش نخست تقدیر از درگذشتگان عرصه طنز، ضمن رونمایی از اولین تمبر زنده‌یاد منوچهر نوذری، پدر طنز رادیو با حضور فرزندش ایرج نوذری، قالیچه منقش به تصویر پدرش به او اهدا شد و در ادامه خانواده‌های مرحومین: عزت‌الله مقبلی، منوچهر احترامی، فرهنگ مهرپرور، حسین مدنی و عمران صلاحی مورد تقدیر قرار گرفتند. در بخش دوم هم پیشکسوتان عرصه طنز همچون: رضا عبدی، احمد شیشه‌گران، صادق عبداللهی، محمدحاجی حسینی، داریوش کاردان، منوچهر آذری، علیرضا جاویدنیا، سعید توکل، ابوالقاسم صادقی، عباس محبی، مهران امامیه، تورج نصر و فرهنگ جولایی هدایای خود را از رئیس رسانه ملی دریافت کردند. در بخش ویژه این مراسم هم از بانوی رادیو و پیشکسوت گویندگی و بازیگری طنز رادیو، توران مهرزاد تقدیر شد.

حاشیه‌ها

شیر آمد

به گزارش فارس در ادامه مراسم همچنین مدرس و مهران کرمی به اجرای یک نمایش رادیویی طنز پرداختند و پس از آن گروه نمایش رحیم بهبودی به اجرای نمایش پرداختند. موضوع این نمایش در یک صف شیر می‌گذشت. نیمه‌های اجرای نمایش ضرغامی به داخل سالن آمد که باعث ازدحام عکاسان شد. همین امر منجر به نیمه کاره ماندن نمایش شد که در همین حین یکی از بازیگران به شوخی گفت: فکر کنم شیر آمد!

تجلیل مهرزاد از ضرغامی

توران مهرزاد نیز که با استقبال بسیار مخاطبان روبه‌رو شده بود هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: صداوسیما تا به حال مدیران بسیاری داشته ولی هیچکدام از آنها آقای ضرغامی نمی‌شود. او مدیری با سواد و با شعور است و امیدوارم خداوند او را همیشه برای ما نگه دارد.

باز مدرسه‌ام دیر شد

در پایان این مراسم، خبرنگاران از سید عزت الله ضرغامی خواستند تا به سوالاتشان پاسخ بدهد، ولی او به خاطر حضور در جلسه هیات دولت از پاسخ به خبرنگاران امتناع کرد و گفت: الان وضعیت من مثل وضعیت اکبر عبدی در سریال باز هم مدرسه‌ام دیر شد، است و باز هم مدرسه‌ام دیر شد!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها