موضوع‌های مطرح شده در نخستین نشست رسانه‌ای خانه سینما، روز گذشته از سوی محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل خانه سینما این بار کاملا جنبه صنفی داشت. او بارها به این مساله اشاره کرد که «رفاه و تامین اجتماعی» اولویت اول خانه سینماست و در موارد متعددی، از اختلاف‌ها و چند دستگی‌های موجود میان تهیه‌کنندگان سینمای ایران انتقاد کرد اما زمانی که نوبت به سوال‌های خبرنگاران رسید، فضای جلسه به سمت و سویی رفت که از صحبت‌های عسگرپور بسادگی می‌شد رنگ و بوی اختلاف میان این نهاد صنفی با معاونت سینمایی را استشمام کرد. به گزارش خبرنگار ما در جلسه دیروز، علاوه بر عسگرپور، امین تارخ سخنگوی خانه سینما نیز حضور داشت. فرهاد توحیدی هم که با اندکی تاخیر به جلسه پیوست، از سوی رئیس هیات مدیره به عنوان دبیر جشن چهاردهم خانه سینما معرفی شد و این فیلمنامه‌نویس نیز در ادامه تاکید کرد که تلاش می‌کند تا تمامی ایده‌های عملی نشده جشن سیزدهم ـ که سال گذشته به دلیل شرایط خاص جامعه در حجم محدودی برگزار شد ـ را این بار عملی کند.
کد خبر: ۳۲۱۴۵۷

عسگرپور دیروز از نبود نگاه قوام یافته نسبت به فعالیت‌های صنفی از سوی دستگاه‌های دولتی در شرایط و دوره‌های خاص گلایه کرد. سپس به بحث عدم پرداخت 38درصد از بودجه خانه سینما از سوی معاونت سینمایی اشاره کرد که در بخش «پرسش و پاسخ جلسه»، خبرنگار ما از او پرسید: چرا نهادی صنفی مانند خانه سینما باید تا این حد به دولت وابستگی داشته باشد؟ آیا این موضوع، استقلال این نهاد را به خطر نمی‌اندازد؟

عسگرپور نیز با پذیرش این موضوع گفت: بودجه خانه سینما به اندازه یک تا 5/ 1 فیلم است. در 10 سالی هم که با این نهاد صنفی ارتباط دارم، خیلی زیاد این موضوع را شنیده‌ام که خانه سینما نیاز به استقلال دارد و تاکنون هشدارهای زیادی نیز در این خصوص داده شده بود که فکر می‌کنم با وضعیت فعلی پیش آمده، مجمع عمومی قطعا باید فکری به حال این موضوع بکند.

عسگرپور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درخصوص دعوت احتمالی از وی و همکارانش برای حضور در جلسه شورای عالی سینما که قرار است با حضور رئیس‌جمهور برگزار شود، از ترکیب احتمالی اعضای این شورا ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: اطلاعات من هم به اندازه خبرهایی است که در نشریات و روزنامه‌ها خوانده‌ام و تاکنون با من و هیچ‌یک از همکارانم در خصوص این شورا صحبتی نشده است.

پیوستن ایران به قانون ثبت حقوق مالکیت فردی

علاوه بر خبرهای صنفی، یکی از مهم‌ترین خبرهای روز گذشته دریافت نمایندگی موسسه بین‌المللی ISAN از سوی خانه سینما بود. این نهاد مسوولیت ثبت بین‌المللی آثار صوتی و تصویری را به عهده دارد و هنرمندان می‌توانند با ثبت آثار خود در این بخش، از حمایت‌های بین‌المللی در خصوص شکایت از سوءاستفاده بابت این آثار در سطح بین‌المللی برخوردار شوند.

امین تارخ نیز به تشتت میان تهیه‌کنندگان و بی‌نتیجه ماندن جلسات برگزار شده در این خصوص برای اتحاد میان تهیه‌کنندگان اشاره کرد و گفت: تلاش‌های ما در این خصوص در اردیبهشت 88 شکست خورد و در این میان نهاد چهارمی به نام «انجمن تهیه‌کنندگان مستقل» اعلام موجودیت کرد.

در بخشی از جلسه، عسگرپور نیز ریشه این مشکلات میان تهیه‌کنندگان را وجود بحث‌های اقتصادی و نه فرهنگی دانست و گفت: مادامی که منافع تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان و بخشی از سینماداران شفاف نشود، این اختلاف‌ها ادامه خواهد داشت.

بحث امنیت شغلی نیز موضوع مطرح دیگر در این جلسه بود. در این زمینه خانه سینما قدم‌هایی برداشته، اما تا زمانی که صنف مهمی مانند تهیه‌کنندگان با این حرکت همراهی نکند، ظاهرا چنین اقدامی بی‌فایده است. ضمن آن‌که اگر این قاعده از سوی معاون سینمایی هم مورد توجه قرار نگیرد، باز فایده‌ای نخواهد داشت. در جلسه دیروز به بحث افزایش دستمزد بازیگران نیز اشاره شد و عسگرپور با مقصر دانستن خانه سینما در این بخش گفت: در نقطه مقابل افزایش دستمزد بازیگران، کم بودن دستمزد برخی دیگر از عوامل سینما سبب شده به این افراد ظلم شود.

رضا استادی / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها